Seizoen 2012 gaat richting F5J

Deze keer heb ik eens ff geen zin (en tijd) voor een meerjaren projekt. Eens iets anders deze keer en zelfs iets met een motor erbij :rolleyes:

Met nog altijd wat heimwee naar de F3J kisten, de mogelijkheden F5J (achtig) te vliegen ben ik op zoek gegaan naar een toestel dat zo optimaal mogelijk aan mijn wensen voldoet. Die wensen waren en zijn een vol geflapte vleugel, met een daarvoor geschikt profiel, een lage vleugelbelasting (ballasten kan altijd; ontballasten is nog altijd niet uitgevonden) een voldoende sterke konstruktie en last but not least; het moet er een beetje aardig uitzien.8)
En dan is dit het toestel waar ik bij uitgekomen ben, de
GRACIA van Topmodel

attachment.php

Topmodel CZ - Gracia

.......

Laatst bewerkt:
Arno,

Wat bedoel je met speren, als een raket omhoog? Mijn Elipsoid heeft een motor met prop die toch wel erg rap omhoog gaat. Niet als een raket, maar héél erg vlot komt toch meer in de buurt. Alhoewel mijn setup niet kan tippen aan jouw wensen,de Kontronik - Kira480 met 1 : 5.2 vertraging...

Hoi Arno,

Misschien kun je de motor van Arthur uit dit draadje overnemen.
Moet op 2S draaien, en blijft jouw Garcia nog lichter ...

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze (bericht #9)

Volgens mij wil Arthur die wel kwijt.

Met de Hacker B40-6L/4.4:1 en 2S LiPo plus een 14 x 8 zal je op ongeveer 6 m/s stijgen komen, maw 200 meter in rond de 35 sec.
De Kira 480-43/5.2:1 met 3S is wat potenter en zal je met een 13 x 7 op rond de 9 m/s stijgen brengen. dus 25 sec naar 200 m.
Snel vooruit gaan beide met rond de 20 m/s, dus daarmee zo van de ene bel naar de andere.

Ik denk niet dat de Kira te zwaar is, en de B40 lijkt me aan de lichte kant, maar wel voldoende voor deze gracieuze Gracia.

Rick

Volgens eFlight is de stroom te hoog. 4 à 5 A teveel. Mits goed gekoeld kan dat wel, je gebruikt hem als zwevermotor, dus steeds kort. Je moet er niet langdurig volgas mee gaan draaien. Dan vermoord je hem langzaam.

Maar een ander probleem is je prop. Weinig spoed, dus veel trekkracht. Op zich is dat prima om een stijgvlucht mee te doen, maar niet om hard mee weg te vliegen. De pitch-speed van de prop (zeg maar de nul-lift-snelheid) is te laag.
De data:
- 2655 gram stuwkracht,
- 73,8% rendement
- 6,08 gram/W stuwkracht
- pitch-speed van 53,4 km/h s

Met een Freudenthaler prop 17x10" kom je op:
- 2563 gr stuwkracht,
- 76,4% rendement,
- 6,62 gram/W stuwkracht (heel fraai)
- pitch-speed van 69,3 km/h

Met een 16x10" wordt het:
- 2299 gr stuwkracht,
- 78,7% rendement,
- 6,84 gram/W !!!!
- pitch-speed van 71,8 km/h

Stoei zelf maar eens met eFlight.

Dirk.

Hoi Arno.

Ik was vorig jaar ook aan het stoeien voor een aandrijving voor de Pike
perfect.
Het is toen uiteindelijk de kontronik drive 550 geworden op 4 S.
(10m/s)
De poly-tec ben ik toen ook tegengekomen en dat zijn interessante motoren.
Een clubgenoot heeft in Duitsland wel eens iemand zien vliegen met deze aandrijving. Dat ging als een speer. Nu zag ik dat bij de set die je gelinkt had dat voor 3S een 18,5 x 12 gebruikt kan worden. Die heb ik hier nog splinternieuw liggen. Die is te zwaar voor de kontronik. Als je interesse hebt in deze prop kan ik hem wel opsturen naar je.
Mooi kist die Gracia. Die zal wel gaan denk ik. Succes met de keuze.

Gr: Adrie

Ik heb zijn broertje gehad de Grafas deze is het zelfde heeft alleen een kruisstaart, hartstikke leuke kist ik had er deze motor in zitten AT3530_AT Series Motors_rctigermotor en dan de 700 serie en met 4s. Ik wou echter dat hij ook wat sneller ging en ben naar 6s gegaan alleen dat was ook het einde van het model.

Hoi Arno,

Zoals jij al in het rc-network.de gezien hebt, neem ik voor mijn nieuwe Super AVA Pro 4 Flaps (fvk.de) volgende Motor-Set:

Kontronik Drive 410 met Kira 480-26 + 5.2:1 Getriebe en Kirby 40A LV ESC.
Ik neem een 16x10 klapschroef en heb dan ca. 2.5kg stuwkracht met een 3S 2700MAh Lipo.
Dat is meer als voldoende voor een zwever met 3,7 meter en ca. 1850 gram.

Volgende week ga ich de AVA 4F in Friedrichshafen (D) ophalen.

Groetjes uit het mistige Zwitserland.

Jordy

Laatst bewerkt:
Back