Servo afstelling

Hallo,

Bij mijn Trex 250 heb ik het volgende probleem.

Ik heb de swashplate mooi recht afgesteld en de servo`s staan mooi recht haaks op de
linkage stangen.
De helikopter vliegt goed.
Maar als ik de motor loskoppelt en ik geef vol gas loopt de swashplate tegen de kop
zodanig dat de rotor behoorlijk zwaar gaat lopen.
het zelfde effect heb ik als ik het gas uit zet, de swashplate komt onder op het lager
en de servo`s er behoorlijk wat kracht op zet.
Dit lijkt mij niet goed!!!
Afstellen met de linkage stangen is geen optie omdat het zowel boven als onder een probleem is.
wat kan ik het beste doen in dit geval???

vleugel

Hey

Als het goed is is dit verholpen als je de ballinkjes op de servo 1 gaatje naar binnen toe zet!

Groeten

Beste Vleugel,

Het zelfde antwoord, je uitslagen zijn te groot.
Op servo armpje een gaatje naar binnen of op je zender eindpunten verplaatsen van je servo's.

Succes

Hum

Misschien vergeten je zender af te stellen?
Normaal moet je het spul bij volle pitch omlaag en omhoog vol kunnen nicken en rollen, zonder dat het bind (oftewel, ergens tegen klem loopt)

Hij mag absoluut nooit ergens tegen klemlopen, of iets raken tijdens zijn beweging, hiermee fakkel je de servo's af, of je bec stopt er mee.

Normaal zit er in een zender een swash mix functie, waarin je de uitslagen in kunt stellen.
Dat menu moet je zien te vinden op jouw zender.

Trouwens, als jij het voor mekaar krijgt bovenin te laten binden, hoeveel pitch heb jij dan wel niet op de bladen staan?
12 is aangeraden, en ruim voldoende. Meer kan de motor ook niet lekker aan zonder aanpassingen

Servo hart afstand volgens manual houden (het is geen vliegtuig).
En het pitch bereik in je swashmix zo instellen dat hij onder en boven niet meer raakt.
Zoals student zegt, je moet de maximale pitch even opmeten met je pitchgauge.
+ - 11 is meer dan zat.

Begrenzing van uitslag in een moderne zender op een 120º swash is heel normaal en de gewenste servo resolutie wordt tegenwoordig al heel goed door de fabrikant bepaald.
De servo arm lengte bij een 120º swash is ook mede bepaald om mooi recht onder de swash uit te komen, niet aan te lopen, en de juiste kracht op de vooraf bepaalde typen servo's te zetten.
Het in te stellen Swashmix bereik staat ook helemaal los van de travel van je losse swashkanalen.
Gezien de mix plaatsvind in de zender is het verstandig om bij mechanische instelling van een 120º swash zo min mogelijk subtrim te gebruiken, volledige travel van de aileron , elevator en pitch te gebruiken (100%).
Vervolgens stel je de maximaal gewenste bladverdraaiing (mechanisch pitchbereik) in met de swashmix.

De gewenste verdraaiing van de bladen negatief en positief in de verschillende vluchtmodussen stel je af met je pitch curve.

Zo werkt het.

Als je erg lage waarden in je swashmix menu hebt staan, dan geeft dat aan dat de heli niet best is ontworpen.
Dan krijg je namelijk nooit mooie servo resoluties.
Het swashmix menu ligt op een hoger level binnen je zender instellingen als de kanaal travel waarden.

De kanaal travel waarden mag je alleen aanpassen als je last hebt van interactie.
d.w.z. dat de swash niet mooi vlak blijft over het gehele pitchbereik.

Groet Eric

Laatst bewerkt:
Bedankt allen voor de hulp,
ik heb de zender ingesteld zoals student het heeft beschreven en loopt in beide gevallen niet meer klem.
Ik ga morgen alles nog eens na lopen (instellen) zoals EricW het heeft beschreven.

Ik laat nog even weten hoe het is verlopen.

groet Vleugel

Ericw en ik zeggen hetzelfde

De stangen van de servo's naar de swash moten ook haaks staan.
Des te schever deze staan, des te ongelijkmatiger de beweging op verschillende pitch standen

Als er, omwat voor reden ook, 1 stang scheef moet staan, zul je moeten proberen alles net zo scheef te zetten. Anders krijg je nl helemaal gekke dingen tijdens het vliegen

Hallo Student,

Ik heb het begrepen dat jullie hetzelfde vertelde, ik bedoelde dat ik de subtrim en de travel instellingen nog even wilde nalopen zoals Eric in zijn verhaal aanhaalde.

Het kwam er toch weer op neer dat ik alles opnieuw heb ingesteld.
als volgt:
gasknuppel in het midden de bladen op 0 graden (neutraal)
gas vol open bladen op 11a12 graden.
Gas uit bladen op 2 graden negatief.
De servo`s staan netjes haaks op de stangen.
swashplate staat in mooi recht over het gehele pitchbereik.
Travel instellingen staan alle op 100 %
Mijn swashmix instellingen zijn nu, 3 servo`s 120 graden, Aile -50, Elev -50, Pit + 50.
Exp ACT

Ik kwam er niet onderuit om de subtrim te gebruiken.
als volgt.
Tro 0, Aile R 80, Elev U 54, rudd R 100, Pit L 52.

ik heb vanmiddag even gehoeverd (veel wind) maar voelde goed aan.
Ik denk dat het nu redelijk is afgesteld, ben benieuwd naar jullie reactie`s

groet Vleugel

Staan je bladen 2º negatief door het instellen van de pitch curve?
Mechanisch moet je namelijk -11 en +11 hebben met een lineaire pitchcurve.
Een lineaire 5 punts pitchcurve ziet er uit als, 0-25-50-75-100 bijv.
Dus net zoveel negatief als positief bij bovenstaande curve.
Daarna stel je de pitchcurve in om aan de gewenste bladverdraaiing te komen bij laag-mid en hoog stick.

In normal kan -2 om op te toeren best gewenst zijn
Maar wel volledig stick naar beneden.
Op midstick moet ie 0 zijn

In idle up zou je wel een gelijke pitch uitslag pos en neg moeten hebben

Ik heb nu een lineaire pitchcurver ingesteld van 0-25-50-75-100, nu heb ik 11 + en 11 -
Nu kan ik dus de gewenste blad verdraaiing instellen, met de pitchcurver als ik het goed begrepen heb.

wat ik denk ik fout deed is dat ik servo`s haaks op de stangen afstelden met het gas dicht, nu heb ik dit met de knuppel stand in het midden afgesteld.

groet Vleugel

Nou ik ben blij dat deze instellingen nu goed zijn, kan ik eindelijk weer eens slapen,

Als het weer een beetje mee zit ga ik het morgen maar eens proberen.

EricW en student hartelijk bedankt.

groet Vleugel

Back