Servo: digitaal / analoog?

Hallo.

Nog maar even een vraagje dan: heb 15 jaar geleden een Shuttle gehad, zaten 5 Futaba 3001 servo's in, destijds nooit problemen mee gehad, heck mooi rustig, enz. enz.
Nu hoorde ik dat analoge servo's tegenwoordig "uit" zijn, en dat tegenwoordig alles in 'n heli digitaal is, maar gisteren sprak ik iemand die dan weer van mening was dat dat nog niet zo zwart/wit is, dat analoge servo's veel minder stroom trekken, rustiger zijn, enz. Vraag is dus of digitaal een must is, of dat het ook wat minder kan als je met een kleine heli als de Shuttle gewoon wat in het rond wil vliegen?

Groet, Jan.
 
Iets wat tientallen jaren goed is geweest (en nog steeds is), zal niet van de ene op de andere dag brandhout zijn, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je hoeft, zeker als beginner, echt niet digitaal te gaan.


Alsof je nog niet genoeg gelezen hebt ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Echter, zijn de meeste servo's die te koop zijn wel gewoon digitaal. Je zal er geen extra last van ondervinden hoor.
 
Echter, zijn de meeste servo's die te koop zijn wel gewoon digitaal. Je zal er geen extra last van ondervinden hoor.

Nou, last misschien niet, maar ik zag dat bijvoorbeeld de graupner DES-servo's tot 2 amp kunnen trekken, dus als je er daar vier van hebt zit je theoretisch aan de 8 amp max. En dan krijg je weer dat gedoe van niet de accu aansluiten aan de ontvanger, maar via een verdeling rechtstreeks naar de servo's. Nee, zegt de bec van kontronik, met een extra kabel parallel aan de eerste naar de ontvanger. Nee, zegt Helicommand, niet eerst naar de ontvanger, maar inpluggen op de Helicommand, en vandaaruit naar de servo's. Enz. enz. Toestanden allemaal.

Groet, Jan.
 
Over wat voor heli hebben we het hier uberhaupt?

Als je een jive hebt is het heel simpel.
Gewoon de master in het ontvanger kanaal voor throttle en de slave ergens in een open poort op FBL systeem of ontvanger, evt kan het ook met een y-cable.
Waar je gewoon rekening mee moet houden is dat 1 servo plug 2,5A continu aankan en 5A pieken. Dus daarom moet je bij de Jive 2 servo kabels aansluiten.
Ook moet je niet vergeten dat bijvoorbeeld met Sbus en FBL er maar 1 kabel loopt van RX naar FBL systeem en dat je dan niet al je power stekkers in de RX moet steken maar dus ook 1 in FBL systeem.

Wat betreft digitaal vs analoog. Analoog verbruikt over het algemeen minder stroom en pieken voornamelijk minder.
Digitaal zijn meestal sterker en sneller. Als je hovert en rustig rondvliegt kunnen analoge servos best. Wil je wat sportiever vliegen dan wil je toch graag een servo die sneller is dan 0,15s zoals bijvoorbeeld een bls451 oid of Align DS610.
 
Gemiddeld genomen is digitaal fijner.
Betere centering, meestal sterker
Maar wel meer verbruik.

Je heli vliegen voelt gewoon iets strakker met digitale servo's.
Is het een Must? nee hoor.
Voor rondvliegen voldoet analoog prima.
Als je nu 3001 servo's hebt? blijven gebruiken.
Koppt je nieuw? pak dan de digitale variant 3151

Heb je meer kracht nodig? pak dan ook de digitale versie.


Digitaal vs analoog is een beetje zoals CD en Vinyl platen.
De CD is gewoon beter maar sommigen verkiezen toch nog de analoge versie ;)
 
Over wat voor heli hebben we het hier uberhaupt?

Euh, die uit de eerste post; een Shuttle. Die van 15 jaar terug heb ik niet meer (is meen ik door de tweede eigenaar in de grond gevlogen), maar ik heb laatst een nieuwe aangeschaft, met electro-set. Voor wat betreft die 3001 servo's; die heb ik uiteraard ook niet meer, maar ik herinnerde me toevallig dat er 5 van dat type in die Shuttle van toen zaten. Ik was trouwens verbaasd dat je ze hedentendage nog gewoon kon kopen, had ik niet verwacht. Niet dat ik die per sé wil hebben, maakt me niet zoveel uit wat voor merk, wel heb ik altijd de neiging om "hetzelfde"te nemen, d.w.z. mijn zender/ontvanger is van Graupner, dus dan heb ik de voorkeur voor Graupner servo's. Wat me in dat verband trouwens wél weer verbaasde is dat je vandaag de dag, net zoals 15 jaar terug, nog steeds dat lipje van die Futabastekker moet snijden, in mijn ogen een beetje stenentijdperk-gebruik in het digitale tijdperk. Ik had verwacht dat er inmiddels wel een uniform systeem zou zijn, maar dat leren "we" kennelijk nooit ;).

Andere vraag: kun je digitaal en analoog ook naast elkaar gebruiken, dus bijvoorbeeld een snelle digitale op de heckrotor, en gewoon drie analoge op de nick/roll/pitch?

Groet, Jan.
 
Yep, zeker doen.
een 9254 op de staart en goede gyro (zat te koop in de "te koop secite")
Of de Align set (ik geloof DS610)

Gebruik voor de swash wel in ieder geval dezelfde servo's
De signalen zijn voor beiden identiek dus qua zender maakt het NIETS uit.
 
Kleine aanvulling:
let een beetje op welk voltage je als boordspanning kiest

tegenwoordig hebben vele heli's geregelde voedingen aan boord, die het voltage op een vastgezet voltage houden
dus ongeacht wat de accu doet, tot deze onder dit voltage komt

In de praktijk komt het dan voor dat je 6 volt of meer op je systeem kunt zetten, maar daar zijn niet alle servo's blij mee..

zeker staartservo's kunnen vaak geen 6 volt of hoger verdragen

Maar als je "gewoon" een goede nimh erin plakt, net als vroegah heb je natuurlijk zowieso niet zo'n probleem hiermee
Alleen weer opletten met de hedendaagse 2.4 ghz ontvangers (als je dit gebruikt), die gaan uit als het voltage onder de 3,5 volt komt (ligt een beetje aan hetmerk)

En nimh heeft wel eens de naam het voltage wel eens een beetje te laten schommelen onder belasting
 
Voor de boordspanning moet de bec van de kontronik gaan zorgen, is de bedoeling, staat standaard op 5,6 volt. Kan 5 A continue en 15 piek leveren, mits met twee kabels aangesloten. Ik wilde er een naar de ontvanger laten lopen (uiteraard, is ook de aansturing), en de tweede rechtstreeks op de Helicommand, daar zitten de servo's uiteindelijk ook op.

En dan bevelen ze trouwens nog een kleine 4 cel Nih accu aan als back-up, die zou ook op de ontvanger kunnen.

Groet, Jan.
 
Nu heeft kontronic goede spullen, dus snel zul je er geen last van hebben..

maar, als je een beetje enthousiaste digitale servo's neemt (bijvoorbeeld de ds 610's van align op de swash) zit je op een piek van 2 amp per servo.
dus 6 amp, en dan komt de staart en gasservo er nog bij.
en daarna de rest van de besturing, maar dat valt in het niet bij het verbruik van de servo's

Nu vliegt niet iedereen zodanig dat je meteen die 5 amp bec op zijn knietjes krijgt, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden
zeker de 3d piloten etc kunnen doorgaans beter voor 8 amp continu bec's gaan, om maar een beetje "speling" in de componenten te houden

Maar ga je voor analoog, zul je er geen last van hebben, die zijn gewoon veel minder dorstig
 
Zucht. Ik begin maar weer eens te lezen ;)...
:mrgreen:
BEC calculator, met tips (sticky)


Forumtipje:
Geef ook woonplaats of regio op in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd zien links onder je gebruikersnaam. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu heeft kontronic goede spullen, dus snel zul je er geen last van hebben..

Nu vliegt niet iedereen zodanig dat je meteen die 5 amp bec op zijn knietjes krijgt, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden
zeker de 3d piloten etc kunnen doorgaans beter voor 8 amp continu bec's gaan, om maar een beetje "speling" in de componenten te houden
Hou nu eens op met die Kontronik bec omlaag te praten. Ondanks de lage specs is het waarschijnlijk de beste bec op de markt en kun je die met gemak gebruiken in 700size helis met de meeste servos*. Die 5A is echt een continu rating en 15A pieken.
Ik heb logs van de logo600 waarbij er pieken van 8A zitten (bls451+bls251) maar het voltage blijft gewoon constant 5.6V

* waarschijnlijk niet met de Savox 2271 want die achterlijke servos trekken 10A per stuk en ik snap niet dat mensen die in een heli gebruiken maar dat is weer een heel ander verhaal.
 
@dannyvg:

Waar zie je mij de kontronic omlaag praten?
ik heb het over 5 amp bec algemeen, dat IK het wat onderbemeten vind als je weet hoeveel die stroomzuipende servo's van de laatste tijd wegtrekken...

Persoonlijk is het mij al een keer gelukt om de 6 amp bec van align (dat gloeiding en bec in 1) een keer over de huizen te krijgen..
En dat terwijl ik niet eens hard 3d of extreem gekke dingen doe
maar op internet zie je er vrij weinig over, dus er is OF iets raars aan de hand geweest, OF het is een maandagding geweest.

Aangezien mij dit toen bijna de heli gekost heeft, waarschuw ik mensen even.

Ik weet van horen en zeggen dat Kontronic kwaliteit hoog heeft staan, maar ik kan uit ervaring niets over hun materiaal zeggen, en dit doe ik dus ook niet.
Ik heb dus ook geen reden om het spul omhoog/omlaag te praten.
Het kan erg makkelijk dat de bec van hun dit gewoon trekt, maar uit mijn persoonlijke ervaring met 2 of 3 andere merken BEC's doe ik zelf graag een beetje overdimensioneren op dat gebied
Ik blijf het liefst in de waarde die voor continu wordt aangegeven, de piek blijf ik liefst bij vandaan..
 
je begint over kontronik en dan komt ... maar,

Dus ja heel je post lijkt over kontronik te gaan en dat je twijfelt of die 5A van hun bec voldoende is.
de rating van het ene merk is niet die van het andere. En dus kun je niet alle 5A becs over 1 kam scheren.
 
Ik snap hem, zat de post ff terug te lezen, in een ander perspectief kan het idd zo opgevat worden, excuseer...

en dat de ene bec de andere niet is, klopt 100%
ik geloof het ook meteen als er wordt gezegd dat een kontronic dezelfde belasting 3 of 4 keer zo lang volhoud als een ander veelgebruikt merk
ik geloof ook meteen dat het ook bij een 700 goed gaat.
met normale rondvlucht trek je geen hoge stromen, dan gaat het gewoon lang goed.
En door een goede QC en schifting van onderdelen kun je een product natuurlijk beter maken dan de concurrentie

maar ik hou er persoonlijk niet van om met de piekwaardes te werken, zoals ik al uitgelegd heb
onderbuikgevoel, is hoe ik er mee omga.

Zo zijn er meer dingen in een grote heli die wel eens meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen.
bv een 3g estab
origineel en volgens handleiding steek je de servostekkers recht in de 3g. de 3g haalt zijn voeding via een paar stekkers uit de ontvanger.
Maar, nu schijnt de printplaat van een ontvanger op ongeveer 5 amp berekent te zijn, en de print van de 3g op nog wat minder.
Als je bedenkt dat je zo al pieken van 7 ampere kan trekken met de originele setup, is het te hopen dat men niet al te spaarzaam is geweest met het aanbrengen van koper in de prints

Aan de ene kant is het, met dit in het achterhoofd, bijzonder dat het eigenlijk (bijna) nooit vanwege die oorzaak misgaat
aan de andere kant moeten we misschien onze vliegstijl gewoon eens goed loggen, zodat je ook weet wat voor pieken en constante waardes je kunt verwachten
Dan weet je tenminste hoelang die ene piek is die je trekt...
 
Futaba geeft 8A continu en 10A pieken voor hun RX
Futaba® Frequency Frequently Asked Questions (FAQ) - Receiver Technical Information

En bijvoorbeeld Vbar en Microbeast kunnen 50+A makkelijk hebben volgens hun eigen specs.

Maar hoe dan ook is het bij de grotere helis belangrijk om goed na te denken over je stroomvoorziening. Ik heb bijvoorbeeld vanaf de lipo 3 servostekkers direct in de vbar zitten. En het zou lomp zijn die in de RX te steken omdat ik met Sbus maar 1 stekker naar de vbar heb.
 
Back
Top