Sensored rijden met enkele problemen

Beste,

Ik heb enkele maanden geleden een brushess setje gekocht en een lipo batterij, en dat werkte allemaal prima! Maar het geluk was maar van korte duur.
Ik heb op het moment 3 kleine probleempjes ermee.
1. (eigenlijk best groot probleem) De auto schokt vaak en stopt soms gewoon compleet met rijden, met een klein duwtje krijg ik het wel terug in gang, wel met het nodige gekraak tijdens het optrekken. Moest het duwtje niet helpen, zet ik de ecu uit en aan en als ik m dan een duwtje geef, werkt het wel.

2. Als ik mijn body aansluit met led's wordt het probleem hierboven erger, soms krijg ik er gewoon helemaal geen leven in na 3 keer problemen, ook de ecu opnieuw opzetten enzo werkt dan gewoon niet. De led's krijgen stroom van de aansluitingen aan de ontvanger (de 3-pin dingetjes), het wordt soort van doorgelust eigenlijk.

3. De motor overhit na een kleine 20 minuutjes, weet niet goed wat ik hieraan kan doen, vermodelijk een gearing probleem? De auto is wel bedoeld om te driften. Heb eigenlijk geen idee hoe ik dit juist moet oplossen.

De auto is een Tamiya TT-02 met een SkyRC Cheetah setje, motor is 10.5T 3250KV en alles is sensored. Setje: SkyRC CHEETAH 1/10 60A 10.5T 3250kv Sensored Motor COMBO Power System - Power System - For Cars - Accessories
Ik kan de ecu programmeren dus aanpassen is geen probleem, ook de timing van de motor.

Alvast bedankt voor de tips!
 
Ik zou beginnen met de sensorkabel nalopen op breuken of vuiligheid en eventueel wisselen/vervangen.
Sensored esc's kunnen door een draadbreuk/slecht contact in die kabel heel raar gaan doen.

Draait de motor nog soepel ? Of zijn de lagers bv verroest of volgelopen met rotzooi ?

Afhankelijk van de hoeveelheid leds ennhet verbruik kan het handig zijn om die te voorzien van een aparte voeding. De meeste regelaars hebben een matige bec waardoor problemen die ontstaan door spanningsdips verergert worden..

Als de motor oververhit raakt gaat er iets niet goed , het kunnen 2 dingen zijn...
Of te licht vertand of te zwaar..

Wat is de temperatuur van de regelaar na die 20 min ?
Is die heet , warm of koel ?
 
Als die niet of half op zijn sensoren werkt kunnen er rare dingen gebeuren.

Heb je uberhaupt wel een sensorkabel aangesloten? (Je zou niet de 1e zijn)
 
Ik zou beginnen met de sensorkabel nalopen op breuken of vuiligheid en eventueel wisselen/vervangen.
Sensored esc's kunnen door een draadbreuk/slecht contact in die kabel heel raar gaan doen.

Draait de motor nog soepel ? Of zijn de lagers bv verroest of volgelopen met rotzooi ?

Afhankelijk van de hoeveelheid leds ennhet verbruik kan het handig zijn om die te voorzien van een aparte voeding. De meeste regelaars hebben een matige bec waardoor problemen die ontstaan door spanningsdips verergert worden..

Als de motor oververhit raakt gaat er iets niet goed , het kunnen 2 dingen zijn...
Of te licht vertand of te zwaar..

Wat is de temperatuur van de regelaar na die 20 min ?
Is die heet , warm of koel ?

Kan zijn dat de sensorkabel niet ok meer is, waar kan ik een nieuwe halen?

De regelaar is koud-lauw. Op het gebied van vertanding, geen idee, de vertanding is gewoon stock momenteel, het enigste dat ik ga veranderen is de voorste en achterste diffs aan elkaar hangen, onderdelen daarvoor zijn nog onderweg.

Toen ik nog met de standaard brushed gedoe rondreed werkte de leds prima, nooit iets van gemerkt buiten dat de batterij sneller leeg was, maar dat lijkt mij ook normaal. ECU was toen wel een andere, (tamiya TEU-105 denk ik) misschien dat deze ecu minder stroom levert en daarom nog moelijker doet?

Voor de motor geen idee, het is nog best nieuw en rij er niet mee in de regen ofzo. Misschien dat er wat stof in is geraakt of zand. De ondergrond hier is nu niet bepaal proper en de zandperkjes overal doen er niet veel goed aan. Na elke rit zit er overal een zanderige aard-achtig laagje. Hoe moet ik dit nazien? roest lijkt mij niet het probleem.
Qwa soepelheid lijkt mij alles ok? Merk geen verschil tegenover ik het setje voor de eerste keer gebruikte, en eens de auto op dreef is en alles toch eens vlot gaat, werkt het allemaal prima. Eventjes dan...

Als die niet of half op zijn sensoren werkt kunnen er rare dingen gebeuren.

Heb je uberhaupt wel een sensorkabel aangesloten? (Je zou niet de 1e zijn)

De sensorkabel is aangesloten, het is een zwart kabeltje tussen de ecu en de motor. Het heeft allemaal prima gewerkt, maar sinds ik er eens mee heb doorgereden met mijn slicks is de miserie begonnen. De motor is toen ook overhit geraakt, misschien is de motor stuk door het overhitten? Heb het nu al 3 of 4 keer voorgehad dat die daarom uitviel, kon zijn meer maar weet ik niet zeker. Heb ondertussen al verschillende lay-outs geprobeert zodat de motor meer rijwind kreeg en daardoor niet zou overhitten, maar dus zonder succes. Er staat nu een kleine fan tegen te blazen die eerst op de ECU zat, maar of die het overhitten oplost weet ik dus niet door alle problemen met het rijden die ik nu heb.
 
Sensorkabels zijn universeel.... Een beetje LHS zou die moeten hebben liggen.
Het is in ieder geval het eerste wat je moet testen/wisselen bij een sensored esc/motor.
Als er in 1 draadje een breukje zit of er 1 stekkertje niet helemaal lekker is kan dat voor gekke dingen zorgen.

Aangezien de regelaar koud is zou ik zeggen dat de pinion op de motor 1 of 2 tandjes kleiner geen kwaad kan , motor neigt nu gewoon naar overbelasting door een te zware vertanding. 1 of 2 tandjes kleiner laat de motor makkelijker zijn toeren maken die daardoor koeler blijft. Doordat de regelaar meer moet schakelen zal deze iets warmer worden , zolang je rond handwarm of er wat boven zit gaat het goed ;)

De lipo die je gebruikt speelt mogelijk ook een rol in het verhaal...
Welke capaciteit en hoeveel C is de accu :?:

Bij het driften trek je een redelijk constante hoeveelheid stroom gedurende langere tijd , een lipo met een flinke over capaciteit is dan wel aan te bevelen.
 
Sensorkabels zijn universeel.... Een beetje LHS zou die moeten hebben liggen.
Het is in ieder geval het eerste wat je moet testen/wisselen bij een sensored esc/motor.
Als er in 1 draadje een breukje zit of er 1 stekkertje niet helemaal lekker is kan dat voor gekke dingen zorgen.

Aangezien de regelaar koud is zou ik zeggen dat de pinion op de motor 1 of 2 tandjes kleiner geen kwaad kan , motor neigt nu gewoon naar overbelasting door een te zware vertanding. 1 of 2 tandjes kleiner laat de motor makkelijker zijn toeren maken die daardoor koeler blijft. Doordat de regelaar meer moet schakelen zal deze iets warmer worden , zolang je rond handwarm of er wat boven zit gaat het goed ;)

De lipo die je gebruikt speelt mogelijk ook een rol in het verhaal...
Welke capaciteit en hoeveel C is de accu :?:

Bij het driften trek je een redelijk constante hoeveelheid stroom gedurende langere tijd , een lipo met een flinke over capaciteit is dan wel aan te bevelen.

Denk dat de lipo wel ok is, het is een TCR, 5200Mah, 30C 2 cellen, 150A contionuous, lijkt mij ruim voldoende vermits de ECU maar eentje van 60A is. Zal eens zien of ik een nieuwe pinion en sensor kabel vindt. In ieder geval bedankt voor de tips!
 
Wat ze op de accu's zetten hoeven ze niet perse te leveren ;)
Er zijn genoeg voorbeelden van accu's die hun beloftes bij lange na niet waar maken , ook de levensduur tussen merk A en B kan danig verschillen.... Die zou ik dus nog niet uitsluiten ;)

Begin eerst maar met de sensorkabel , paar keer insteken en uitrekken en even wisselen met een nieuwe.
Een iets kleinere pinion kan sowieso geen kwaad.
 
Wat ze op de accu's zetten hoeven ze niet perse te leveren ;)
Er zijn genoeg voorbeelden van accu's die hun beloftes bij lange na niet waar maken , ook de levensduur tussen merk A en B kan danig verschillen.... Die zou ik dus nog niet uitsluiten ;)

Begin eerst maar met de sensorkabel , paar keer insteken en uitrekken en even wisselen met een nieuwe.
Een iets kleinere pinion kan sowieso geen kwaad.

Ga ik zeker doen, ga het proberen vandaag nog te bestellen, anders morgen. Op de motor zit nu een 21T pinion, zou een 18T goed moeten zijn dan?

Hoe kan ik nazien of de batterij ok is? De lader en de ecu geven zover ik weet niks vreemd aan, en het staat ook niet bol ofzo, de batterij is trouwens ook nog best nieuw, samen gekocht met het brushless setje paar maanden geleden.
 
Een 18 zal de belasting sowieso omlaag brengen , een 19 kan waarschijnlijk ook nog wel.
Met alle 2 zullen de banden in ieder geval iets makkelijker gaan spinnen door het hogere beschikbare koppel.
 
Een 18 zal de belasting sowieso omlaag brengen , een 19 kan waarschijnlijk ook nog wel.
Met alle 2 zullen de banden in ieder geval iets makkelijker gaan spinnen door het hogere beschikbare koppel.

Het zal de 18 worden dan :) Ga het risico niet nemen, en meer koppel is bij het driften altijd handig! Nogmaals bedankt voor alle info.
 
Heb de oorzaak denk ik gevonden, de sensorkabel is beetje kaduuk, de stekker die in de ecu steekt is niet zo goed meer. Nieuw kabeltje is ondertussen al besteld, nogmaals bedankt iedereen voor de hulp!

edit: het is spijtig genoeg niet de sensor, heb net geprobeert sensorless te rijden en de auto gedraagt zich exact hetzelfde, nog iemand een idee wat het kan zijn?

edit2: ik vermoed dat het de ecu is, maar ik zou graag willen weten of de motor eigenlijk wel stroom krijgt, iemand een idee hoe ik de brushless motor kan controleren of die stroom krijgt? Kan er op internet niet direct iets over vinden.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens met de motordraden te bewegen terwijl je iets gas geeft met de wielen van de grond. Heb dit eens voor gehad dat een connector niet meer goed gesoldeerd was en bij trillingen (als hij dus werd geduwd of reed) werkte hij perfect. Bij stilstand soms wel en soms niet doordat dan de kabel net niet goed contact maakte.En anders regelaartje proberen van een vriend ofzo.
 
wat je ook nog kan proberen is je esc opnieuw calibreren op je zender
en eventueel ook je zender opnieuw binden zorg wel dat alles op je zender op 100% staat
succes
 
Calibreren lijkt mij niet.....

Kan de regelaar ook sensorloos werken? Zo ja, verwijder dan de sensorkabel en probeer het dan nog eens.
 
Calibreren lijkt mij niet.....

Kan de regelaar ook sensorloos werken? Zo ja, verwijder dan de sensorkabel en probeer het dan nog eens.

Sensorloos doet ie het ook, daarstraks reed hij nog steeds verre van hoe het moet (stotteren, schokken en niet kunnen vertrekken) Maar zo nu en dan zit er leven in dus normaal gaat dat, als het meezit.

Probeer eens met de motordraden te bewegen terwijl je iets gas geeft met de wielen van de grond. Heb dit eens voor gehad dat een connector niet meer goed gesoldeerd was en bij trillingen (als hij dus werd geduwd of reed) werkte hij perfect. Bij stilstand soms wel en soms niet doordat dan de kabel net niet goed contact maakte.En anders regelaartje proberen van een vriend ofzo.

Heb gedaan wat je zei en het is best mogelijk, daarnet wou ie weer niet. Heb dan maar eens geschud met de kabels tussen de ecu en de motor en toen deed ie het weer! Heb wel nog een nieuw mankement ondekt, de ecu en/of de motor maakt soms een heel hoog piepgeluid en heel soms wat kraakgeluiden als ik een beetje gas geef als de auto stilstaat, als ik wat meer gas geef komt er wel beweging in, is dat wel normaal?

Hoe kan ik uitvinden welke kabel defect is? Heb ze alle 3 al getest met een multimeter voor de weerstand en ze hadden allemaal bijna dezelfde weerstand.
 
Kabeltjes apart bewegen heeft voor mij uitsluitsel gegeven :) Moet je wel nog uitvinden of het de connectie is aan de motor zelf ,aan de bulletconnector of aan de regelaar.
 
Bij sensorloos heeft de motor bij langzaam wegrijden wat opstartproblemen, de ene regelaar doet dat erger dan de ander maar bij genoeg gas zal die wegrijden.
 
Back
Top