Serieschakeling maken...?

• Topicstarter Topicstarter mvm
  • Startdatum Startdatum
M

mvm

Guest
Hallo mensen,

Ik vaar nu parallel met mijn accupacks maar wil graag in serie varen om iets meer snelheid te krijgen.

Mijn regelaar kan 14 cellen aan dus kan ik dat doen met mijn 4 x 3000mah 7,2v 6 cellen.
Maar ik weet niet hoe dit te doen?
Wie kan/wil mij uitleggen hoe ik dit doe?
Ook wil ik de Tamiya stekkers vervangen door bananenstekkers, gewoon knippen en solderen?

Is het ook mogelijk om een accupack door te meten? Zo ja, hoe dan?

Bvd,

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi michiel.

Wil je dit doen zul je 2 identieke accus moeten hebben
-Gebruik
-Leeftijd
-Aantal ladingen
-Zelfde belastingen.
-Zelfde fabrikant
-Zelfde capaciteit.

Parallel: Je hebt nu rood op rood, zwart op zwart?
Serie: Rood(accu 1) op zwart (accu 2).
Rood (accu2) is de + van de accu
Zwart (accu1) is de - van de accu

Accu's zijn redelijk identiek(merk, leeftijd, capaciteit).

Kan dat roodc1 en zwart 2 met een kabel, of moet ik echt de accupolen solderen?

Groet.

tja, gelijk gekocht en gelijk behandelt, maar volgens mij zijn niet alle cellen even sterk. Dus dan gaat het niet?

Mijn prop is een 35 mm abs, valt mee.
Regelaar is een Robbe Navi 535 r.

Groet.

Dan loop je grote kans dat de ene accu al leeg is terwijl de andere accu nog vrolijk stroom door het hele circuit jast. De lege accu wordt daarbij omgepoold, slecht voor accu.

Je MOET een kleinere prop gebruiken om stroom binnen de perken te houden want bij verdubbeling van de motorspanning wil stroom vervier(4)voudigen. Als je regelaar die viervoudige stroom aan kan, is er natuurlijk niks aan de hand.

Waarom banaanstekers, die gebruikt bij mijn weten geen mens in boot/auto/vliegtuig. Banaanstekers zijn niet geschikt voor hoge stromen.
Connector tests, in German but numbers are international
   Elektromodellflug - alles Watt ihr Volt
-> datenbank
-> hochstromsteckersysteme

Automatic translation:
Google Translate
-> database
-> high current connector systems

Another test
Giantcod • View topic - Lipo Power Connector Tests

Het gaat hier waarschijnlijk om Ni-Cd of Ni-Mh cellen. Als de pakketten redelijk gelijk zijn is serieschakeling van de pakketten geen probleem.

Bananenstekers zijn ongeschikt voor modelbouwtoepassingen. Goede stekers zijn b.v. 4 mm goudstekers. Die zijn in de modelbouwhandel verkrijgbaar. Voor een betrouwbare verginding worden deze connectoren op de aansluitkabels gesoldeerd.

Als je je accupakketten is serie schakelt, dan verdubbeld de spanning. Als je dezelfe motor blijft gebruiken is de invloed hiervan groter dan je waarschijnlijk verwacht. De opgenomen stroom zal verveelvoudigen. Dat de motor dit niet lang zal overleven zal duidelijk zijn.

De beste weg voor meer vermogen is een nieuwe motor. Of die wordt aangesloten op twee parallel- of in serie geschakelde accu's maakt niet veel uit, hoewel een hogere spanning, bij gelijk vermogen, het voordeel heeft van een lagere, en makkelijker te hanteren stroom.

Vermogen is immers stroom maal spanning en dan maakt het niet uit of de spanning hoog is en de stroom laag of omgekeerd.

Waar het om gaat is dat de motor geschikt is voor de spanning waarop hij wordt aangesloten.

Laatst bewerkt:
De stekker naar de regelaar is een Tamiya. De stekkers aan de accupacks zijn banaan en daar zit een kabel aan met een Tamiya.

De motor een Robbe 700.

Nimh.

Ik dacht ook een brushless motor maar andere mensen zeiden dus andere schroef en serieschakelen.
Zoveel meningen....

goedkoopste is roeien met de riemen die je hebt.

een brushless met lipo is wel een stuk sneller rap te krijgen.

Maar een goede prop doet ook wonderen

Ik vaar nu de Robbe Montega op 2 x 6 cellen 3000mah 7,2 en dat gaat aardig...met een 800 motor.
Maar er moet meer snelheid inzitten doormiddel van ander gebruik van de middelen.

Ook de Najade zou met simpele middelen iets rapper kunnen zijn dacht ik...zonder brushless en lipo .

Ik heb banaan stekkers maar wel met een goud kleur, zijn dit goudstekkers....ik ben ook zon prutser he!?

Kijk, daar heb je wat aan. Een Robbe Power 700.

Spannung: 8.4-12 Volt
Zellenzahl: 8 Strom (max. Wirkungsgrad): 13.00 A
max. zulässiger Strom: 25.00 A max. Wirkungsgrad: 75.00 %
Propeller Segelflug bis: bis 10 x 6 Propeller Motorflugzeuge bis: bis 9 x 6

Met twee in serie geschakelde pakketten kom je (onbelast) al boven de specificatie.

Je zal in ieder geval de scheepspropeller (flink) moeten verkleinen. Ook de stroom goed in de gaten houdenanders kost het je nog je regelaar!!!

Aangezien dit forum specifiek voor accu's en laad vragen is bestemd, kun je voor een geschikte accu/regelaar/motor/prop combinatie beter informeren in het boten forum.

Back