Semi Scale DM 2010 Bad Wörishofen

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Deze al gezien? Sorry als hij al ergens anders staat

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de een of andere manier is NL geen vliegtuigland. Er zijn wel mensen die mooie dingen gedaan hebben, Fokker en zo. Maar over het algemeen is er bij het brede publiek geen bijzondere belangstelling.
Dat was in de dagen voor WO2 al zo, en nu is het nog steeds "aanmodderen"
Beste voorbeeld is wel de dicussie over de opvolger van de F16.
Men is zich ook niet bewust van de rol die een vliegtuig speelt voor onze vrijheid, zoals dat in Engeland wel het geval is.
Was in Augustus met Jan Hermkens als enige 2 Nederlanders bij de Duitse IG Warbird meeting in Scherfede. Mijn eerste bezoek aan Duitsland met vliegtuig.
Het verschil was opvallend.

Toch denk ik dat we in NL best een open kampioenschap kunnen organiseren met een goede opkomst. Het bewijs is jaren lang door Delta geleverd in de vorm van de Dutch Open Scale wedstrijd, die wij helaas niet meer kunnen organiseren.
Als we een mooie accomodatie in Nederland kunnen vinden waar het bestuur wat extrovert wil denken, dan moet het lukken!
Belangrijkste is de sfeer, er moet een laag "tut-tut" (hollandse vingertje) gehalte zijn. Beste voorbeeld zie je op dit filmpje, serieus en toch ontspannen.

scale meeting

Op de een of andere manier is NL geen vliegtuigland. Er zijn wel mensen die mooie dingen gedaan hebben, Fokker en zo. Maar over het algemeen is er bij het brede publiek geen bijzondere belangstelling.
Dat was in de dagen voor WO2 al zo, en nu is het nog steeds "aanmodderen"
Beste voorbeeld is wel de dicussie over de opvolger van de F16.
Men is zich ook niet bewust van de rol die een vliegtuig speelt voor onze vrijheid, zoals dat in Engeland wel het geval is.
Was in Augustus met Jan Hermkens als enige 2 Nederlanders bij de Duitse IG Warbird meeting in Scherfede. Mijn eerste bezoek aan Duitsland met vliegtuig.
Het verschil was opvallend.

Toch denk ik dat we in NL best een open kampioenschap kunnen organiseren met een goede opkomst. Het bewijs is jaren lang door Delta geleverd in de vorm van de Dutch Open Scale wedstrijd, die wij helaas niet meer kunnen organiseren.
Als we een mooie accomodatie in Nederland kunnen vinden waar het bestuur wat extrovert wil denken, dan moet het lukken!
Belangrijkste is de sfeer, er moet een laag "tut-tut" (hollandse vingertje) gehalte zijn. Beste voorbeeld zie je op dit filmpje, serieus en toch ontspannen.
Op vliegveld Valkenburg laats de meeting scale was ook weer droevig.
Slechts 3 kits van de ingeschreven [ik meen 12] en om 12 uur over en uit ,te veel wind.
gr, vogelman.

vogelman zei:
Op vliegveld Valkenburg laats de meeting scale was ook weer droevig.
Slechts 3 kits van de ingeschreven [ik meen 12]

Er zijn meer schaalvliegers in Nederland, maar die willen niet aan de wedstrijd meedoen, he? Hoe kunnen we dat oplossen?

vogelman zei:
om 12 uur over en uit ,te veel wind.

Ja, schaalvliegers zijn ontzettende mietjes! ;)

Als mijn Ziroli Corsair klaar is,dan wil ik toch een vaste gast gaan worden op de schaalmeetings
Alleen zal dat niet voor de zomer 2011 gaan worden want ik had gepland om hem voor de zomer af te hebben maar dat gaat helaas niet lukken tenzij ik nu de boel af ga raffelen en dat is niet mijn bedoeling.

Patrick

Er zijn meer schaalvliegers in Nederland, maar die willen niet aan de wedstrijd meedoen, he? Hoe kunnen we dat oplossen?

Misschien de deelname loskoppelen van het feit dat je lid van de KNVvL moet zijn?

Daglidmaatschap een idee voor wedstrijden/competities?

Niet om de discussie over het wel of niet nut van de KNVvL te starten, maar het is denk ik wel voor een hoop vliegers een te grote hobbel die genomen dient te worden.

Ik denk dat schaalvliegers meer genieten van hun zelf gemaakte kunstwerk in een ongedwongen sfeer en niet zozeer de behoefte hebben dit in competitie verband te doen.

Competitie schept verplichtingen en die hebben we allemaal al genoeg.

Dit is ook te merken bij de meetings waar wèl een grote opkomst te zien is van schaalpiloten.
Vrijheid blijheid werkt blijkbaar goed bij dit groepje :D

Persoonlijk denk ik dat er in Nederland weinig toekomst zit in de schaalwedstrijden. :(

-Ten 1e zijn er tegenwoordig steeds minder èchte bouwers omdat de meesten voor de snelle ARF,- en schuim-hap gaan.
-ten 2e bouw je een schaalkist omdat je er liefde voor voelt, niet omdat je er zonodig mee moet wedijveren (sommigen natuurlijk wel ;), en hoè! :D)
-ten 3e is het afronden van een schaalkist al een prestatie op zich, als je dan door de regelgeving niet mee zou mogen doen (b.v. gewichtsoverschrijding) ben je niet gelukkig als je je kist nog eens moet 'uithollen' om overtollige grammen te verwijderen

Voorts wil niet ieder stad en land afreizen om ergens mee te doen aan een verplicht nummer.

Het weer in Nederland zit ook niet altijd mee voor schaalkisten :rolleyes:
Blijft lastig hoor voor de organisatoren van de wedstrijden....

De bouwers zijn er wel, die zie je hier genoeg,
Maar op welke manier krijg je ze uit hun bouwhok? ;)

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ik denk dat schaalvliegers meer genieten ... in een ongedwongen sfeer

Kan dat een misvatting, danwel een imago-probleem zijn? Ik vind de sfeer op een schaalwedstrijd ook heel ongedwongen en qua competitie zie ik geen fanatisme.

En hoe los je een imago-probleem dan weer op? :confused:

Laat de suggesties maar komen!!! ... neem ik ze mee naar de vergadering.

Schaalwdstrijden hebben geen enkele belemmering wat modellen betreft je kunt sportschaal vliegen met ARF- en superschaal modellen vliegen tot 25kg , zie dus geen probleem.

Niet KNVVL leden kunnen ook gewoon meedoen, is dus geen probleem.

Geen verplichting je hoeft niet naar elke wedstrijd te komen, geen probleem dus.

De afstanden te groot naar de wedstrijden , zijn alle meetings dan altijd dichtbij !!!

Okay je hoeft op een meeting niet meer te vliegen dan rondjes , op een wedstrijd wordt iets meer verwacht je zult daar schaal moeten vliegen met wat figuren en laten zien dat je het model ook beheerst.

Wind en regen voor meetings en Wedstrijden gelijk waarbij de wedstrijd pas bij windkracht 5 wordt afgelast voor een regenbui stoppen we even is het droog gaan we door, zie ook hier geen verschil of probleem.

Maar okay de NL schaalvlieger is geen wedstrijdvlieger jammer want in Duitsland, Engeland en Frankrijk etc etc zijn ze dat wel.

Blijft jammer dat het me niet is gelukt meer piloten over de streep te krijgen, maar nog even geduld ik stop met het KNVVL Sub Com Schaal Voorzitterschap en na 11 Dec zijn jullie van het gezeur af:rolleyes:.

Ton

Laatst bewerkt:
Ton van Munsteren zei:
Maar okay de NL schaalvlieger is geen wedstrijdvlieger jammer want in Duitsland, Engeland en Frankrijk etc etc zijn ze dat wel.

Is het dan de aard van de Hollander? ... aan zijn lijf geen polonaise?

strutter zei:
-Ten 1e zijn er tegenwoordig steeds minder èchte bouwers omdat de meesten voor de snelle ARF,- en schuim-hap gaan.

"Vroeger was alles beter." Is dat waar? Waren er vroeger zoveel meer schaalbouwers of herinneren we het ons zo?

En zijn die ARF's dan zo erg? Ik denk eigenlijk dat we blij mogen zijn met al die ARF en 3D vliegers, want zij houden het veld en de club actief, terwijl de schaalbouwers in hun bouwhok zitten. Door de ARF's is het modelvliegen laagdrempeliger geworden en is er een hernieuwde belangstelling. En zo af en toe maakt iemand toch de overstap naar het 'echte bouwen'.

Even een noot van mij.
Dit jaar maar 1 maal meegedaan.
Datums waren een beetje verkeert, en effe toch weinig zin.
Maar dat maakt effe niet uit.

De schaalwedstrijden kun je bijna geen wedstrijd noemen.
Het is meer een gezellige meeting waar een paar verplichte rondjes moet vliegen.
Iedereen het zelfde probleem en iedereen helpt elkaar.
Dit is toch heel leuk.
En aan het eind als je alles goed hebt gedaan wordt je nog beloond ook,
met een leuke verrassing.!!
Al wordt je wel steeds vanatieker als je weer een hogere score haald.
Hoop toch het komende jaar er weer bij te zijn.??

Dus jongens kom op en kom ook een keer.
Oja je moet drie keer vliegen op een dag. is dat soms teveel.
Heb het idee dat dat een struikelbloek is.
vele vliegen maar 1 of 2 maak op een meeting.
Maar nu moet je echt als je aan de beurd bent.
En ze zijn echt niet moeilijk hier gaat het effe niet vlieg je gewoon effe later.

Zo effe mijn noot.

Groeten Han.

De wedstrijden F4C zijn echt leuk om te doen!
Ik heb dit jaar er niet bij kunnen zijn door omstandigheden die belangrijker waren maar hoop er volgend jaar weer bij te zijn!

Ook heb ik door de wedstrijden beter leren vliegen(gediciplineerd vliegen), m.a.w de kist beter onder controle houden of tewel de kist laten doen wat jij wil en niet anders om in welke omstandigeid dan ook!
Dit komt omdat je wel moet om een beetje resultaat te kunnen behalen!

En net zoals Han schrijft je wordt vanzelf fanatieker om een beter resultaat neer te zetten!
Ook wil ik benadrukken dat deze F4C wedstrijden in een zeer ontspannen sfeer worden gehouden en dat men dus niet elkaar de loef afsteekt(we helpen elkaar waar nodig is in positieve zin van het woord)!

Mvgr hans

Helemaal mee eens: de sfeer is gezellig, vriendelijk en ontspannen.
Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan, met een ARFje, en het was echt heel leuk om te doen. Ben nog steeds bezig met bouwen, er komt een mooiere schaalkist om deel te nemen!

Back