Bart, weet je trouwens hoeveel geluid ik maakte tijdens de meting? Ben het helemaal vergeten te vragen. Mijn motor liep voor geen meter tijdens de meting, maar zou het toch graag weten.
Die achterveren die je gebruikt, waar zijn die mee te vergelijken? En hoe was je bandenslijtage? Met m'n huidige setup ben ik daar namelijk zeer tevreden over. Minimale verschillen tussen voor en achter en links en rechts. Zaterdag reed ik met 42 shore achter en 37 voor. Daarmee was de balans ook super, en ik kon rijden met 0,5 graden toe-in ipv 2,5 die ik zondags dus weer nodig had met 40/35. Ik ga dus ook zeker nog verder kijken naar een goede setup met 42/37. Ik ben in ieder geval dus overtuigd van het rijden met 5 shore verschil in hardheid tussen voor en achter. Je had gemiddeld 85,2dB. En het gemiddelde van de stock motoren was 84,8dB dus daar zit je dichtbij.
Dat is mooi Martijn, je zal wel gemerkt hebben dat de auto niet zo kritisch qua afstelling is als voorgaande types. Ik vond de 733 ieder geval zo uit de doos goed te rijden. Ach we zien het zondag wel, maar ik denk wel dat je vooraan zal rijden. (ps ik wil je niet de favorietenrol opdringen hoor!!! ) Kom je trouwens Zaterdag ook? Ik en Tiemen zijn er in ieder geval.
Zo uit de doos is er zeker goed mee te rijden inderdaad. Gelukkig wel, want ik had dus 1 dag vergooid met de koppeling en had verder niet heel veel tijd om naar een goede setup te zoeken. Zaterdag ben ik er ook, dan prutsen we er mee verder. Ik heb nog geen tijden gemeten, dus of ik vooraan zal rijden is ernstig de vraag! Niels heeft nu ook een 733, ben benieuwd wat hij kan met een auto die niet na 3 rondjes van ellende uit elkaar valt
Om over een setup te praten. Op de website van Serpent staat een setup van Julius Kolff geplaatst (Mach) Ik heb deze in mijn auto gedraaid en ga deze zaterdag is proberen op Gouda. Met eveneens mijn nieuwe sets banden van Contact.
Ik weet niet of het heel wijs is om een setup van zo'n snelle rijder helemaal over te nemen. Ik denk dat je dan een wat te moeilijke auto hebt. Dus mocht deze setup inderdaad te moeilijk zijn dan zou ik de rollcenters weer naar het midden zetten en een dikkere voorstabi proberen. En voor Gouda zou ik sowieso de 16t pinion gebruiken. Ik denk dat je met 16/60 en 22/55 prima bezig bent.
Misschien is het niet heel wijs. Maar ik kan het altijd proberen of het bevalt, en zo niet dan kan ik vandaar uit gaan werken naar een afstelling die me wel goed bevalt. Een dikkere voorstabi zal grip voor weghalen. Ik zou ook het caster aan kunnen passen. (minder rechtop)
De achterveren zijn te vergelijken met oranje Serpent veren. Volgende keer probeer ik een stapje hardere achterveren. De bandenslijtage was redelijk goed. Begonnen met 2mm verschil voor en achter en na 20min waren ze zo goed als gelijk. Rechtsachter was aan het einde wel 2mm kleiner dan linksachter.
Zo vandaag getraind met de setup van Julius Kolff, nu vond ik het 100% meevallen dat de auto moeilijk te rijden zou zijn. Wat me wel op viel dat van het gas af soms overstuur optrad. (en heel soms traction roll) Maar dat kan ook komen door mijn soms onbeheerste stuurmaneuvres) Dit is natuurlijk denk ik op te lossen door een hardere voorstabi te monteren. Maar dat zien we morgen verder wel in de qualies. Over het algemeen ben ik best tevreden met de auto.
Zo... ook mijn eerste race met de 733 zit er op. Ik ben er behoorlijk sneller mee dan met de 720. In de eerste kwali al mijn uit 2008 stammende persoonlijk snelste ronde met 3 tienden verbeterd van 18.1 naar 17.8! Echter, vorig seizoen niet verder gekomen dan 18.5, met dezelfde motor die er nu op zat. Dus dat is een flinke stap vooruit. Overigens had ik wel de indruk dat de hobbel bij opkomen rechte stuk veel kleiner is nu, wat zeker ook verschil maakt. Vanaf de derde kwali ging de auto echter steeds gekker doen, en natuurlijk kwam ik er pas na de finale achter wat het was: een outdrive van het voordiff was losgelopen, dus slechts aandrijving en rem op 2,5 wielen. Had ik de tip om dat met rode ipv blauwe loctite vast te zetten maar ter harte genomen..... De rest van de race was dus een kwestie van rustig de auto thuis brengen om zodoende nog wat kampioenschapspuntjes te sprokkelen. Hoe dan ook... er zit absoluut potentieel in deze auto!
Idd, Martijn er zit zeker potentieel in de auto. Mijn eerste 2 kwalies waren niet goed door domme pech. Eerst een losse achtershock en toen een losse stuurstang. Dus veel kon ik niet meer doen aan de setup. Ik merkte wel als ik van het gas af ging de auto behoorlijk wat overstuur had. Toen maar een hardere voorstabi gemonteerd en gelijk was de balans een stuk beter. alleen de doordraaier voor de rijdersstelling had ik wat onderstuur op het gas. Denk dat met het caster te verstellen wel beter zal worden. Zo merkte ik dat een complete setup kopieren en er domweg mee blijven rijden meestal toch niet werkt en je toch dingetjes gaat aanpassen. Maar in de basis kan je er wel vaak vanuit gaan werken. Nu nog wachten tot ik mijn 16t pinion binnen heb dan kan ik ook sneller vanuit het bochten gedeelte accelereren. Wel 5e geworden en de race uitgereden en ben toch al met al tevreden. En...... eindelijk eens die 20 seconden grens doorbroken. Nu naar de 18!
Raoul, het kan zeker ook aan de banden hebben gelegen. Voorbanden die te groot zijn t.o.v. de achterbanden geven het effect wat jij beschrijft. Aangezien jij je banden niet had afgedraaid waren je voorbanden te groot; ze moeten 2mm kleiner zijn dan je achterbanden. En omdat de achterbanden sneller slijten dan de voorbanden wordt dit probleem alleen maar erger.
Nee hoor Martijn, mijn banden waren afgedraaid op 64/62. Ik weet zeker dat de caster instelling de boosdoener is. Hij staat nl. vrij rechtop.
minder droop achter kan het ook verhelpen, dan krijg je minder gewichtsverplaatsing naar voren wat met turn in helpt om het stuur te verminderen. Met een stabi harder voor krijg je juist meer turn-in maar verminder je voor de rest van de bocht het stuur. Even proberen zou ik zeggen.
Oke, Martijn het is me duidelijk. Ik ga de zachtere voorstabi erop zetten en mijn droop achter aanpassen.
Dat is dus weer niet slim, probeer eerst het ene en dan het andere, als je 2 dingen te gelijk doet weet je niet wat het doet.
Nu ik lees dat je ook meer on power stuur bocht uit wil in combinatie met minder turn in is een starre as voor een idee. heb je beide in een oplossing. Persoonlijk vind ik turn-in juist voor Gouda " the way to go"