Semischaal Hughes 500 - 600size

Zal hier ook even een fotoke plaatsen van mijn eerste 600size semischaal hughes 500 .
Dit is een canopy die ik eens occasie gekocht heb en na een jaartje vliegen met een oude Align 600esp vond ik het tijd om deze mekaniek in bovengenoemde romp te puzzelen , mijn enige punt was da ik totaal niets van batterijen en/of draden wou zien door de canopy !
Dit is vrij goed gelukt en de cockpit is niet top schaal maar wel degelijk de look en niets te zien van batterijen en dergelijke.
Ondertussen is de maiden achter de rug en de heli vloog best wel goed maar er zat duidelijk een trilling in en die moet er nog uit .
Verslagje volgt nog ma zal eerst is proberen paar foto's te plaatsen .

Grtjs Blitske
 

Bijlagen

  • Md500 groot001.jpg
    Md500 groot001.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 360
  • Md500 groot002.jpg
    Md500 groot002.jpg
    55,4 KB · Weergaven: 339
  • Md500 groot003.jpg
    Md500 groot003.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 361
  • Md500 groot004.jpg
    Md500 groot004.jpg
    39 KB · Weergaven: 351
  • Md500 groot005.jpg
    Md500 groot005.jpg
    59,3 KB · Weergaven: 356
Ondertussen heb ik de mainshaft gedemonteerd en inderdaad deze bleek krom te zijn , in de draaibank en meetklok er op en inderdaad bijna 0,6mm slag .
Geen prblm had er nog eentje maar toch even kontroleren en wat blijkt ! die slaagt ook 0,4mm !! nooit gebruikt recht uit het zakje van Al.....
Heeft er iemand idee of er andere assen te koop zijn voor een Align 600 Esp ???
Wat zijn eigelijk zowat de maximium waarden van een hoofdas maat 600 ??? Volgens mij moet Bert dit weten ??
Ik heb nu namelijk de kromme as beetje aan het bewerken geweest met een plastik hamer en zit nu op een slag van +*- 0,15 mm , al beter dan de nieuwe dus :-)) maar goed gevoel geeft het niet .

Grtjs Blitske
 
Tsja.... ik kan met geen enkele mogelijkheid een grenswaarde geven, maar persoonlijk zou ik een as al niet meer plaatsen als er meer dan 0.05 mm slag in zat, en eigenijk is 0,02 voor mij al een reden om de wenkbrouwen op te trekken....

Maar een slingering moet je NIET in de draaibank meten, want dat is een garantie om een foute meting te doen. Probeer het maar: haal de as uit de klauwplaat, draai hem een stukje, span hem opnieuw in, en je meet een andere waarde....
Een slingering meet je door de as op de uiteinden in twee V-blokken te leggen, en de meetklok in het midden op de as te zetten. Dat is de ENIGE manier om met 100% zekerheid een slingering te meten.
En als je dat doet, ben ik er redelijk zeker van dat minstens die nieuwe as onder de 0.05 mm zit....

Dus vooreerst nog geen reden tot paniek! :D
 
Bert , alvast bedankt voor je antwoord , zal de assen zeker ook nog eens meten in V blokken maar die heb ik niet in huis , werk voor morgen :-)
Wel vermelden dat ik ze niet in de klauwplaat heb geplaatst maar in precisie spanbussen en dat is vrij nauwkeurig maar dubbele check is zekere check he
Zal je zeker iets laten weten , want mijn streven was ook om onder de 0,05 mm te blijven .
Ondertussen al wel nieuwe extra besteld want die zijn zo goed als niet meer te krijgen , zijn assen van de oude nitro 600 en overal stock nul op dit moment nadat ik de laatste heb besteld :-)

Grtjs en thx
 
Spanbussen zouden inderdaad nauwkeuriger moeten zijn, maar ze zijn nog steeds slechts even nauwkeurig als de draaibank zelf. Zelfs daar durf ik nog wel te stellen, dat als je de test een paar keer herhaalt met in en uitspannen, dat je dan verschillende waardes meet...
Een spanbus is namelijk zeer zuiver gecentreerd, maar laat nog steeds toe dat je de as met een lichte hoek inspant, en dan slingert het uiteinde nog steeds. Pas met een center aan de andere kant wordt dat enigszins zuiver, maar de meeste rotorassen hebben geen centerboring....

V-blokken zijn zuiver, en alles wat je meet, is de as zelf. Kromming en eventuele on-rondheid....

Groet, Bert
 
Rol de as eens over een glasplaat, spiegel of zelfs keramische kookplaat, dit werkt vrij simpel en elke kromming, hoe klein ook, merk je dadelijk.

grts,
Ronny
 
Rol de as eens over een glasplaat, spiegel of zelfs keramische kookplaat, dit werkt vrij simpel en elke kromming, hoe klein ook, merk je dadelijk.

Niet om flauw te doen, maar van de bovenstaande is alleen de keramische kookplaat met enige zekerheid vlak, als ie koud is.... Spiegels en gewone glasplaten zijn dat meestal niet, in elk geval niet gegarandeerd. Spiegels zijn meestal aan de achterkant (het spiegelend oppervlak) recht maar aan de voorkant niet, gewone ruitenglazen kunnen enorm afwijken...
Dan moet je echt zo'n glazen salontafel hebben, en zelfs daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur, maar die zijn meestal wel aardig recht, want geslepen en spanningsvrij gemaakt.

Mooiste is een ongebruikte of pas gezuiverde vlakplaat.
 
Ook de smaak te pakken Blitske , mooi hoor . Zeg eens hoe groot is die piloot die er in zit ? k' zoek er ook voor mijn Huey , ook met T rex 600 mechaniek .
 
Niet om flauw te doen, maar van de bovenstaande is alleen de keramische kookplaat met enige zekerheid vlak, als ie koud is.... Spiegels en gewone glasplaten zijn dat meestal niet

Niettemin zie je met deze methode in één oogopslag of er een slag in de rotor-as zit, ook al is de gebruikte plaat niet helemaal vlak. Gewoon de as in verschillende richtingen op verschillende plaatsen op de gebruikte plaat laten rollen, en je weet het. De grootte van de slag maakt (voor mij) niet uit; de as is recht, of hij is 't niet.

Groet, Jan.
 
Nog even geduld en ik heb hopelijk een perfect rechte as , ze zijn onderweg
laat wel weten of de trilling er uit is :-)
Guyken da ventje ( de piloot dus ) heeft veel moeten meemaken hoor , Mijn vrke had die gevonden in de GB en die zag er wel ok uit maar leek me toch beetje groot was recht opstaand een 30cm , klopt dus wel ongeveer met de schaal van 1/6 maar toch was da kereltje te groot hij zit ook meer naar voor en hoger omdat zijn stoel boven de batterijen staat .
Dus is die +/- een 3cm gekrompen ( de zaag er in , benen wat korter en zijn navel sta nu wa dichter bij zijn neus ;-)) En dan paste die er perfect in .
Dan volgde een afslank kuur want om de heli mooi in balans te krijgen moest die op regime maar da ging snel , er zat in de doos van hemzelf een een zwaar geschut bij dus heb ik hem vol gaten geschoten ( geboord ) en hij weegt nu inplaats van 128gr een slanke 78gr en de hufges zit nu mooi in balans :-) .
Guyken ff een vraag voor jou , heeft jou trex 600 , 3 mainshaft lagers of 2 ? Bij mij zijn het er 3 maar van sommige hoor ik dat 2 lagers zachter loopt ?
Laat ma is iets weten

Grtjs Blitske
 
Bij mij zijn het er maar 2 ( main shaft lagers ) , die met 3 waren een "upgrade" destijds (denk ik ) of een modificatie , ik heb daar foto's van gezien . Wat de assen betreft , ze worden idd schaars . Ik heb er nog een gevonden bij (Heli) Tempel en die heeft een Vario as voor mij aangepast voor de T rex 600 maar dat was niet zo simpel ! Misschien nog even terug naar trillingen bij jouw heli , waarschijnlijk weet je het wel maar zijn je blades goed uitgebalanceerd ? Ik had onlangs problemen met T rex 250 , gezocht gezocht en uiteindelijk waren het de blades die niet in balans waren LOL
 
misschien heb ik wat over mijn hoofd gezien, maar:

de T Rex 600 nitro (Special Edition) heeft 3 main-shaft-lagers,
het deerde lager zit dan helemaal onder aan, en vervolgens is de as iets langer,
er passt in mijn 600n ook de as van de 600e , maar dan gaat die as net niet in dat onderste lager,

kopen kan je ze trouwens alle bij RCH,
alleen moet je uitkijken welke as het is (vergelijken van de lengte en van de gaatjes !),
en je moet kijken waar ze is, soms zijn onderdelen van de nitro in elektro wen anders om !!

suc6 en veel plezier met de mooie heli van jou !
Uwe
 
Ondertussen heb ik de nieuwe as al binnen en had ik ook gezorgd dat ik geslepen v blokken in huis had , en nu maar even gaan vergelijken .
Bert had dus groot gelijk mijn meting op de draaibank was er goe naast !! de kromme as was wel krom maar duidelijk minder dan vooraf zit een slag op van een 0,2mm en de nieuwe assen zitten binne de 0,03mm ok dus monteren maar .
En proberen loopt goed maar er zit toch nog een punt in het toerental dat de staartvin hevig begint te trillen de heli staat wel vast en draait zonder blades .
Hopelijk gaat het beter met blades deze heb ik gecontroleerd en zijn perfect in balans zowel het eigen balanspunt als samen .
Verdere info volgt .

Grtjs , Blitske
 
Zit de mechaniek goed "gevangen " in de romp overal ? Ook een oorzaak van trillingen . Komt toch nog al voor met dit model (trilling op de staart )
 
Een trillende staartvin is bijna niet te voorkomen, maar je zou voor de aardigheid eens een gewichtje van 1 of 2 gram aan het onderste puntje van de staartvin moeten hangen.
Goed kans dat het dan (bij vliegtoerental) weg is. Voordat je dat doet, eerst kijken wat er MET bladen gebeurt (verandert al een hoop) en wat er gebeurt als de heli los van de grond is (verandert nog meer)

Een heli trilt ALTIJD, en heeft meerdere trillingsfrequenties tegelijkertijd (sowiso de eerste orde trillingen van motor, rotor en hekrotor toerental, en daar de harmonische hogere en lagere orden van). De kans dat een uitstekend deel zoals een staartvin een eigenfrequentie (of de harmonischen daarvan) heeft die overeenkomt met een van deze frequenties is best groot.
Daarnaast, zeker de trillingen in een staartvin, worden erg vaak veroorzaakt door niet 100% zuiver lopen van de tandwielen in de aandrijflijn naar achteren. Dat geeft een wisselend Koppel op de romp wat de staartvin zijdelings doet uitslaan. Dit valt vrijwel niet weg te werken....

Veel trillingen kun je uitsluitend voorkomen door het resonantiegebied van dat onderdeel aan te passen, want zelfs een 100% gebalanceerde heli gaat trillen zodra je cyclic geeft, en vergis je ook niet in de trillingen die ontstaan door de hekrotor die asymetrisch aangeblazen wordt door de hekrotor....

Niet al te erg over panikeren dus....
 
Niettemin zie je met deze methode in één oogopslag of er een slag in de rotor-as zit, ook al is de gebruikte plaat niet helemaal vlak. Gewoon de as in verschillende richtingen op verschillende plaatsen op de gebruikte plaat laten rollen, en je weet het. De grootte van de slag maakt (voor mij) niet uit; de as is recht, of hij is 't niet.

Nou, dat is dus NIET zo.... Afhankelijk van de vlakheid van de gebruikte plaat en de mate van kromming in de as kunnen kleine afwijkingen volkomen onzichtbaar zijn, of rechte assen onterecht afgekeurd worden. Glasplaten in het byzonder kunnen "hobbelig" zijn waardoor je óf de kromming niet ziet, óf een rechte as voor krom aanziet.

Je moet dat zelf weten, maar voor ik dit wist heb ik toch zeker 3 assen afgekeurd die achteraf "volkomen recht" bleken (met V-blokken en meetklok binnen de 0.02 mm) en een keer een slag van 0.08 mm volledig over het hoofd gezien.
 
Die trillingen vind ik wel interessant. Nu, het is te zeggen: ik zie het ook bij schaalheli's van me. En ik maak me daar wel zorgen om. Zeker hoogfrequente trillingen op de staart. Dat moet toch gewoon veel stress geven op de romp en uiteindelijk leiden tot schade?
 
De stress van trillende staartvlakken valt heel erg mee. Als je het landingsgestel of de romp zelf ziet klapperen is dat erger....
 
Blitske,
Even een vraagje. Staat jouw mechaniek alleen op de bodem vast of ook bovenin. M.a.w. heb je de bovenkant van het mechaniek ook vastgemaakt aan de romp? Ik heb namelijk precies dezelfde romp met een Hirobo SDX mechaniek erin. In eerste instantie was dit een mechaniek met een OS max Hyper 50 uitgerust. Ten eerste kwam deze niet door de geluidskeuring (86 db) en het staartvak trilde zo erg dat ik bang was dat de heli uit elkaar zou spatten.
Nu heb ik hem omgebouwd naar electro en alle trillingen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Suc6.
 
Hey iedereen , problemen zijn er om op te lossen en ze zijn momenteel achter de rug , joepie heli vliegt dus perfect !
Deze middag met het stralende weer en de nieuwe gemonteerde as terug naar de plein en proberen maar en alles perfect verlopen na enkele hover sessies en wat afstellen van toerentallen en gain liep alles als een zonnetje , geen trillingen meer geen rare geluiden en dan de eerste real maiden flight en daar is een filmpje van gemaakt natuurlijk zie volgende link :
Wat heb ik nu verandert dat is dus een nieuwe hoofdas , heb voor alle zekerheid ook nog volledig nieuwe lagers in de bladhouders gestoken en heb dunne dempende foam +/- 3mm binnen in de canopy gekleefd en op bovenstaande vraag ja mekaniek zit ook vast van boven in de romp met aluminium beugeltjes .
Wat ook enorm goed meevalt is het stroom verbruik na het vliegen van bovenstaande filmpje zat er nog 78% in de batterijen ( vlieg op 6s - 2 batterijen in parallel van 3300Amp/h ) dus vluchtjes van een 7 a 8 min moet perfect lukken .
Dus zeker weer wat geleerd en een goed vliegende heli extra ( waar moet ik ze allemaal gaan zetten :)) lol
Iedereen bedankt voor de opbouwende raad . zal binne kort ook is wa detail foto's nemen van cockpit e.d.

Grtjs , Blitske
 
Laatst bewerkt:
Back
Top