Serpent S400

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Rogier, 4 jan 2008.

1. Rogier

Rogier Guest

Eindelijk maar toch begonnen aan de bouw van de S400. De laatste dag van de vakantie eindelijk tijd gevonden... :D

Na een aantal jaren Japanse - en een uitstapje naar een Tjechisch merk, heb ik na de komst van de Serpent S400 bewust gekozen voor een auto van Nederlandse makelij. Serpent heeft uiteraard ruimschoots haar sporen verdiend in voornamelijk de brandstof 1:8 klasse. Afgelopen najaar kwam Serpent met een voor haar zeer ongewoon product: een 1:10 electro aangedreven touringwagen. Het is natuurlijk tricky om je te mengen in de bestaande wereld van electrowagens, maar de eerste berichten en prestaties zijn toch positief over de S400. Naast de S400 is Serpent zelfs bezig met het ontwikkelen van een 1:12 auto, dus het is waarschijnlijk geen eenmalige ´uitglijder´. Van de top 3 van het afgelopen jaar in de Modified NK klasse heeft Serpent 2 rijders vastgelegd voor het komende seizoen: Bart Wubben en Rob Janssen. Je zou zeggen; succes verzekerd....

Nadat ik eens op mijn eigen club heb gereden met een S400 van iemand anders, was ik ook om. De S400 moest komen. Geen gezeur (ga ik vanuit) met slecht leveren van onderdelen en hopelijk ook niet alles in het buitenland te hoeven kopen in verband met het behoorlijke prijsverschil. Helaas is dit laatste niet waar, want in Hong Kong krijg je de S400 al voor 380 Dollar. Omgerekend is dat 258 Euro, ex verzendkosten en eventuele douanekosten. Toch bijzonder dat een Nederlandse auto naar HK wordt verscheept en vervolgens dik 140 Euro goedkoper is in de aanschafsprijs (dus zonder de verzend- en douanekosten, ik hoor de moraalridders al typen.. :D). Toch heb ik mijn wagen in NL gekocht, tja ik koop geen Nederlands product om hem in HK te kopen.. :S

Dan maar eens wat foto´s. Allereerst de doos. Wat mij direct opviel was het formaat van de doos. SMAL en afwijkend van wat ik gewend was! Er past net een bodemplaat in. Wel erg mooi en oog voor detail. Het logo S400 staat met relief erop. De doos alleen al belooft veel goeds.

Vervolgens de inhoud. SUPER! Alle stappen in de handleiding zijn in een seperaat zakje gedaan. Niet zoals bijvoorbeeld bij andere merken alle schroeven in 1 zak en succes. Nee, per stap de schroefjes in het zakje, keurig genummerd van 1 tot en met 20. Ook voor de onervaren bouwer ZEER overzichtelijk.

De handleiding is ook super! Een full color handleiding. Heb ik zelf alleen meegemaakt bij de Xray. Erg goed, duidelijk en verzorgd.

Zojuist heb ik in de bodemplaat de battery-slots uitgeschuurd en de zijkanten ingesmeerd met secondenlijm. Hierdoor zal de bodemplaat minder snel slijten bij een aanrijden tegen de bodemplaat. Foto's volgen later.

Reacties zijn uiteraard welkom! Ook anderen die de S400 bouwen/hebben gebouwd en tips hebben... GRAAG!!!

2. Atarikid

Atarikid Guest

Gewoon ter info:

Serpent heeft in het verleden ook al electro auto's uitgebracht dus zo nieuw is deze klasse niet voor Serpent.
    Er staan trouwens nog andere nieuwe Serpent auto's te wachten. Offroad (electro en nitro) en 1/12 electro.

3. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Een wagen van zovele jaren terug mag je niet echt meetellen hoor.
    On-topic: ziet er veelbelovend uit! Voor tips kan je misschien het volgende topic eens nalopen: http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=164906

Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  4. Rogier

Rogier Guest

Heb je inderdaad gelijk in, maar zoals Potloodslijper al zegt wil ik die niet meetellen. Is het niet zo dat Serpent over is genomen/van eigenaar is gewisseld en sindsdien ook andere modellen brengt? Of vergis ik me nu?

Potloodslijper: bedankt voor de link, maar dat draadje heb ik al 'uit' en volg ik al een tijdje.. :) Idd erg goed topic om te lezen

Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2008
  5. rs4evo3

rs4evo3 Guest

volgens mij heeft salven serpent nu toch al meerdere jaren dus weet niet of dat echt aan de orde is.

6. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    De overname van Serpent staat in het augustus/septembernummer 2005 van M-Auto en zal zich dus wel rond die tijd situeren. Doe daar enkele jaren van ontwikkelingstijd bij en je bent er. Of dacht je dat Salven 2 maanden geleden dacht "ik heb enkele uurtjes tijd, laat ik ff een autotje tekenen"?

7. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Als het goed is .... is serpent inderdaad in '05 of '06 (dat weet ik niet meer) overgenomen door Salven en Baar . Er werd toen al een beetje duidelijk gemaakt dat serpent veel vernieuwingen door zouden voeren waaronder het opnieuw ontwikkelen van electro's..

De S400 is de eerste die daadwerkelijk in productie is gegaan en ze zijn volop bezig met een off-road (1/10) en ook nog een mini/micro als ik het goed is...

8. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    We zullen nu maar terug on-topic gaan. Bouw eens wat sneller :D :D

9. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    :D
    inderdaad ... Rogierrrrrrrrrrr ... Bouw eens een beetje door :!:

;)

10. Rogier

Rogier Guest

Jaja.. sorry. Maar de family gaat voor en aangezien hier een kereltje van bijna 2 rondloopt die helemaal maf is van auto's gaat het niet als hij thuis is... :D Daar komt bij dat de auto niet morgen klaar hoeft te zijn! Zojuist toch een KLEIN stukje verder gegaan.

De secondenlijm is opgedroogd en de randen van het chassis zijn 'verzegeld' en de batteryslots zijn uitgefijld.

Zie hier een close up van de rand. Niet heel goed te zien, maar toch maar een foto.

Nu dit gereed is kan er begonnen worden met de daadwerkelijke opbouw van het chassis. Mijn idee was om elke stap (elk zakje) in de handleiding te beschrijven en op die manier zit de auto na 20 stappen in elkaar. Ik durf geen beloftes te doen over de snelheid waarmee gebouwd wordt, maar ik ga gestaag verder.. ;)

Stap 1 is simpel. Het opzetten van de draagarmen achter. In de handleiding erg duidelijk omschreven en zelfs de kleuren die gebruikt worden om het te gebruiken vet aan te geven, komen overeen met de deksels van de verschillende meegeleverde potjes. Niet alle potjes zal ik gebruiken (ik heb een aantal andere/betere) maar voor de draagarmen gebruik ik de zogenoemde 'transmission grease'.

Stap 1 conform het boekje en de benodigdheden

Na een paar minuten schroeven krijg je onderstaand resultaat. Wat me hierbij opvalt is dat er na het in elkaar zetten er een kleine speling is bij beide draagarmen. Dit moet eruit, dus zal ik nog een extra shim plaatsen om dit te verwijderen (niet op de foto).

In de laatste M-auto werd het al opgemerkt, maar anderen die ik ken zeiden dat ze het niet hadden; de schoefjes in de onderkant van de bodemplaat vallen niet helemaal 'weg' in het voorgeboorde gat. Ongeveer een halve milimeter steken de schroefjes (ook bij mij) eruit en dat is in mijn ogen wat slordig van Serpent. Deze schroefjes zullen snel slijten...:( Voor een eventuele nieuwe batch van de S400 is dit in mijn ogen toch wel een aandachtspunt!

Ik heb geprobeerd een paar foto's te maken om te laten zien hoe de schroefjes zitten. Hoop dat het duidelijk genoeg is. Zo niet, kijk eens bij een S400 als je iemand ziet op het circuit. Dikke kans dat deze wagen hetzelfde heeft.

Tot zover weer de bouwvorderingen van vanavond. Weinig spannends, maar ik heb geen haast. Daarnaast is het maken van een leuk/goed bouwverslag ook leuk om te doen en hopenlijk hebben anderen er wat aan.

11. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Begint al ergens op te lijken ;)

Ziet er netjes uit....

Schroefjes is inderdaad een beetje jammer , maar aan de andere kant zal je bodemplaat minder snel over het asfalt schrapen en beschadigen...

Bij serpent gebruiken ze inbusjes dus problemen met uitdraaien ofzo zal je niet zo snel hebben..

12. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Lijkt me een erg leuke wagen om te bouwen met die aparte zakjes per bouwstap. Ik las op RC Tech ook iets over problemen met de spur gear, wat het precies is weet ik niet meer, maar sommigen hadden er geen last van, hopelijk jij ook niet.
    Ik hoop dat Serpent die kleine dingen op kan lossen met de volgende batch. Is het schroefje iets te lang of komt de 'helling' van het verzonken gat niet overeen met de 'helling' van de schroeven? Indien het gewoon te lang is kan je er van de schroef nog wel 0,5mm afdremelen.

Laatst bewerkt: 5 jan 2008
  13. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Mooie wagen!
    Houd ons op de hoogte...

Best wel jammer dat je zelf nog de verzinkboor moet pakken om het weg te werken....
    Komt helaas wel vaker voor, was ook een serie van de m18X van Xray, hoewel dit toen onderkent is....

Nou ja, afwachten dus, en heb je serpent al op de hoogte gebracht ?

14. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Een teamrijder van Serpent zei me daarstraks dat ze iets aan de probleempjes gingen doen bij de volgende batch, die tegen maart er zal zijn.

15. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Helemaal vreemd is het niet natuurlijk ..... De samenwerking tussen Hudy (xray) en Serpent is er al jaren ... Leg maar een een boekje van die 2 naast elkaar en zoek naar de verschillen of gelijkenissen net hoe je wil ;)

16. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Krijgen de kopers van de oude versie dan gratis een nieuwe of is het gewoon , pech hebben....

Lijkt me zeker geen goede zaak als het het laatste wordt!!

17. savage .26 picco

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Ik ga er vanuit dat als het een productie probleem blijkt te zijn er een oplossing komt.

Bij Xray kon je hem bv. omruilen als ik het me goed herinner , moest je wel geregistreed zijn en in bezit van certificaat.

Heb zo'n vermoeden dat serpent het ook wel netjes op zal lossen.

18. Rogier

Rogier Guest

Ik denk persoonlijk dat de kopers van de huidige versie ´pech´ hebben. Echter als het inderdaad een productiefout is (wat ik van dat spur vind) dan worden er meestal vervangende onderdelen aangeboden. Kijk nu ook naar Xray met haar 008. Daar kan je bij je dealer ook nieuwe onderdelen voor halen.

19. Rogier

Rogier Guest

Gisteravond had ik weer even tijd om wat aan de S400 te doen. Het is niet veel, maar stap 2 en 3 zijn voltooid.

Stap 2 was het bouwen van het achter diff. In principe heel eenvoudig te bouwen! In plaats van het bijgeleverde vet gebruik ik het Silicon Grease van Associated en het diff loopt erg soepel. Het lijkt verdomd veel op het diff van Tamiya (415) en de Hotbodies Cyclone....
    Ik heb nog even getwijfeld of ik het diff wel zou bouwen, want ik ga er het geardiff van Serpent inzetten. Aangezien deze er nog niet is, toch maar het bijgeleverde diff opgebouwd.

Stap 2 in de manual en het bijbehorende zakje onderdelen

Uiteindelijk krijg je dan dit resultaat

Hiermee was stap 2 ook direct afgelopen.. ;-). Meteen maar door met stap 3. Dit was het opbouwen van de bulkheads achter en het plaatsen van het diff in de bulkheads.

Bij het indraaien van de schroefdraad in de bearingblocks werd in de manual al aangegeven om locktite te gebruiken. Dit kan ik iedereen ook ten zeerste aanraden, anders gaat tijdens het rijden je schroefdraad werken en kan de boel losschieten... iets wat je niet wilt in een race.

Na paar minuutjes sleutelen is onderstaand het resultaat

Al met al weer 2 stapjes verder. Weinig spannends, maar het hoort er wel bij.. :). Wellicht vanavond weer ff verder, maar haast heb ik zeker niet. In principe hoeft de auto niet eerder dan maart af te zijn.
    Voor de mensen die zich afvragen wat die kras is bij het batteryslot.... ik ben inderdaad met de dremel uitgeschoten toen mijn zoon iets te enthousiast zijn been kwam laten zien. Laten we het er maar op houden dat hij zijn stempel op de auto heeft gedrukt.. :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2008
  20. potloodslijper

potloodslijper

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Waarom ga je er het geardiff in zetten?

Deel Deze Pagina