Seefalke, Lappland, Scheelenkuhlen (Karton, 1:250, HMV)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door GijsbertTw, 23 dec 2020.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Vandaag heb ik een begin gemaakt met een voor mij geheel nieuw materiaal om mee te bouwen: karton.

    Er zijn op het internet duizenden bouwtekeningen te downloaden, waarna je ze alleen maar hoeft te printen, te snijden en in elkaar te plakken. Geen verf en geen stof en low budget... wat wil je nog meer!

    Maar om eens te beginnen heb ik een bouwpakket gekocht van HMV, een zeesleper uit 1924, de Seefalke. In het pakket zit ook nog een stoomvisser (Lappland) en een havenslepertje (Scheelenkuhlen).

    upload_2020-12-23_23-11-38.jpeg

    Om het een beetje te leren ben ik begonnen met het kleinste exemplaar, de Scheelenkuhlen. Een hele 9 cm lang en als ik die verpruts is er niet zoveel verloren en heb ik veel geleerd.

    Dus hier de foto's van het bouwen van Nr. 1.



    IMG_7273.jpeg

    IMG_7274.jpeg

    IMG_7276.jpeg

    Het is wel even diep ademhalen bij het hanteren van de hele kleine en kwetsbare onderdeeltjes... schaal 1:250 is toch echt wel klein!!!

    groeten,
    Gijsbert
     
    Berrie, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  2. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Vandaag weer een stukje verder gekomen met mijn slepertje. De wanden van de romp gevormd en vastgeplakt en de drie delen die het dek vormen geplaatst.

    upload_2020-12-24_16-46-25.jpeg

    Ik blijf me er over verwonderen dat het allemaal nog geen 9 cm is. Zoiets kleins heb ik van mijn leven nog niet gemaakt, haha

    upload_2020-12-24_16-47-28.jpeg

    Daarna de reling die uit een binnenzijde en een buitenkant bestaat uitgesneden en geplaatst. Ook de snijkanten van het karton zijn zwart geschilderd.

    upload_2020-12-24_16-48-41.jpeg

    upload_2020-12-24_16-48-52.jpeg

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Jan Walpot, P Voogt en Berrie vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gijsbert, Die reling heet verschansing. Gaat je trouwens aardig af. Straks heb je alvast een schitterend bootje. Belooft wat voor de Seefalke. Mijn avatar is ook schaal 1:250, maar gelukkig 10x zo lang. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  4. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Ha Klaas, ik was het even kwijt, dus bedankt voor de correctie. Ik post tegenwoordig op drie forums, dus ik was blij dat ik het verhaal hier kon uploaden en heb er niet veel aandacht aan geschonken. Het valt mij trouwens mee hoe het gaat. Maar het is wel spannend, haha
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  5. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hallo allemaal,

    Weer een beetje verder gekomen met mijn micro-bootje. En in de tussentijd twee nieuwe toepassingen gevonden voor 3M plakvelletjes. Handig om hele kleine onderdeeltjes op te fixeren bij het snijden en als je er lego blokjes op plakt kan je paneeltjes mooi rechtop houden tijdens het drogen. Super handig!

    upload_2020-12-25_20-41-31.jpeg

    upload_2020-12-25_20-41-58.jpeg

    upload_2020-12-25_20-42-13.jpeg

    en hier het resultaat, waarbij op het eerste plaatje de randjes nog niet zijn geverfd.

    upload_2020-12-25_20-43-47.jpeg

    upload_2020-12-25_20-44-17.jpeg

    upload_2020-12-25_20-44-37.jpeg

    Tot nu toe was het vooral nog het grote spul, nu komt het kleine grut aan de beurt. Dan zal ik mijn zojuist geknutselde vergrootglas-statief van een oud bureaulampje wel nodig hebben.

    upload_2020-12-25_20-46-51.jpeg

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Jan Walpot, Berrie, P Voogt en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. tvg

    tvg

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    4
    [​IMG]Beste Gijsbert Tw, misschien wel leuk voor U bijgaande foto.
    Ik ben vrijwilliger op dit schip.

    www.scheelenkuhlen.nl
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jan Walpot en P Voogt vinden dit leuk.
  7. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Oh, wat geweldig leuk dat ze nog vaart en ook nog met kolen gestookt!!! Hollanders zijn toch ook wel echte bootjesmensen... bedankt!

    Gijsbert
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.034
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Gijsbert,
    Leuk om te maken. Daar kan je die loep goed bij gebruiken. en weer eens wat anders dan hout.
    Gr. Peter
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  9. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    hallo allemaal,

    Tijdens de Kerstdagen bezig geweest met het echt kleine spul.
    Allereerst de luchtinlaten, waarbij ik een embossing tool en een 0,8 mm boortje heb gebruikt. Op de macro opname ziet het er bepaald niet onberispelijk uit, maar in het "echt" gaat het best wel.

    IMG_7336.jpeg

    IMG_7337.jpeg

    IMG_7340.jpeg

    Daarna de schoorsteen

    upload_2020-12-28_17-2-3.jpeg

    en nog wat spul op het dek en de leiding voor de stoomfluit tegen de schoorsteen

    upload_2020-12-28_17-3-38.jpeg

    En uiteindelijk een mini roeibootje van een hele 15 mm lang en ook nog met een roertje!.

    upload_2020-12-28_17-5-30.jpeg

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Jan Walpot, Berrie, P Voogt en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen,

    De Scheelenkuhlen is klaar. Een paar onderdeeltjes zouden er nog op kunnen, maar ik ben bang dat dat het geheel niet ten goede komt.
    Het doel was ervan te leren. Nu, dat is gelukt. Het eindresultaat is wat mij betreft matig, maar de volgende bootjes zullen wel beter worden.

    De mast was een uitdaging. Die heb ik rondgekregen gekregen door het karton door een gaatje te trekken dat ik in een creditcard had geboord en dat ging redelijk, waarbij het natuurlijk lastig was dat de mast niet helemaal cilindrisch is, maar licht conisch. De verstaging van de mast was ook een puzzeltje. Uiteindelijk heb ik gaatjes geboord waardoor ik het uiteinde van de stagen (verstevigd met secondenlijm) op de juiste plek kon vastzetten.

    En, ook het bijbootje hangt in de davids.

    Zie hier het resultaat.

    upload_2020-12-30_16-56-6.jpeg

    upload_2020-12-30_17-0-37.jpeg


    Het volgende bootje wordt het vissersbootje Lappland. Ik ben benieuwd, maar eerst weer verder met de tempel.

    wordt vervolgd...
    Gijsbert
     
    Jan Walpot, Berrie en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina