Serpent Cobra GT-e stuurprobleem

Hallo medeleden,

Met school doe ik mee aan de Jet-Net Enterprise Rc cup. Hiermee rijden we op MACH Heemstede met een Serpent Cobra GT-e 1/8, deze hebben wij een paar jaar terug RTR ontvangen. Echter is er een probleem met het sturen, de hele stuurinrichting heeft nogal wat speling. Als ik mijn servo compleet naar rechts draai (gewoon met de zender), en dan het stuurwiel loslaat en de aan binnenkant van het wiel een schroeven leg (helemaal in lijn met het wiel), en vervolgens de servo helemaal de andere kant (weer met de zender), en dan weer loslaat en meet, dan meet ik tussen de 2 punten ongeveer 5mm. En dat is cruciaal op het rechte stuk.
Het vervelende is dat ik niet echt een bepaalt punt kan vinden waar het zit, maar dat het meer overal een beetje is. En dat opzich niet erg is, maar allemaal gecombineerd wel. De auto is helemaal standaard en heeft een Savox servo, weet uit mijn hoofd niet welke, maar waarschijnlijk een 1258.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het zou kunnen oplossen?

Oh ja, ik ben totaal niet nieuw in de RC wereld, ik rijd zelf veel met scalers (axial scx10) en sleutel daar natuurlijk ook aan, dus qua sleutelen/rc technisch zit ik op redelijk niveau.

Alvast bedankt, Biem

EDIT, ik heb nog geen foto's, en vanwege de voorjaarsvakantie kan ik die ook nu niet maken
 
een aantal stukken tekst uit een ander draadje. Ik heb geen serpent cobra, geen ervaring mee. Maar misschien heb je iets aan de stukken tekst.

Goede servo's voor dit type auto. Absoluut voor (bij voorkeur) de 1258 gaan.

@Schots en Scheef: het zal je verbazen hoeveel mensen hun stuurinrichting niet met aandacht bouwen, waardoor alles enorm zwaar loopt. Ik heb bij grofweg 10 Serpent Cobra's opnieuw de stuurinrichting moeten bouwen/aanpassen, want servo's gingen aan de lopende band kapot. Dus inderdaad, het sturen hoeft niet perse veel weerstand hebben, maar de stuurinrichting kan vaak nog wel zwaar lopen. Is uiteindelijk ook zeker niet goed voor een sterkere servo als bovengenoemde Savöx.

Dus dtrally, controleer sowieso of de stuurinrichting helemaal soepel loopt voordat je de servo installeert en gaat rijden. Voorkomt veel ellende. Wellicht ben je hier al van op de hoogte, maar ik zeg het maar voor de zekerheid.

Mijn ervaring is dat van de Cobra bijna elk stuuronderdeel problemen kan geven. En als het ik het zo goed bekijk, wijkt de hele stuurinrichting van de Ofna/Hong Nor X3 GT-E niet erg van van de Cobra. Lijkt er zelfs bijzonder veel op.

Lagers vervangen zal niet het meeste uithalen. De probleempjes die even aangepakt moeten worden liggen hem in de ball ends en ball cups. dit moet soepel lopen. Ook de stuurblokken kunnen wel eens knellen in de c-hubs. Beetje vijlen en passen en meten. Ook moet een en ander niet te strak worden aangedraaid, anders knelt de boel ook weer. Heel klein beetje borgmiddel (echt heel weinig) op het schroefdraad en iets minder strak aandraaien dan je gewend bent.
Dit is meer een algemene tip, niet voor schots en scheef specifiek
 
Hoi Biem, ik weet niet of ik jullie Cobra ook onder handen heb genomen, ik denk namelijk van niet.
Maak even een afspraak met me binnenkort, dan gaan we je Cobra even in orde maken op de MACH. Het klinkt namelijk precies wat ik heb omschreven en waar Hoeby je op wijst. De stuurinrichting loopt niet soepel en knelt her en der, wat ervoor zorgt dat je servo niet mooi terug naar het midden gaat vanwege alle weerstand. Vroeg of laat, meestal al vroeg, gaat de servo stuk.

Komt goed, we gaan het probleem oplossen.

Benodigd gereedschap, een nagelvijltje ;)
 
Hoi Biem, ik weet niet of ik jullie Cobra ook onder handen heb genomen, ik denk namelijk van niet.
Maak even een afspraak met me binnenkort, dan gaan we je Cobra even in orde maken op de MACH. Het klinkt namelijk precies wat ik heb omschreven en waar Hoeby je op wijst. De stuurinrichting loopt niet soepel en knelt her en der, wat ervoor zorgt dat je servo niet mooi terug naar het midden gaat vanwege alle weerstand. Vroeg of laat, meestal al vroeg, gaat de servo stuk.

Komt goed, we gaan het probleem oplossen.

Benodigd gereedschap, een nagelvijltje ;)

Hoi Govert,
ik overleg even met de anderen wanneer we dat gaan doen, ik ben namelijk niet de enige die eraan werkt, maar de andere is ook een paar keer bij de MACH geweest.
Ik denk niet dat de servo niet mooi terug gaat, volgens mij is het meer speling tussen onderdelen, maar dat zien we dan wel.
 
Beste Biem, Ik heb zelf ook een Cobra GTE gehad en met precies dit probleem maar zoals Govert Schrijft maar ff een afspraak met hem dan fixt hij dat.. wat ook kan helpen om je auto beter te laten sturen in om de kick uit je voorkant te halen door een paar ringetjes onder de voor ophanging aan de achterzijde te plaatsen. Hiermee komt het een klein beetje naar voren en gaat de auto beter sturen. Check deze video maar eens deze sturen echt prima


De voorste is van mij :-)

Succes
 
Back
Top