Servo bewegen naar eindpunt bij aansluiten batterij en lopen vast

Ben begonnen aan het bouwen van een vliegtuigje voor mijn zoon. Wanneer ik echter de 3S Lipo-batterij aansluit op de regelaar (met zender aan), bewegen alle 4 de servos (TG9e) naar hun eindpunt en lopen dan vast waardoor de ontvanger vermoedlijk te weinig stroom krijgt en uitvalt. Iemand een idee waarom de servos naar hun eindpunt willen gaan en niet gewoon naar hun normale positie.

Moet dan telkens alle servokabels uittrekken, servos terugzetten naar normale positie en opstarten met enkel motor in ontvanger en dan servos 1 voor 1 inpluggen, dan werkt alles wel.

Iemand een idee wat er aan de hand is ?

Dank voor uw reactie.

Kris

Welkom op dit forum.

Je zal wat meer info over je apparatuur moeten geven.

1.Welke zender (merk type)
2.Welke ontvanger (merk type)
3. welke regelaar (merk type)
4. wat voor soort accu (hoeveel mah en hoveel c ontlaad)

Is de ontvanger aan de zenden gebonden? (als het 2.4 ghz is)

Eventueel een foto plaatsen hoe u het nu heb aangesloten.

Zender : Graupner MZ24
Ontvanger : Graupner GR12
Regelaar : Turnigy AE-25A 2A BEC
Batterij : LIPO Zippy compact 1000 mAH 35C

Ja zijn gebonden.

Ik heb geen ervaring met deze zender.
Maar er zijn er hier ongetwijfeld die dat wel hebben.
Anders moet je een pb naar Corrien hier op het forum sturen.
Hij is van de service en kan je ongetwijfeld helpen.

Lijkt toch wel erg op een stroomvoorzieningsprobleem omdat het een voor een aansluiten van de servo's geen problemen geeft.

Zou eerst eens een andere stroomvoorziening proberen. Dat kan een andere ESC zijn, maar beter nog zou je in plaats van de ESC een ontvangeraccu kunnen aansluiten. Let op, niet de ESC en de ontvangeraccu beide aansluiten. De kans dat de BEC in de ESC defect raak is dan heel groot.

Wil je de ESC en een ontvangeraccu gebruiken dan de rode draad in het snoertje van de ESC naar de ontvanger uit de connector verwijderen en isoleren. Zo schakel je de BEC in de ESC UIT.

Gebeurt dit ook als je slechts één of twee servo's aansluit?

Zoals N.P.S. al meldt lijkt dit het meest op een niet-toereikende voeding. Je weet dat zeker als het met slechts één of twee aangesloten servo's niet optreedt.

Met 2 servo's aangesloten werkt het prima. Zal eens een andere regelaar uitproberen.
Dank alvast voor de reacties.

Kroels,

Die TG9e's zijn hongerig naar stroom toe en hebben ook geen beveiliging op het circuit zitten, het is daarom van belang om de aansturing zo soepel mogelijk te houden met de TG's...

Stevo

ligt aan de servo's en het apparaat waar het in zit.

mijn 450 heli heeft ook 4 servo's. Maar deze worden wel vol belast, dus trekken ze een hoop stroom.
zet ik dezelfde servo's in een mini vliegtuigje wordt er waarschijnlijk maar de helft aan stroom verbruikt.

Je hebt proefondervindelijk al gemerkt dat 2 goed gaat, en 4 niet.
dus OF 1 van de servo's is versleten, en dan kan zo'n ding 10 keer meer trekken dan bedoelt.
of ze trekken zowieso teveel stroom

Student,

Ik gebruik ook nooit meer dan 2 TG's in een setup omdat ze zo hongerig zijn (tenzij je uiteraard een zwaardere BEC gaat monteren)

Stevo

Een servo kan wel wat meer stroom op gaan nemen als de tandwielen zwaarder op hun asjes gaan lopen, maar als de stroomopname erg veel hoger wordt zie je na korte tijd een rookwolkje. Het motortje is dan aan het doorbranden.

Het is duidelijk, dat de bec de inschakelstroom van de vier servo's niet kan leveren en dus niet toereikend is voor een betrouwbare werking. Nu ken ik deze servo's niet, maar volgens Stevo zijn het stroomvreters (en laten we hem één keer geloven ;)). Het is dan goed mogelijk, dat de stroomopname van vier gelijktijdig bewegende servo's hoger is dan 2 Ampere. Dat is het in ieder geval (kortstondig) tijdens het inschakelen, waarbij de motortjes nog stil staan).

De oorzaak is nu dus wel duidelijk maar.

Zender : Graupner MZ24
Ontvanger : Graupner GR12
Regelaar : Turnigy AE-25A 2A BEC
Batterij : LIPO Zippy compact 1000 mAH 35C

Ja zijn gebonden.
Zo was de setup maar hoe is hij nu.
M.a.w. welke regelaar zit er nu in en wat kan de BEC aan.
Welke motor met welke prop gebruik je op welk vliegtuig(vlieggewicht).
Het lijkt misschien wat overbodig maar het moet in de lucht ook blijven werken natuurlijk en de lipo krijgt het daar zwaarder te verduren en die is niet echt over bemeten.
Ik vlieg met een vergelijkbare setup maar ik ben benieuwd of het ook vergelijkbare vliegtuigen zijn.;)

Laatst bewerkt:
Heb de Turnigy AE-25A 2A BEC vervangen door een Turnigy AE-30A 2A BEC die ik liggen had. Motor is een Turnigy 2213 20turn 1050kv 19A Outrunner, met een slowflyprop 10x45. Toestel is een Hobbyking Extra-300S EPP 3D Air Plane Model, weegt alles in 510g.

Gaat komend weekend hopelijk de lucht in... en veilig weer naar beneden...

Heb de Turnigy AE-25A 2A BEC vervangen door een Turnigy AE-30A 2A BEC

Niet om het een of het ander..
Maar je vervangt een regelaar met een BEC van 2A voor een andere regelaar met een BEC van 2A.
De beide regelaars kunnen dus maar evenveel stroom leveren aan de ontvanger en servo's (max 2A).
Of de eerste regelaar had de BEC defect,of de tweede regelaar kan net een fractie meer stroom leveren waardoor de servo's het nu goed doen.
Dit is naar ik aanneem in een vliegtuig wat niet vliegt.
Tijdens vliegen zal de belasting en dus de stroomopname beduidend groter zijn.
Met het risico dat je onder het vliegen net weer boven de 2A komt en de BEC weer instort.
Zou toch maar eens de stroom gaan meten die het totale pakket afneemt onder belasting.
Indien je op de 2 A uitkomt,dan zou ik voor een regelaar gaan die een BEC heeft van 3 of meer Ampere.
Nu is het wel geen megagrote 3D kist,maar toch...
Grt
Hans

Laatst bewerkt:
Heb de Turnigy AE-25A 2A BEC vervangen door een Turnigy AE-30A 2A BEC die ik liggen had. Motor is een Turnigy 2213 20turn 1050kv 19A Outrunner, met een slowflyprop 10x45. Toestel is een Hobbyking Extra-300S EPP 3D Air Plane Model, weegt alles in 510g.

Gaat komend weekend hopelijk de lucht in... en veilig weer naar beneden...
Ik vlieg met een BigNasty spanw 1 mtr die ik echter naar eigen inzicht aangepast heb zodat hij nog maar 330gram vliegklaar weegt met 2S 1000mAh en een 60grams motor.
“BigNasty” Full fuse, full wing. Free Plans and Build Guide. - RC Groups

Ik gebruik drie 9 grams (analoge)servos.
Ik heb de indruk dat er dus toch iets met de Bec van de 25A regelaar aan de hand was.
De Bec heeft het met een 3S accu aanzienlijk zwaarder te verduren dan met 2S door het verschil tussen de accuspanning en de Bec spanning.
Het valt me ook op dat het vliegklare gewicht veel hoger is als de fabrieks opgave van 300 tot 390 gram.

Interessant is misschien nog dat mijn vliegtijd op 2S 1000mA makkelijk 15 minuten is.
Op 2S 370mAh vliegt hij zelfs nog 10 minuten en gaat moeiteloos onbeperkt verticaal.
Ik gebruik een 10X4.7 prop.

Back