Servo 4,8V in 6v systeem heli.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door wipo, 8 aug 2018.

  1. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ik heb een 4,8v servo die ik voor de staart rotor gebruiken wil.
    De bec van de regelaar wil ik op zes volt gebruiken voor de tuimel servo,s.
    Nu wil ik eigenlijk die staartservo aansturen met een inline bec maar hoe kan ik dit realiseren?
    Jullie zullen denken koop een servo die op 6V werkt maar die dure servo op 4.8v is splinternieuw.
    Servo is McGregor DS8900G
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Aparte BEC (direct aan accu) die 4,8V levert aan deze servo, met alleen de GND verbonden met de rest van het voedingssysteem?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een volgeladen 4,8 accu komt al op 5,7 volt Dus als jouw systeem 6 volt levert en niet meer zal dat geen probleem zijn.
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Zoek maar op step down.
    Werd vroeger vaker gebruikt.
    Klein dingetje wat je voor je 4.8v servo zet en de spanning standaard terug regelt van 6 naar 4.8v.
    Werd veel gebruikt voor de futaba 9254 en 9256 servos.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is sterk af te raden om deze servo op 6V te gebruiken, de fabrikant waarschuwt hier ook voor. De elektronica in de servo is daar niet voor ontworpen dus doe het dan ook niet.
    Wat Rhelie schrijft over een volle 4,8V accu klopt op zich wel maar dat is alleen direct na het laden en duurt slechts heel kort. De spanning zal binnen een minuut of twee gezakt zijn tot rond de 5V, iets er onder of iets er boven. Wanneer jij je heli inschakelt is die 2 minuten al ruim voorbij wanneer je begint te vliegen en de servo echt belast wordt. De servo zal dus zo goed als niets van die hogere spanning merken. Wanneer je de servo op 6V gaat gebruiken zal hij constant te veel voor z'n kiezen krijgen en kan (zal) hij binnen korte tijd kapot gaan.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zo een bij voorbeeld:
    https://www.flashrc.com/mks/9814-bec_lineaire_20a_50v_mks.html
    Wordt nog steeds regelmatig gebruikt.
     
  7. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Dank voor jullie reacties en juist vanwege die max 5V spanning ben ik dit draadje gestart.
    Kom er nu wel uit.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke servo's heb je op de Tuimelschijf, Wim? Want om eerlijk te zijn: ik heb vroeger veel op 6V (5 cellen NiMH) gevlogen, en nooit ene spat verschil gemerkt... Ook niet met de multiblades en dergelijke. Als je FBL vliegt ZOU het uit kunnen maken, maar daar geloof ik eigenlijk niet in....

    Ik zou dus zeggen: zet die BEC gewoon op 5V en lekker vliegen.
    Want die Step-downs, die zijn meestal maar ontworpen voor de lichtere servo's.
     
  9. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ik ga nu de Futaba S3152 gebruiken in mijn Logo 550sx.
    De Savox servo,s en ontvanger zijn verbrand dus heb nu 3 Futaba’s S 3152 uit mijn oude Raptor gesloopt.
    Die leveren op 6V meer torque en zijn ook wat sneller.
    Trouwens die Hobbywing platinum heeft een bec vanaf 6v dus met ik wel omlaag naar Max 5V voor de staart servo
    .

    Maar misschien kan ik net zo goed de bec op 5 V zetten omdat ik toch wat minder heftig vlieg als Tareq Alsaadi...

    Vooralsnog schijn de mini Vbar de sluiting overleefd te hebben..
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2018
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die torque, dat scheelt redelijk, maar niet wereldschokkend, maar de snelheid, dat scheelt naar mijn ervaring alleen op papier, en echt maar 1 a 2 honderdsten.
    Daar merk je echt weinig van met jouw vliegstijl.

    Wat je wilt kan allebei zonder problemen, maar die 6V levert je eigenlijk nagenoeg geen voordeel op, anders dan "in gedachten".

    Is dus helemaal je eigen keuze.
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Volgens mij moet ik nog wel zo'n align step down hebben liggen Wim. Zal straks eens even zoeken en als die er nog is mag je em wel hebben om te proberen.
     
  12. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ha Merlijn zou mooi zijn en ik had ook al op de site van Western Robotics een compacte regelaar gezien alleen die is hier nergens te bestellen.
    Ook heb ik al een paar modelbouwdagen om advies gevraagd.
     
  13. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Ha Merlijn wacht maar even met zoeken want ik denk erover een 6v staart servo aan te schaffen.
    Groetjes
    Wim
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb em liggen. Is niks anders dan een Servo kabeltje met een weerstand je er in..
     
  15. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    annen
    Diode waarschijnlijk maar kom je toevallig naar de fly inn van Odoorn?
    Zou je dat kabeltje mee kunnen nemen misschien.
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Odoorn staat zeker in de planning. Ik leg hem apart voor je
     

Deel Deze Pagina