servo advies?

Peter Den

PH-SAM
Hallo mede-zwevers,
ik ben nu halverwege de bouw van een 1,80m zwever, gebaseerd op de Hanz van Hans Leinauer. twee-assen sturing, gewicht zonder extra ballast wordt zo'n 600gr en met ballast 1000gr of zo.
Uitgangspunt; basis termiek en hellingvliegen.
Ik heb Dymond d60 en d47 liggen, oorspronkelijk voor andere doeleinden.
De vraag: zal ik deze voor deze zwever gebruiken of is dat te licht?
Indien te licht wat zijn dan aanraders voor een redelijke prijs?
Ik heb ook een paar ouwe dikke MPX nanoservo's 65000 liggen: is dat wellicht beter?
Alvast bedankt.

Ik heb wel een kistje in die maat met GWS Picos uitgerust, maar het is in feite veel te licht. Het gaat al een jaar of twee goed, maar een harde landing en ze zijn gestript. Een iets degelijker is beter.

De D47s zijn in mijn ogen een nono. D60s kunnen weliswaar veel hebben maar zijn ook nog wat licht. Servo's zoals de HS 81MG zijn beter. Alles wat rond de twintig gram weegt heeft ongeveer diezelfde eigenschappen (Dymond heeft ook een mooie) en is geschikt.

Ik begrijp dat je er maar twee nodig hebt en je kunt dus overwegen gewoon standaardservo's te nemen (40 - 50 gram, goedkoop en sterk zat) wanneer je de ruimte hebt en het gewicht geen probleem is. Heb je ook minder ballast nodig, wanneer je je kunt permiteren de servo's wat naar voren te plaatsen. Volgens mij moet je die kist gemakkelijk rond de 750 gram kunnen houden trouwens.

RC-technics heeft leuke 18 grams servo's. Dat is meer als genoeg. HS-81 kan ook, maar die kunststof tandwieltjes strip je ook best makelijk (er zijn ook metal-gears te krijgen, maar die heb ik zelf niet).

10 grams is wel erg licht eventueel, maar het zou moeten kunnen.

Hoe dan ook, als je kunststof tandwielen gebruikt een setje reserve op voorraad hebben.

Er zijn vele online en offline torque calculators te vinden. Een ervan is deze:

http://www.csd.net/~cgadd/eflight/calcs_servo.htm

Je bent er dan echter nog niet. Je zult zien dat die 10 grams inderdaad gemakkelijk het koppel leveren, maar ze strippen bij de eerste de beste harde landing. Maar het geeft een indicatie. Zoals gezegd, liever iets van tegen de 20 gram of zo. De HS 81 stript inderdaad nogal gemakkelijk, de MGs zijn wat beter.

mao zei:
http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=3966
deze moet je dus hebben W-092MB
gr.

Als je lichte servo's "nodig" hebt misschien wel, maar voor die prijs heb je hier ook 20 grams servo's.

Jongens bedankt voor de adviezen; nog een paar vraagjes.
Die Waypoints zien er goed uit maar ik hoorde ook mindere berichten over Waypoint: is er ervaring met deze?
verder: is een 20gr servo zo wel sterk genoeg of blijft metal gear belangrijk ook bij deze afmetingen?
Ik vraag het ook omdat mijn volgende geplande projecten vliegende (plank) vleugels gaan worden van zo'n 2 mtr span en ik qua servo's dan wel goed wil zitten als ik een pakketje ineens bestel.

Back