SEG21 onroad

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De mijne staat helaas nog steeds in bestelling maar een clublid had de zijne binnen. Het gaat om de SEG21 onroad maar er is niet geleverd wat het zou moeten zijn. Volgens de specs zou het een super long stroke zijn maar de zuigerdiameter van 16.2mm zegt dat het een normal long stroke is. Desalniettemin een leuk motortje om op uit te leven ;)

Zo even wat foto's hoe geleverd:

Netter zuiger/drijfstang
piston_rod.jpg


Redelijk simpele bus
sleeve_org1.jpg


sleeve_org2.jpg


Mooie kop
head_org.jpg


Kleine doorlaat naar de uitlaat
crabkcase_org.jpg


Echt helemaal niets aan te merken op de krukas
crankshaft_org1.jpg


crankshaft_org2.jpg


Dit is opvallend, geen hoon profiel (kruislinkse krasjes), en een streep op welke hoogte ik de uitlaatpoort wil hebben
no_hone_profile.jpg


Na het opmeten van de timings was het duidelijk dat dit gewoon een offroad motor is in een onroad jasje, moest dus wat mee gedaan worden.

Als eerste de lagers eruit getrokken om in het carter te dremelen:
crabkcase_mod1.jpg


crankcase_mod2.jpg


Turboscoop en timings aangepast
crankshaft_mod.jpg


Bus aangepast
sleeve_mod1.jpg


sleeve_mod2.jpg


sleeve_mod3.jpg


Annodisatielaag van de kop gedraaid voor een betere warmteoverdracht + sleufjes voor de schroevendraaier.
head_mod.jpg


Wat is er aan timings aangepast:
timings.jpg


De meeste onroad motoren werken wel met de standaard krukas, die paar graden meer timing geeft alleen even wat meer. De inlaat timing van 63 graden is ondermaats maar wel standaard voor een offroad, 65 graden is veel gebruikt en sommigen zitten op 66 of 67 graden. De uitlaat was zeer ondermaats en meer passend bij een offroad. 90 graden en hoger is veel gebruikt voor onroad, vandaag de dag is 93 tot 96 graden normaal maar 92 is vaak meer dan genoeg.

En dan klaar:
finished.jpg


Nu mag die weer terug naar de eigenaar om hem in te lopen en te racen.
 
Leuk motortje, zeker voor dat geld. Niks mis met de nieuwe timing. Je moet inderdaad niet teveel willen van een dergelijke motor. Ik ben benieuwd naar de prestaties en de duurzaamheid.
 
O ja, vergeten te vertellen dat de carburateur maar 8mm was, deze is opgeboord naar 8.5mm
 
Back
Top