Servo aansturen met Futaba fc18 met multiswitch module

Is het mogelijk om met de multiswich module (+decoder) in een Futaba FC18 een servo aan te sturen? Als ik er een lampje op aansluit, werkt het,
maar een servo doet helemaal niets.

Sorry.
Het gaat om multiswitch module:
multiswitch_module.jpg

en multiswitch decoder:
multiswitch_decoder.jpg
Hier de volledige pdf

Met een multi switch kan je geen servo bedienen! Een servo heeft behalve een + en een - een stuurpuls nodig en die geeft de multiswitch decoder niet af!

Wat komt er dan precies uit die multiswitch? Schakelt hij alleen maar de spanning van de accu die er op aangesloten is?

Robert

Inderdaad schakelt de decoder alleen maar de spanning van de erop aangesloten accu door naar de uitgangen. Via een elektronische truuk kan je via 1 kanaal op je zender 8 kanalen via de decoder aan en uit schakelen. Hiermee kan je dan lampjes laten branden, een radar laten draaien enz. enz. Als je het echt zou willen kan je er ook een ralais mee schakelen dat dan je TV aan en uit kan schakelen. Maar dat is natuurlijk een beetje onzin. :lol:

Ok bedankt zover Ernst,

maar:

stel dat ik de servo alleen maar in 3 standen wil kunnen zetten:
1. volledig links
2. midden
3. volledig rechts.

is er dan niets met de servo electronica te doen dat ik hem met switch schakelaar 1/2 kan aansturen? Er zit uiteindelijk toch een electromotor in die ook alleen maar +/- nodig heeft.
Dat als de schakelaar in het midden staat de servo in de middelste stand staat, als de schakelaar naar boven staat +/- op de servomotor komt, en als de schakelaar naar beneden gaat de spanning wordt omgedraaid waardoor de servo volledig de andere kant op gaat?

Robert.

Als je de servo in 3 "vaste" standen wilt zetten is er wel een apart schakelaartje op je zender te zetten. Heb ik in het verleden al eens een schematje van hier op het forum gezet.
(edit) hier dus:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3278
(edit)

De servostand wordt (volgens mij) bepaald door de pulsbreedte die meegaat met dat 3e draadje :wink:
De breedte ligt tussen ongeveer 1 en 2 ms.
Afhankelijk van die breedte neemt de servo een bepaalde stand in.
Die breedte van de puls wordt volgens mij in de multiswitch vertaald naar de diverse uitgangen, zodat je nog weer een hoop electronica nodig hebt om dat signaal (wat door de multiswich uit elkaar is gehaald) weer verwerkbaar te maken voor de servo

Wim

Dat schemaatje heb ik inderdaad al eens langs zien komen.
Ik denk dat ik een schuif gebruik (die zit er al op) of misschien toch maar
de extra schakelaar.
Heren, bedankt. :worship:

Robert.

Robert,
Hieronder staat een stukje met de uitleg hoe een servo binnen in werkt. Het komt uit een artikel voor onze clubkrant dat ik jaren geleden al eens geschreven heb. Ik hoop dat de werking van een servo hierdoor duidelijk voor je zal worden.

De servo is eigenlijk een heel erg slim apparaatje dat elektronische informatie omzet in een mechanische beweging. Een moderne servo moet zo klein mogelijk zijn en toch moet er een hoop in. Meestal is de elektronica in de moderne kleine servo’s met de zogenaamde SMD onderdelen gemaakt. Dit betekent dat de kleinste onderdelen die er zijn worden gebruikt. De wat oudere servo's zijn meestal groter en hierin worden meestal standaard onderdelen gebruikt. De elektronica ziet er dus nogal klein uit maar schijn bedriegt, er zit nog heel wat in, zie het blokschema van figuur 5.
afb11979.jpg

Figuur 5.

Voor het gemak heb ik ook hier de stroomvoorziening maar weggelaten anders wordt de tekening te onoverzichtelijk. Je moet je inbeelden dat elk blok een verbinding heeft met de accu, via het servo snoertje.

De puls afkomstig van de ontvanger komt binnen en gaat direct naar de ingang (IN A) van de PULSVERGELIJKER en naar de PULSGENERATOR. Op het moment dat er een puls uit de ontvanger komt zal de pulsgenerator ook een puls opwekken. De breedte van die puls is afhankelijk van de stand van de POTMETER. Een potmeter is een verstelbare weerstand waarvan de waarde hoger en lager wordt als we hem links of rechtsom draaien.
De uitgang van de pulsgenerator zit aan de tweede ingang (IN B) van de pulsvergelijker. Als beide pulsen even lang duren komt er niets uit de pulsvergelijker en staat de servo stil. Wordt de puls van de zender op ingang A nu breder, doordat we de stuurknuppel bewegen, dan zal op uitgang A>B (A groter dan B) een signaal komen dat de elektronische schakelaars zodanig zet dat de motor b.v. linksom gaat draaien. De motor drijft een stel tandwielen aan die het hefboompje op de servo in beweging brengen en ook de potmeter die op dezelfde as zit. Stel dat de waarde in dit geval hoger wordt dan zal de breedte van de puls die de pulsgenerator opwekt ook breder gaan worden. Dit blijft doorgaan totdat de pulsen weer even breed zijn, op dat moment gaan de elektronische schakelaars weer uit, de motor stopt en de servo staat in een nieuwe (andere) stand.

Wordt de puls weer smaller dan zal uitgang A<B (A kleiner dan B) de elektronische schakelaars de andere kant op zetten en de motor draait rechtsom. De weerstand van de potmeter wordt lager en als de beide pulsen weer even breed zijn stopt de motor weer. Op deze manier kunnen we de servo elke gewenste stand laten aannemen en daarmee het roer dat met die servo verbonden is.
Vrijwel de gehele schakeling die in het blokschema is getekend zit in de speciaal voor servo’s ontwikkelde IC’s. Er zijn maar enkele onderdelen nodig om de werking aan te passen aan onze toepassingen. Deze IC’s worden ook veel in industriële servo’s gebruikt wat betekent dat er een hele grote markt voor is waardoor servo’s nu vrij goedkoop zijn.

hallo

vroeger die multi dekoders zelf eens gebouwd en dus metingen aan verricht

de werking is als volgt
er zit een schuifregister in dat op elke klokpuls een uitgang schakelt
er zijn dus 9 inpulsen nodig om een hele cyclus te doorlopen
puls 9 is groter dan de andere en zo wordt de schakeling gereset en begint opnieuw te tellen
deze is nodig voor het sinchroon lopen van de teller in de zender en deigene die aan je ontvanger hangt
dus alles wordt 9 syclussen trager dan normaal
want de zender loopt eerst de 7 a 8 kanalen af voor hij ook zich zelf weer reset door een bredere puls te geven waat ook de ontvanger weer reset en oipnieuw kanaal 1 uitleest

als je een scoop hebt kan je dit voor het HF deel allemaal mooi meten zonder speciale toestanden
als je dan een knuppel beweegt dan zie je die betreffende puls groter en of kleiner worden

er zit ook nog een houd funktie op elke uitgang want anders zou het signaal elkekeer afvallen als de multuswitch een ender kanaal bediend

groetjes raf

Ah...... 8O
Ander vraagje.....ook over de decoder.

Ik wil de poten van mijn oplegger met mijn zender kunnen bedienen.
Het liefst met de decoder. Er is 1 probleem: de motor die de poten aanstuurt moet rechtsom en linksom draaien.
Op de multiswitch zit een driestanden schakelaar die "kanaal" 1 en 2 aanstuurt op de decoder. Die wil ik gebruiken voor de poten. Dit betekend dat ik "poten omhoog" op 1 zet (dit werkt).
Maar "poten omlaag" zou dan op 2 komen maar dan met de plus en min omgedraaid. In de decoder zitten alle "min's" met elkaar verbonden.
Als ik dit op deze manier doe wordt er volgens mij 1 en ander kortgesloten. Heb al zitten nadenken over diodes etc. maar kom er niet uit. Kunnen jullie - electro deskundigen - hier een lichtje over laten schijnen?

Robert.

hallo

twee driepolige relais en juist aan sluiten en je probleem is opgelost
de sturingen van je dekoder sturen niet rechtstreeks de motor maar de relais
die dan op hun beurt de motor van de poten stuurt
even proberen uit te leggen
de relais hebben twee schakel stanbden dus drie pootjes voor de kontakten en twee voor de schakelspoel
die spoel sluit je aan zoals je vooreerst de motor hebt aan gesloten
eentje naar de plus en eentje naar de dekoder
zo doe je ook met de andere relais
dan de schakel kontakten
de midden aftakking (diegenen die omkiepert) die gaat naar je motor
dit van beide relais
eenpootje van je relais gaat aan de plus
dat andere naar de min
zo ook op je andere relais
wat nu gebeurt is het volgende
schakelt relais 1 dan krijgt de motor via relais 2 massa en van relais 1 stroom en gaat lopen in een richting
schakel je nu relais twee dan krijgt de motor langs de andere kant stroom en loopt anders om
schakel je niets dan krijgt hij 2 keer min en doet dus niets
zelfde bij 2 keer plus doet hij ook niks

groetjes van deze kant van de wereld

Bedankt RAF,
kun je daar een schemaatje van tekenen?
Dat maakt het wat duidelijker voor me.
Ik kan beter schemalezen dan tekst vertalen naar schema.
Had ik op school al last van.

Back