Serieus maatje gezocht!

• Topicstarter Topicstarter Rob Schuckman
  • Startdatum Startdatum
R

Rob Schuckman

Guest
Hallo .....?

Ik ben op zoek naar een 'serieus maatje' om samen een model onderzeeer te maken. Mijn inbreng zal onder andere de boordcomputer zijn (electronica, vaart regel systeem). Ik heb hiermee eerder ervaring opgedaan met mijn model de "Patrick Henry". Voor de duidelijkheid de boordcomputer houd onder andere software ontwikkeling in. Hiermee is een aanzienlijke hoeveelheid tijd gemoeid, zowel voor ontwikkeling als voor testen.

Met de 'Patrick Henry' liep ik tegen mechanische beperkingen aan, zoals het ontbreken van de juiste gereedschappen en werkruimte. Om deze redenen zal het zwaarte punt van mijn 'maatje' op het mechanische vlak moeten liggen.

We kunnen voor dit doel de 'Patrick Henry' gebruiken maar dit hoeft niet. Zelf kies ik liever een grotere SUB vanwege de toegankelijkheid. Om een en ander praktisch te houden zal mijn 'maatje' wel in de omgeving van Utrecht moeten wonen.

Om een idee te geven waaraan ik denk bij een board computer.
Dit is een 'black box' met bijvoorbeeld de volgende eigenschappen.

INPUTS
- Voedingsspanning
- Druk sensor
- Hoek sensor
- 7 R/C channels
OUTPUTS
- Trimtank voor
- Trimtank achter
- Duikroer voor (angle/pitch)
- Duikroer achter (depth control)
- Diverse schakelfuncties
SAFETY
- Waterdetectie
- Wegvallen RF
- Maximum diepte
- Max. dP/dt (snelheid diepte verandering)
- Lege accu
ALGORITHMS
- Schatting sneldheid aan de hand van motor toerental
- Overgangsfunctie tussen 'depth control' met trimtanks en duikroeren
SPEERPUNT
- Diepte handhaving bij snelheid 'nul'

Wel dit was mijn verhaal in een notendop. Ik ben benieuwd naar reacties. Wellicht tot een nadere kennismaking!

Vriendelijke groet Rob Schuckman

goed idee !

Ik woon wat verder weg (den haag), maar ik wil eventueel werk op een draaibankje wel doen (goede oefening voor mij).

trouwens, ik ben ook thuis op die electronica. laat via het forum vooral weten
hoe het gaat ! heb je al een type chip in gedachten (avr, pic, etc) ?

Hallo Ronald,

Dank je wel voor je aanbod.
Ik denk echter dat het van wezenlijk belang is dat mijn 'maatje' en ik dicht bij elkaar wonen. Dit voor overleg etc.

Zou je wat de electronica betreft kunnen vermelden waar jij zoal ervaring mee hebt.

Een andere vraag, ben jij op de hoogte van het bestaan van diepte regelaars voor subs wanneer ze stilligen (hoveren). Ik kan mij voorstellen dat dze mischien inmiddels verkrijgbaar zijn.

Alvast bedankt

Vr gr Rob Schuckman

volgens mij is de standaard tiefe und lage regler van norbert
hiertoe instaat, want deze kan de duiktank aansturen, de duiktank is de enige
mogelijkheid bij hoveren om de diepte te regelen.

zelf lees ik voornamelijk over microcontrollers, ik heb nog niet zoveel
(lees 0) afgeronde projecten op mijn naam. De moeite zit 'm in het afronden....

daarnaast zijn deze links mogelijk leerzaam :
http://people.freenet.de/martin.goetzenberger/0_home.html
en
http://n.1asphost.com/zgrad/microkontroller.htm

Hallo Ronald

Dank je voor je informatie.
Kun je mischien aangeven waar ik meer informatie over de regelaar van Norbert kan vinden? Als ik het goed heb geleze betroffen de links andere informatie.

Alvast bedankt.

Vr gr Rob Schuckman

Hoi Rob,

Welkom in dit onder de oppervlakte hoekje. :D

Wel op dit forum staat genoeg om heel veel van je vragen te beantworden al is het af en toe zoeken geblazen.

Maar de lageregler 5.4 van Norbert Bruggen vind je op zijn website http://modelluboot.de/

Wanneer je sup goed is uitgetrimt, dus recht in het water hangt ,is deze regelaar prima in staat op de ingestelde diepte te blijven.
Je hebt daar echter wel een propportioneel bediende duiktank voor nodig.

Groeten,

Jan Huizenga.

om jan nog even aan te vullen, op de site van norbert
moet je op het logo aan de linkerkant klikken. dan zie je de
site map. je kiest de pagina voor de lage und tiefe regler en
opent de "anleitung" dat is de pdf over de LTR.

Ronald,

Jij schreef:

zelf lees ik voornamelijk over microcontrollers, ik heb nog niet zoveel
(lees 0) afgeronde projecten op mijn naam. De moeite zit 'm in het afronden....

Dit is voor mij helemaal hetzelfde probleem. Ik loop al jaren rond met plannen om zelf wat electronica voor mijn boot te ontwikkelen. En heb hiervoor zelfs de PIC PICDEMO4 van microchip aaangeschaft.

Is het misschien een idee om samen eens wat op de rit te gaan zetten? Op deze manier is de stok achter de deur om het af te ronden groter en kunnen we profiteren van elkaars kennis. Mijn kennis van elektronica is wat roestig en een maatje zou de boel zeker kunnen versnellen.

Groetjes:

Mathijs

ik ben een en al oor !

ik wil wel iets bouwen dat iets toevoegt, yet another lageregler lijkt me
niet zo zinnig (wel een uitdaging hoor, maar zonder al te veel "beloning"
als íe af is).
er staat bijvoorbeeld hier nog een halve printplaat stepper-besturing voor een engel tank. de stepper bleek niet krachtig genoeg, maar het idee is er nog.
En dan is er nog de sonar....

Maarre.... NA 17 september :wink:

ik heb overigens wel een interessante collectie mede-hobbyisten op het
microcontroller vlak. Die hebben meer ervaring, dus daar kan ik van leren http://www.wisclub.org. lidmaatschap is (net zoals bij de
buikboot-vaargroep) gratis en verplicht tot niks. Echter er is wel een
zekere "mindset" vereist.

dat kan prima :
de heren van de wisclub waren enthousiast over een demo die ik
heb gegeven en dus komen ze ook kijken de 17e !

oppassen dat we nog aan varen toekomen :P

Ronald,

Mijn ultime (natte) droom is een bidirectionle serieele verbinding tussen een laptop en de duikboot. Om vervolgens de volledige duikboot te kunnen besturen vanaf een computer en telemetrie (snelheid, richting, diepte, .....) naar de kant terug te sturen.

In dezelfde link die jij ook al had gevonden (je noemt hem in dit draadje) wordt een ultrasoon modem besproken die hiervoor wel eens de basis zou kunnen zijn.

Ik verheug me nu al op de heren van de WIS club. Ik heb hun site vluchtig bekeken maar denk dat ik mezelf ook als "lid" ga aanmelden. Wat voor demo heb jij overigens voor ze gegeven?

Groetjes:

Mathijs

Ik heb ook erg veel intresse in een dergelijke oplossing. Om het model via me laptop aan te sturen.

Danny,

Ik ken dit IC en het is een leuk compenent.

Echter wat ik graag zou willen is een RS232 signaal om te zetten in iets wat onder water naar de boor (en terug) kan worden gezonden. In de boot zou het door jou genoemde IC kunnen worden toegepast in combinatie met een micorprocessor.

In de link van Ronald wordt een "Ultraschall" modem beschreven. Hiermee wordt het RS232 signaal omgezet in een ultrasoon trilling welke door een piezo element in het water wordt gebracht. In de boot wordt deze trilling weer omgezet in een RS232 signaal.

Het zou leuk zijn als we dit konden toepassen over een afstand van ca. 50 meter en het liefts met meerdere boten (soort van kanaal kiezen) tegelijkertijd. Ook weet ik niet wat het effect van golven, vissen, etc. etc. is. Al met al een redelijke uitdaging lijkt mij.

Groetjes:

Mathijs

ik ben pas geleden bezig geweest met een projectje
die een 2 regel 40 caracter op een avr microcontroller met een rs232 poort

als je info nodigt hebt hoor ik je wel

marc

Back