Secundaire trafospanning van Robbe 5R lader?

Kan één of andere bezitter van een Robbe 5R lader eens meten hoeveel de DC nullastspanning bedraagt?
Dit kan gemakkelijk door de spanning met een multimeter op een van de stroomuitgangen op het frontpaneeltje te meten (zonder aangesloten accu).

De primaire wikkeling (230V) van de trafo van mijn 5R lader is onderbroken, ik heb hier nog een hoop slooptrafo's liggen en met een beetje geluk is er ééntje met een geschikte secundaire spanning tussen.

De gemeten DC-nullastspanning / wortel 2 minus ca. 20% zou mij ongeveer de effectieve secundaire trafospanning moeten geven.

Thanks!

En voor 10 euro koop je er 1 tweede hands......

Je kunt het ook terug rekenen aan de hand van de laadweerstand.

Wil je iets maken kan je ook eens hier naar kijken:
RC-Junkies.com

Géén tweedehandse te vinden op dit ogenblik, en trafo's heb ik met hopen liggen.

Ik heb mijn 5R regelmatig nodig om ontladen of zo goed als ontladen (NiMh) accu's weer wat leven in te blazen vooraleer ze op een computerlader (ALC-8500 en Ultra Duo 50 Plus) te kunnen aansluiten (die deze anders weigert te laden of te herkennen).

je kan het proberen via de trail en error methode.
je sluit een trafo aan met ongeveer 13 a 18 volt wissel,
en met een ampère meter meet je de stroom tussen lader en accu .
ben je blij met de uitkomst ,heb je de goede transformator gevonden.

groeten wiebe.

Als de trafo gesneuveld is, is als regel ook de gelijkrichter stuk. Vervangingstype is een B80C800 (of hogere waarde).

Neem maar een trafo, die 24 Volt wisselspanning levert en minimaal 700 mA.
De originele trafo levert zo'n 26 Volt, maar dat is een niet-gangbare waarde.
Overigens kun je bij dit soort laders de onbelaste, gelijkgerichte spanning niet terugrekenen naar wat de trafo levert. De spanning is niet afgevlakt, dus bevat een sterke wisselspanningscomponent. Op de uitgangen zul je zo'n 24 Volt meten, terwijl dit in werkelijkheid iets meer dan 36 Volt is.

In de originele trafo is in primaire wikkeling een temperatuurzekering opgenomen. Als je een andere trafo neemt, behoor je aan de 230 V zijde op z'n minst een glaszekering (100 mA traag) op te nemen.

Bedankt voor jullie reacties.
Als de trafo gesneuveld is, is als regel ook de gelijkrichter stuk. Vervangingstype is een B80C800 (of hogere waarde).
Bruggelijkrichter vervang ik door een 110B2 100V/1.5A exemplaar.

Neem maar een trafo, die 24 Volt wisselspanning levert en minimaal 700 mA.
De originele trafo levert zo'n 26 Volt, maar dat is een niet-gangbare waarde.
Overigens kun je bij dit soort laders de onbelaste, gelijkgerichte spanning niet terugrekenen naar wat de trafo levert. De spanning is niet afgevlakt, dus bevat een sterke wisselspanningscomponent. Op de uitgangen zul je zo'n 24 Volt meten, terwijl dit in werkelijkheid iets meer dan 36 Volt is.
24VAC/minimum 700mA, perfect.
De uitgangspanning is inderdaad totaal niet afgevlakt, ik ga daar toch iets aan veranderen met een geschikte bufferelco (moet dan wel achteraf de waarden van de verschillende laadstromen controleren).
Ik was vergeten dat niet iedereen een True RMS multimeter (Fluke 187) bezit...;)

In de originele trafo is in primaire wikkeling een temperatuurzekering opgenomen. Als je een andere trafo neemt, behoor je aan de 230 V zijde op z'n minst een glaszekering (100 mA traag) op te nemen.
Ik heb de primaire wikkeling van de originele trafo al enigszins proberen te ontbloten op zoek naar de thermische zekering.
Als ik deze vind, kortsluiten, en inderdaad i.i.g. een zekeringhouder met 100mAT zekering op het achterfrontje monteren.

De moeite om een goedkope 5R lader te willen herstellen lijkt misschien ietwat overdreven maar als elektronicus gooi ik niet graag zomaar iets weg...

Edit: PS: Jan, heb je al nieuws i.v.m. het upgraden van de firmware van een MPX Cockpit MM naar V2?

Laatst bewerkt:
Ik lees dagelijks alle (behalve alles wat ook maar met met 'nitro' te maken heeft) nieuwe berichten sinds mijn laatste bezoek, dus ook de 'Te koop' berichten.
Niets (in de laatste dagen).

Laatst bewerkt:
Op Marktplaats.nl staat een robbe 5 en een Graupner Multilader....

.....24VAC/minimum 700mA, perfect.
De uitgangspanning is inderdaad totaal niet afgevlakt, ik ga daar toch iets aan veranderen met een geschikte bufferelco (moet dan wel achteraf de waarden van de verschillende laadstromen controleren).....

Dat zou ik niet doen! Laat de spanning onafgevlakt dat is een betere manier van laden.
Het mag gek klinken maar deze "goedkope" manier van laden is voor de accu één van de beter manieren van laden. Heel veel NiCad en NiMH laders laden NIET met een constante stroom maar met stroom PULSEN. De stroomsterkte van die pulsen zullen de maximaal ingestelde waarde zijn. Zelfs dure computer gestuurde laders gebruiken deze "truuk". Na de gelijkrichter zit dan GEEN elko en de pulserende gelijkspanning gaat direct naar de eindtransistor van de lader.
Laden met een pulserende stroom heeft een aantal voordelen die ik niet ga opnoemen, die kan je op het internet terug vinden.
Door de gelijkgerichte spanning NIET af te vlakken met een elko laad je in feite met pulsen, 100HZ pulsen om presies te zijn. Het is simpeler en beter!

@Ernst: Daar heb je ook een punt.

Heb ondertussen de isolatietape rond de primaire trafowikkeling wat losgeprutst en ben op een 115°C thermische zekering gevallen die inderdaad onderbroken is.
De primaire trafowikkeling meet goed, dus effe zekering kortgesloten met een stukje montagedraad: Trafo werkt weer! (nullastspanning ca. 28VAC).

Ondertussen ook een zekeringhouder + (20x5mm) 1A zekering op de achterzijde van de 5R lader gemonteerd. Deze komt in serie met de secundaire trafowikkeling.
Ben me nu rot aan 't zoeken naar mijn 2-componenten epoxylijm om de 230V-aansluitingen aan de primaire wikkeling weer vast te hechten aan de trafo.

Bedankt voor de reacties!

Die thermische beveiliging ziet er natuurlijk niet voor niets in. Jammer genoeg zal je zo'n ding zelden of nooit ergens kunnen kopen. Vervangen is kennelijk niet de bedoeling. 8O
Toch lijkt het mij beter om er iets van een thermische beveiliging in te houden.
Er betstaan thermische zekeringen die in vele verschillende temperaturen te koop zijn. Als je zo'n zekering in serie met de primaire kant zet en die tegen de wikkeling "plakt" dan heb je toch nog een zeker mate van bescherming. Kies dan wel een thermo fuse van ongveer 70°C. Omdat hij tegen de buitenkant aan zit zal de wikkeling binnenin duidelijk warmer worden!

De oorzaak van het doorslaan van de originele thermische zekering was een bruggelijkrichter in kortsluiting.
Met de 1A zekering in de secundaire wikkeling is de trafo nu ook beveiligd, zelfs beter als enkel met de thermische zekering.

In de praktijk zijn zeer weinig trafo's uitgerust met een thermische zekering (voornamelijk kleine low cost trafo's), meestal plaatst men een primaire en/of secundaire zekering.

Ik dacht dat ik nog een paar ronde 1.5A bruggelijkrichters liggen had.
Ofwel heb ik ze allemaal opgebruikt, ofwel vind ik ze stomweg niet meer terug....:hammer:

Géén probleem, deze namiddag, op de terugweg naar huis, een tiental 100V/1.5A bruggelijkrichtertjes gaan kopen.
De Robbe 5R lader is weer klaar voor gebruik!

Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft in dit topic.
Chris 'Turbokeu'

Back