Semi Scale DM 2010 Bad Wörishofen

Ton, zeer spijtig om te horen dat je het voorzitterschap neerlegt.

Kan de KNVvL dan niet een open kampioenschap semi schaal onder de vlag brengen? Dan wordt de soep toch al wat minder heet gegeten. F4C is voor velen een brug te ver.
En niet alleen op bouwgebied.

Die soep is niet zo heet als sommige denken.

En de F4C wordt altijd samen met Sport schaal gevlogen. Sport schaal is semi schaal en het is open, dus wat je vraagt is er al lang.

En in Sport schaal kan je zelfs meedoen met ARF's ... hoe makkelijker kan het gemaakt worden?

Wat overblijft is het idee dat men heeft van de wedstrijden. Hoe kunnen we dat verhelpen?

Moeten we misschien de naam omdraaien? ... Sport schaal en F4C.

Laatst bewerkt:
Blijft jammer dat het me niet is gelukt meer piloten over de streep te krijgen, maar nog even geduld ik stop met het KNVVL Sub Com Schaal Voorzitterschap en na 11 Dec zijn jullie van het gezeur af:rolleyes:.

Nou Ton, aan je enthousiasme heeft het zeker niet gelegen! :thumbsup:
Je hebt hier menigeen over de streep geholpen.

En 'gezeur' zou ik het zeker niet willen noemen want jij wist het altijd op een positieve manier te brengen :yes:

Goede nieuws hiervan is wel dat je weer meer tijd hebt om je eigen modellen te bouwen, begreep eerlijk gezegd niet hoe je dat allemaal nog deed met die functie ernaast.

Je blijft een topper! :worship: (volgend jaar zelf mee naar de WK? :p )

Groeten, Ralf

mij lijkt het zeker leuk om te doen

alleen wat moet ik allemaal weten.
dat is vaak het probleem met veel wedstrijd klasse in het algemeen het gebrek aan duidelijke informatie
Is er een duidelijke website f4c for dummys?

mischa

Robke,
Semi Schaal Ja was dat maar de oplossing het is net wat Henri al zegd wat is er nog minder laagdrempelliger:rolleyes: dan Sport Schaal alleen vliegen en geen statisch onderdeel:???:.

Heb zelf ook de eerste wedstrijden van de Semi Schaal te Oss meegedaan waren mooie wedstrijden maar ook daar waren maar enkel NLers en een super opkomst van Duitsers ook dat liep dus niet echt voor wat betreft de NLers.

Heb met Gerard vaak genoeg alle mogelijkheden bekeken er was zelfs spraken van een Nationals te gaan opzetten net als de UK dit is niet doorgegaan omdat er geen vertrouwen was in de deelnemers toeloop.
Uiteindelijk is dat de KNVVL demo geworden te Rozenburg dat het jaar daarop ook flopte door te weinig aanmeldingen.

Ralf,
Ja dank je heb me best gedaan en er zeker een paar deelnemers aan over houden zelfs een jurylid die er altijd bij is en we ook zo hard nodig hebben.

Jammer dat sommige het niet eens een keer geprobeerd hebben , kon het van jou ook zeker waarderen dat je een keer hebt meegevlogen jammer dat het niet lukte je vast te houden voor de wedstrijden.

Een WK zit er voor mijn niet in is te kostbaar en heb ook geen ambities daarvoor vond de WK in Muncie 1992 leuk, maar verder hoeft dit niet meer.
Doe mee aan de wedstrijden omdat ik het leuk vind en omdat het altijd zeer gezellig is.

Mischa,
De reglementen zijn te vinden op de KNVVl site en als je op het forum F4C en of sportschaal in geeft kom meer dan voldoende info tegen.
Maar ja beter is gewoon naar een wedstrijd te komen en de manne daar de oren van de kop te vragen ze vertellen er graag over en helpen je met alles wat ze kunnen.

Ton

Even een nieuwsgierige vraag Ton,

Het viel mij op in de reglementen dat in F4C turbines zijn toegestaan, maar bij "Sportschaal" niet.

Heeft dat een speciale reden?

Gr. Teus

Uitreksel uit F4C
6.3.1. Algemene omschrijving

Maximum vliegklare massa zonder brandstof maar inclusief dummypiloot:15 kg.
Modellen met elektromotoren als krachtbron worden gewogen zonder accu’s voor deze motoren.
Motoren: Raket en pulsejet motoren zijn niet toegestaan.

Uitreksel uit Sportschaal
6.5.2. Technische voorschriften
Maximum totaal vleugel oppervlak: 500 dm2 .
Maximum totaal gewicht, inclusief brandsto brandstof, maar exclusief accu=s voor de aandrijving bij
een elektromodel : 20 kg. Vleugelbelasting (t.o.v. het totaaloppervlak) : max. 120 gr/dm2 . Totale cilinderinhoud motor(en) : 100 cm3.
Straal-en/of raketmotoren zijn niet toegestaan.

Teus,

Goed dat je met die vraag komt want ze mogen natuurlijk gewoon meedoen de reglementen voor sportschaal zijn de basis modelvlieg reglementen, ziet er naar uit dat die een tikkeltje is achtergebleven en niet geupdate.

Gaan als sub commisie schaal daar ook soepel mee om belangrijker is dat er gevlogen wordt met een model dat op een echte lijkt en we hebben nog nooit terug moeten grijpen naar de reglementen omdat er twijfels waren over een model dat wel of niet mee mocht doen.

Sterker nog Gerald heeft met zijn F16 ook reeds in de Sport Schaal meegevlogen toen die net luchtwaardig was en nog niet klaar voor F4C.
Ook dit jaar zou er een jet meevliegen maar die crashte helaas voortijdig, is gelukkig wel weer in aanbouw en hopelijk volgend jaar van de partij.

De Sport Schaal is dus een hele leuke klasse om in te vliegen en heeft eigenlijk geen beperkingen.

Voor de F4C worden de regels wel goed nagelopen en bijgehouden vanwege de jaarlijkse wijzigingen welke ook van invloed zijn op de winnaars en hun deelname aan WK's en EK's want dat moet natuurlijk kloppen.

Ton

Henri,

Is niet zeker zijn een aantal jaren geleden begonnen met een cursusdag op Deelen voor statische beoordeling en vliegfiguren te bespreken, eigenlijk voor juryleden maar ook de piloten zaten daarbij er werd niet gevlogen op die dag.

Vorig jaar was de statisch bespreking en vliegen als zijnde een trainingsdag met piloten en jury te Lelystad Lenticularis goed bevallen en men zij voor herhaling vatbaar.

Dit jaar zou er weer zo'n dag zijn maar die werd afgeblazen door locatie omstandigheden.
Wat ik daarbij nog meer vervelend vond was dat er maar drie personen zich hadden aangemeld, een trainingsdag lijkt dus bljkbaar niet nodig te zijn.

Voor volgend jaar weet ik niet hoe dit gaat lopen weet ook niet wie dat dan gaat oppakken.

Ton

Ton,

ale respect voor de tijd en energie die je in het voorzitterschap gestoken hebt; zoals Ralf al zei: aan je enthousiasme ligt het dus echt niet :)

Dit jaar ook weer ook weer een flink aantal zeer druk bezochte meetings bijgewoond, bijzonder gezellig zonder wedstrijd element. in de vele gesprekken met mede vliegers komt duidelijk naar voren dat er een enorm animo is om een meeting bij te wonen maar zodra er een competatief element bijkomt is men duidelijk minder geïnteresseerd. Waarom niet?

En als ik voor mezelf spreek: ik ben uit principe gewoonweg niet competatief ingesteld, ik WIL gewoon geen wedstrijd vliegen!
Ik wil me niet 'meten' met iemand, ik heb die wens gewoonweg niet, maar zoals je weet (ben toch wel eens 'caller' voor je geweest) als andere mensen wél een wedstrijd willen, help ik zelfs graag mee in de organisatie, heb bij F3a een aantal keren scores bijgehouden etc.: prima! Het is een vrije wereld: kies wat je leuk vind om te doen; tot de volgende meeting Ton: 'LOVE YOUR WORK MAN"

gr.

Frank

Frank,

Dank voor de complimenten:thumbsup:

Snap ook wel dat velen liever naar meetings gaan maar vind de motivatie om niet naar een wedstrijd te gaan soms wat :rolleyes:.

Gezegd wordt dan dat ze anders te weinig kunnen vliegen of zo ver moeten rijden of wat dan ook , ik denk dat zoals ik dat zelf heb meegemaakt men bang is de eerste stap te maken naar het wedstrijdvliegen.

Heb zelf die stap gemaakt omdat ik het demovliegen zat was en in Harsewinkel maar 1 vlucht mocht maken en ik het daar helemaal gehad had met de demo's, meetings waren er toen niet en ben toen op de wedstrijden gaan kijken.

Met een RC1 jurycursus meegedaan daar veel geleerd over de figuren en meer interesse gekregen voor de figuren.
De afweging gemaakt wat en waar er wat te bereiken viel zonder al te veel te oefenen en uitgekomen bij de schaal en watervliegen want dat was ook grappig om te doen.

Bij de schaalwedstrijden blijven hangen omdat in die klasse altijd mooie modellen te zien zijn en alles er erg relaxt aan toe ging en nog steeds gaat.
Blijf het mooi vinden om een wedstrijdvlucht te zien waar de piloot zijn uiterste best doet zijn kist zo schaal mogelijk te vliegen.
Dit vaak in tegestelling tot meetings en demo's waar men elkaar probeerd te overtreffen en de druk daarbij naar idee veel hoger is.

Vind ook de reacties naar Gerald met zijn jets ook altijd grappig je hoort vaak van zijn vluchten dat die erg schaalgetrouw zijn en dat is een compliment naar Gerald en de wedstrijden want hij is daar bewust mee bezich en heeft dat ook goed in de vingers.

Maar goed meetings zijn ook leuk en mag daar zelf ook graag naar toe gaan hoop je dus snel weer een keer op een meeting te spreken.

Mocht je toch per ongeluk een keer de stouteschoenen aan willen trekken en de figuren van een wedstrijdvlucht willen oefenen weet je me te vinden, je hebt prachtige kisten:worship: daarvoor en een trofee doet het altijd goed op de schoorsteen mantel;).

Ton:pim:

Back