Sensored Brushless motor gesloopt?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Sareno, 5 aug 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Nou, we zijn lekker bezig... ;-)

    Ik heb onlangs een 13.5T Sensored BL motortje in 1 van mijn auto's geplaatst maar die "hapt" heel erg. Alsof hij tussen elke pool springt. Soepel lopen (met de hand of bij langzaam optrekken) is er dus niet bij.

    Ik heb hier online al veel over gelezen en bij sommige motoren kan dit normaal zijn (vnl bij 4 pole motoren) en sommigen lopen gewoon soepel. Ook kan je bij de meeste dit effect krijgen als je alle 3 de aansluitingen met een tang kortsluit (uiteraard zonder stroom). Dan "hopt" hij ook van pool naar pool. Bij dit motortje maakt het kortsluiten geen verschil, hij hopt altijd.

    Nu ben ik bang dat ik hem zelf gesloopt heb. Mijn sterke soldeerbout was op dat moment defect en ik heb de draden met een zwakkere bout gesoldeerd. Kan het zijn dat ik hem hierdoor gesloopt heb? (volgens mij is de hele motor heet geworden ;-) ).

    De motor loopt ansich prima, alleen uitrollen en wegrijden gaat nogal met een kabaal.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is dit inmiddels gevonden/opgelost?
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Nee. Geen reacties gehad.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Gebruik je hem ook sensored?

    Zo ja, check de sensorkabel of haal een nieuwe.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Je voelt erg zware magnetische hobbels (cogging t.g.v. reluctantie) wanneer je de as met hand verdraait?
    Kan het zijn dat hij dit altijd al heeft gedaan?

    Dat is een ander effect, hierbij gaat de motor als een kortgesloten generator werken. Daarbij treden grote stromen op en dat remt enorm, kan een motor uit zijn fundatie rukken. Kan ook door twee aansluitdraden kort te sluiten want ook dan is er een kortgesloten circuit.

    Te hete magneten verzwakken. Als de ene magneet zwakker is dan de andere, krijg je cogging. Maar hoe heet was heet in dit geval?
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Sensorkabel heb ik al vervangen.

    Ik weet niet of hij dit altijd al gedaan heeft. Voor het solderen heb ik hem niet gebruikt. En tja, hoe heet? Het was een 30w boutje en die had best even nodig om een dikke kabel te verhitten.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik zal 1 dezer dagen eens een filmpje proberen te plaatsen. Het is echt TAK TAK TAK TAK. Bij langzaam optrekken heeft hij er last van en zodra de accu leger raakt. Bij midden tot volgas niks aan de hand.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat riekt toch echt naar magnetische cogging. Kost veel stroom om de motor of de eerste hobbels te krijgen, als de motor eenmaal loopt neemt het massatraagheidsmoment van de rotor de hobbels voor zijn rekening.

    Aangezien het een binnenloper/inrunner is, zullen scheef/onregelmatig geplaatste magneten niet de oorzaak zijn.
    Een magneetsector zwakker? Je hebt toevallig niet de beschikking over een oscilloscoop? Dan zouden we de vorm van de gegenereerde spanning kunnen bekijken.

    Plaatjes op de tweede regel, links en rechts, meer polen moet je er even zelf bij denken
    supermagnete.imgix.net/faqs/orig/pu1057.png?auto=format&w=910&s=3c4ed83f0d0cbcf01acb62f0f1e8c450
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Helaas geen oscilloscoop.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt met een simpele voltmeter de sensoren meten als die aan staat, de massa van de meter aan de min bij de accu en de plus 1 voor 1 op de desbetreffende pinnen op de sensorkabel. Even de motor rond draaien en het signaal moet laag-hoog-laag-hoog springen.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Thanks. Hier ga ik mee spelen.
     

Deel Deze Pagina