Servo bevestiging vleugel voor 3,20m e-zwever?

Mede vliegers,

Ik heb voor twee jaar terug een e-zwever aangeschaft met een spanwijdte van 3,20m (vlieggewicht 2,5-3 kg).
Het is nu eindelijk zover dat ik de zwever in elkaar wil gaan zetten.
Alleen zit ik met een vraag voor de bevestiging van de servo's in de vleugels. Voor de bevestiging zijn de bakjes meegeleverd, zie afbeelding.
Is het aan te raden deze bakjes te gebruiken en hoe worden ze door jullie gebruikt?
Waar zetten jullie deze bakjes mee vast? waarmee zetten jullie de servo's mee vast?
Of raden jullie het gebruik van deze bakjes af en kan ik beter standaard vleugelservo bevestigingen aanschaffen.

Verder vraag mij af welke servo's ik het beste kan gebruiken in de vleugels, welke kracht moeten ze minimaal hebben?

normal_servo%20bevestiging.jpg

Alvast berdankt voor jullie aandacht.
Groeten Arjan

Voor een vleugel van een 3-meter zwever kan je het beste servo's gebruiken met metalen tandwielen

Hs 80 of 81 van Hitec of Diamond servo's van dezelfde maat deze laatste daar heb ik de beste ervaringen mee

en wat betrefd de servo bakjes, ik zou alleen de bovenzijde gebruiken voor over het heveltje van de servo en gewoon monteren met plakband zodat je altijd bij je servo kan

Ik monteer mijn servo's in een vleugel dmv een krimpkous over de servo en daarna met 5 min epoxy inlijmen, als je hem moet demonteren snij je gewoon de krimpkous open :wink:

Ja voor zo een span mag (moet) je hs 81/85 MG gebruiken.
Mijn methode is de servo's met krimkous te bekleden, en dan met epoxi op een stevige servoplaat te lijmen, en dan met de afgebeelde afdekplaatjes dicht te maken. ofwel gebruikt U speciale servobevestigingen(vbRobbe)

Ik denk dat de HS-125mg goed in de vleugel zal passen.
Gaan ook in mijn ASH-26 / 4,5m.
HS125-MG_W.jpg

Lekker plat (10mm).
Inpakken met krimpkous is een prima methode.

Voor zo'n lichte zwever is mg onzin.
Onnodig de kosten opdrijven en meer speling.

Maar mg is wel sterker natuurlijk.
Als je dan schade vliegt, is tenminste je roer kapot, in plaats van alleen een tandwielsetje.

Ik zouhet servo bakje gewoon gebruiken.
Ik weet niet hoe je het bakje zelf vast moet lijmen, ik bedoel waar aan?
Als ik het goed zie op de bovenbeplanking.
Dat zou ik met 5 min epoxy doen
De servo met dun dubbelzijdig tape vast zetten.
Daar is van die speciale tape voor.
Ik heb het zo ook in mijn semi hotliner zitten.
Zo hoort het ook volgens de tekening van mijn model.
En na een flinke crashe zaten alle servo's helaas nog vast.
Ik heb liever dat ze er dan uitvliegen dan blijft er meer heel namelijk

Bertus zei:
De servo met dun dubbelzijdig tape vast zetten.
Daar is van die speciale tape voor.

Hmm... Bert, ik durf jou natuurlijk niet tegen te spreken :wink: , maar mijn ervaring met dubbelzijdige tape is dat: het prima werkt zolang het maar niet onder enige spanning/kracht blijft staan.

Het is bijna onmogelijk iets zo te monteren dat er niet permanent een kracht op wordt uitgeoefend.
BV in mijn heli's zit een gyro, deze zit bevestigd met dubbelzijdige tape (nog met foam er tussen). Toch moet ik deze borgen om niet los te laten.
Zelfde geldt voor een govener (toeren-regelaar).
Op deze "dingen" komen geen krachten (op trillingen na dan).
Door het buigen van de bedrading bestaat er toch de kans dat de tape los gaat (bij mij dan toch / ook na vet vrijmaken :oops: ).

Deze bakjes zitten als ik me niet vergis bij de XL3200.

Zelf heb ik een plaatje in de vleugel gelijmd en hierop met korte schoefjes een 5mm breed stukje hoeklijn bevestigd. De servo's worden op de hoeklijn geschroefd.

In de vleugel lijmen kan ook, al dan niet met krimpkousd eromheen.

Everigens wel de bovenhuid van de vleugel, waar de servo op bevestigd wordt, iets versterken. Het balsa is te zwak om de servo zo op te lijmen.

Groeten,
Gerben

Erwin het is andere dubbelzijdige tape.
Net kauwgom.
Je kan er continu met 1 kilo gewicht aanhangen dan mag hij nog niet los gaan.
In mijn mini excel zit het ook zo niet los te krijgen.
Met een heli zal het anders zijn daar zit je met meer trillingen.
Daar heb ik geen oordeel over.

Maar nu weer naar allemaal :P
En waar hebben we het hier eindelijk over een gewone thermiek zwever toch?
Er komen veel miner krachten op dan jullie vaak denken.

Ik gebruik gewoone simpele 5 kilo servo's met kunstof tandwielen voor mijn 6 meter bak van 14 kilo, wel gekogelagerd dan, maar meer niet.
Ik begrijp niet wat er allemaal zo moeilijk over servo's gedaan word.
In mijn husky met 45 cc zitten dezelfde servo's.
En mensen die mij hebben zien vliegen, weten dat ik niet te zachtzinnig met mijn modellen om ga.
Maar het is maar net wat je wil.

Als je alle super vast zet en zware servos gebruikt.
Gaat er als je schade vliegt meer kapot dan nodig is.
Dat is mijn mening, en dat heeft me al veel geld minder gekost, dan dat ik zware spullen en heftig vast gelijmd had.

Ik vlieg al vanaf 1982 met eigen modellen en vanaf 1997 met broers modellen.
En ik heb in al die jaren nog nooit 1 servo los gehad zover ik me herinner.
En tot 5 jaar geleden deed ik zelfs nooit meer dan 2 boutjes in de servo :oops:
En ook maar 3 in de motor :oops:
Dat is nu wel over :lol:

Heren,

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de snelle reacties.
Ik zal een aantal van jullie tips combineren.
De bakjes onderzijde en bovenzijde zal ik gebruiken en alles vastlijmen met epoxy (5 min.)
Is het misschien handig om de afdekbakjes vast te maken met siliconen kit/lijm, deze blijft elastisch en wanneer ik bij de servo moet is het eenvoudiger om ze er af te halen. Of is het misschien handinger om deze met schroefjes vasr te zetten.

Over de servo's zie ik verdeelde meningen wel/geen metalen tandwielen.
wat ik wel zie is de trekkracht die in de buurt van de 2,5-3 kg ligt.
Bij de modelbouwzaak in de buurt kan ik aan onderstaande servo's komen. Zijn deze geschikt voor gebruik in deze zwever. Ik heb er namelijk 4 nodig ( 2x aileron en 2x flaps), dus een beetje gunstig geprijste servo's is altijd leuk maar mag niet ten kosten gaan van de betrouwbaarheid.

Multiplex Tiny-S
Tiny-S (uni)
Drehmoment 25 / 29
Ncm 4,8 / 6.0V
Afmeting lxbxh 30x12x30
Gewicht 17 gr.

Gerben, je hebt het goed geraden. Indien jij ook de XL3200 hebt, wat zijn jouw ervaringen ermee en waar moet ik op letten tijdens het in elkaar zetten/ afbiouwen van xl3200.
Alle tips zijn welkom, ook over het vlieg gedrag.
Wij hebben namelijk op onze club een opendag op de hei op 26 juni dus het zou mooi zijn als ik er tegen die tijd mee zou kunnen vliegen en weer aan een stuk op de grond zetten.

Groeten
Arjan

Simendewulf,

Het is de XL3200 van Reichard.

Ik heb gisteravond laat nog een review gevonden van dit toestel helaas is de review in het noors maar met behulp van een online webpage translator kun je de strekking van het verhaal wel volgen.
De vlieger in deze review heeft er Waypoint servo's (W-150MG) in gebouwd met behulp van de meegeleverde servo bakjes. Dit zijn dus servo's met metalen tandwielen.

Groeten Arjan

De ultime vleugelservo die ook in de F3B wereld gebruikt wordt voor een redelijke prijs: Futaba S3520 met servohouder die met 24 uurs epoxy in de vleugel wordt gelijmd.

Arjan,
De xl3200 is een ongelooflijke thermieksnuffer.
Ik heb er eentje gehad. Ik had er de HS125MG servootjes voor aangeschaft. Deze kan je makkelijk op drie blokjes vastschroeven. Die blokjes had ik op een triplex plaatje gelijmd, het geheel zat dan langs binnen tegen de bovenzijde van de vleugel gelijmd.
De meeste andere servo's moet je in de andere richting vastschroeven.

Spijtig genoeg is de XL3200 niet meer. :cry: Op grote hoogte iets te snel gevlogen, en de vleugels zijn dichtgeklapt. De sleutel, die toch een 8mm staaf is, bleek gewoon geplooid. :evil:

Heb op duitse forums gelezen dat de hs125 en hs5125 niet aan te raden zijn omdat deze er spontaan wel eens mee ophouden door een elektronica fout. Ik weet niet of dit ondertussen verbeterd is. Ik zou in ieder geval voor mg servos gaan in de vluegels. Als je eens in het hoge gras land zijn niet gelijk de tandwielen kapot. De krimpkous manier wordt bij ons op de club ook redelijk veel gebruikt, maar zelf met houten blokjes een betere manier omdat de servo makkelijker eruit te halen is om eventueel de hevels te vervangen of te verzetten. Is wel meer werk, maar uiteindlijk beter.

Vertel maar eens tegen een F3B of F3J vlieger dat jij iemand bent die de hevels en andere mechanische instellingen van model nooit meer hoeft te veranderen. Je kunt gelijk bij iedereen in dienst.

Back