Voor een soort Frankenstein, een samenraapsel 1:10 buggy, zoek ik een sensored brushless motortje van ongeveer 4000kv die ik kan gebruiken met de tamiya tble 02s esc. Deze is, meen ik, geschikt tot 10.5 turns. Nu dacht ik dat turns bij brushless enigszins ondergeschikt waren en dat ze redelijk hand in hand gingen, hoe lager het aantal turns, hoe hoger de Kv rating. Zie ook: https://www.rccaraction.com/brushless-motors-turns-vs-kv-rating/ Maar, nu kom ik ook 4000Kv tegen van 4 of turns. Hoe dan?? En zijn deze motortjes nou echt zo duur? 80 euro+?
4000kv bij 4 turns zal wel een grotere 1:8 motor zijn, geen 540 formaat wat het tabel in je link weergeeft.
Hmm turns 1Y: https://www.amainhobbies.com/tekin-pro4-4pole-brushless-motor-w-5mm-shaft-4600kv-tektt2500/p212702 Turns 2D; https://www.amainhobbies.com/tekin-pro4-4pole-brushless-motor-w-5mm-shaft-4000kv-tektt2501/p212703 Schiet mij maar lek. Ik kan de 4T niet vinden nu.
Je links verwijzen naar een 1:8 motor, dat gaat (standaard) niet passen in een 1:10 buggy, omdat deze motoren veel groter zijn dan een 1:10 motor (540 formaat) en meer koper per wikkeling verbruikt kan je die vergelijkingstabel in je 1e post niet toepassen. Sensored motoren zijn wat duurder, voor de meeste merken denk ik voor een 80 euro te vinden (uitzonderingen daar gelaten). Voor rond de 50 euro heb je een Trackstar en dan volgens je tabel moet je inderdaad iets van een 10.5 of 13.5 turns hebben. https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...red-brushless-motor-4120kv-roar-approved.html
Bedankt voor je link trouwens. Ziet er nog best ok uit. Ik verwacht toch dat deze Frankenstein wel eens stuk gaat. Gearcase is van een Tamiya Mad Fighter en zou wel wat moeten kunnen hebben.
Het zou best handig zijn om ergens een hulp tool te hebben om motoren te selecteren/berekenen. Ik heb bv gelezen dat de gearing van de Mad Fighter te licht zou zijn voor brushless waardoor men al snel naar een 4500kv motor zou gaan terwijl je met een zwaardere gearing ook prima een (bv) 3500kv zou kunnen nemen. Oftewel, hoeveel kracht heb je nodig bij welke gearing en welke spanning kan je dan rijden, en wat doet dat met de AMP's en je rijtijd. Tuurlijk, je kan er altijd gewoon wat in gooien en kijken wat het doet maar echt handig lijkt me dat niet. Dan heb ik het nog niet eens over andere schalen of bv boten of vliegtuigen.
Ik zal daar eens beter naar moeten kijken om te snappen. Deze 1 op 10 lijkt 1:5 ratio te hebben, wiel 1x rond, pinion 5x.
Misschien moeilijk te begrijpen maar in de racewereld is er een standaard diameter band per klasse. Zo is een 1:10 tourwagen band 65mm in diameter. Eigenlijk wordt er uitgegaan van een verplaatsing (zie de 1:12 colom), verplaatsing staat voor de verplaatsing van de auto bij 1 omwenteling van de motor en in een simpele formule is dat [omtrek/FDR]. Maar met een vaste band diameter kan je gewoon een FDR aanhouden. De tabel geeft richtlijnen, ga je de motor meer vertimen of heb je een zware auto zal je iets groter moeten zitten met de FDR (totale overbrenging).
Thanks, ik ga er mee aan de slag. Weet jij zo (ja, beetje offtopic) of het mogelijk is om de clutchbell van een nitro op een brushless te zetten? Ik weet dat ik dan de remfunctie kwijt ben maar je ontziet het systeem wat meer en ik kan de schrijfremmen blijven gebruiken)
Het wordt gedaan, er zijn adapterassen voor om een vliegwiel met koppeling op een electro te zetten, het brengt met het wegrijden een beetje het nitro gevoel terug. https://www.ebay.com/p/Tekno-RC-Tkr...i-clutch-Adapter-OFNA-Mugen-Kyosho/1400212662
Interessant. Het gaat me ansich niet zozeer over het nitro gevoel hoor maar ik wil de schijfremmen houden en de vrijloop, dus geen motorrem.