Servo-electronica aan losse motoren

Roel van Essen

Forum veteraan
Een vraagje aan onze electro-freaks:
Momenteel ben ik bezig met een 1:72 Schnellboot van Revell varend te maken. Dat dingetje moet redelijk snel kunnen, dus ik denk dat servo-motoren niet genoeg snelheid leveren. Mijn plan was om andere electromotoren te nemen en dan te regelen met servo-electronica.
De motortjes die ik wil gebruiken, verbruiken ongeveer 250 mA.
De vraag is nu natuurlijk: "Kan dat?" (zonder dat ik de hele zwik opblaas)

Roel.

Hmm ik ben bang van niet roel... dan kun je beter een rokraftje 50 of een van de indoorregelaartjes gebruiken, die kosten net zoveel als 2 wat beter servo´s en regelen veeeeeeel lekkerder..

De electronica uit een servo kan wel wat stroom aan , ik schat een 300 Ma , maar dit niet voor langere tijd, de servoelectronica gaat ook meestal kapot van een servo die te lang in een eindstand vast staat..

...........................Peet..........................8)

Servo's hebben een positie-regeling, de positie wordt constant gehouden. De naam motor-regelaar voor de aandrijving is eigenlijk onjuist, deze 'regelaars' regelen niets, ze houden het toerental niet constant, er is geen sprake van terugkoppeling. Een betere naam zou zijn 'motor-steller'.

Ik heb ooit ergens in een duister hoekje van het inet een beschrijving gevonden voor het "hacken" van een servo.
Zo kan je met een paar extra onderdeeltjes een volwaardige regelaar maken die zowaar een beetje stroom kan hebben.

Ik zal vanavond eens kijken of ik die site nog kan vinden.

Groeten,

Paul

Alswe dan toch bezig zijn,

Ik heb de 1:200 smit rotterdam van Heller gebouwd en gemotoriseerd met servomotoren. Jammer is alleen dat die inderdaad niet wo fijn regelen. Heeft er iemand tips om de zender zo te veranderen dat het wat beter regelt

Kor van essen

goeie site

Hallo bootfanaten:

Over het regelen van een motor ben ik ooit eens op deze site gestoten:

http://members.tripod.com/~TrEbOr69/speedcnt.html

Ik zou maar kijken als ik jullie was want er staat haarfijn uitgelegd hoe servo-electronica om te bouwen tot een regelaar :wink: .Veel succes ermee!

Niels

Re: goeie site

niels polfliet zei:
Hallo bootfanaten:

Over het regelen van een motor ben ik ooit eens op deze site gestoten:

http://members.tripod.com/~TrEbOr69/speedcnt.html

Ik zou maar kijken als ik jullie was want er staat haarfijn uitgelegd hoe servo-electronica om te bouwen tot een regelaar :wink: .Veel succes ermee!

Niels

Ja die zocht ik!
Hier nog een site om het regelgedoe van de servo mooi liniair te maken:
http://www.seattlerobotics.org/encoder/200009/S3003C.html

Groeten,

Paul

kor van Essen zei:
Ik heb de 1:200 smit rotterdam van Heller gebouwd en gemotoriseerd met servomotoren. Jammer is alleen dat die inderdaad niet wo fijn regelen.

ook met servo electronica?
tja, das nie lekker regelen. (digitaal? :twisted: )

volgens mij gaat een servo motor (met servo electronica) namelijk aan of uit, totdat hij de (op de zender) ingestelde positie heeft berijkt, dit ziet hij weer door de potmeter die ingesteld wordt via de servo arm...

Joost zei:
kor van Essen zei:
Ik heb de 1:200 smit rotterdam van Heller gebouwd en gemotoriseerd met servomotoren. Jammer is alleen dat die inderdaad niet wo fijn regelen.

volgens mij gaat een servo motor (met servo electronica) namelijk aan of uit, totdat hij de (op de zender) ingestelde positie heeft berijkt, dit ziet hij weer door de potmeter die ingesteld wordt via de servo arm...

Zie mijn vorige post :D

Paul

Paulraaf zei:
Joost zei:
kor van Essen zei:

Zie mijn vorige post :D

Paul

Ja, en ook de mijn vorige posts :wink: :)

:)
Het regelen van een motortje met de servo elektronica kan wel maar is een beetje lastig. Je moet aan de elektronica het een en ander veranderen om echt regelen mogelijk te maken. Het is inderdaat zo dat in een servo het motorje vrijwel alleen aan en uit wordt geregeld. Pas als de servo bijna de juiste stand heeft bereikt wordt de motor teruggeregeld.
Het grote nadeel van het gebruik van servo elektronica is de lage regelfrequentie. Die is namelijk hetzelfde als de herhalingsfrequentie van de zender. De meeste zenders zenden tussen de 40 en 60 keer per seconde nieuwe informatie naar de ontvanger, dit is dan ook de regelfrequentie. Je zult merken dat de motor erg schokkerig draait bij lage toerentallen. Veel motoren vinden dat niet zo lekker als dat langdurig gebeurt, het resultaat is dan verbrande koolborstels en/of collector.
Een motortje van 250mA is bovendien al redelijk zwaar voor de servoelektronica zeker bij landurig gebruik ben ik bang dat de eindtrap in het regel Ic op den duur door zal branden. Je kunt natuurlijk de elektronica van een zware servo nemen die moet het wel aankunnen, maar ja dan is een "indoor" regelaartje goedkoper en het regelt beter.

Succes,
Ernst Grundmann.

Allen bedankt!

Ik denk dat ik dus voor een indoor-regelaartje ga...
Ik heb geen zin om na een paar keer varen de hele zwik weer te moeten ombouwen, zeker niet omdat het modelletje er nog leuk uit moet blijven zien... :lol:
Iemand nog een flitsend schema'tje voor het inbouwen van een snelle motor en dito regelaar in 53 cm torpedo's schaal 1 op 72????
(Kan ik eindelijk al die B-24's het water uitknallen...) :twisted:

Maar voor de rest gaan wij op Vaargroep Flevoland heel gezellig met elkaar om, hoor....

Bedankt allemaal!
Roel.

:(
Roel,

Een indoorregelaartje heeft wel een klein nadeel bedenk ik me net. Hij heeft geen "achteruit"!!!!!
Met een kleine dubbelpolige om schakelaar op een extra servo kan je dit toch realiseren.

Ernst Grundmann.

Schultze http://www.schulze-elektronik.com/ levert als boot regelaar vanaf 1,5 grams regelaartjes met de toevoeging "R".

De Race-05RK t/m Race-40RE deze hebben alle een (te programeren) achteruit.

De Race-05RK is voor 4 tot 6 cellen maximaal 5 tot 7A géén BEC!!

Ook zijn er diverse miniregelaartje voor (indoor) luchtschepen die ook een achteruit hebben zie prijslijkst IMA http://users.belgacom.net/imamodels/

P.S. onder het kopje BLIMP (rubriek models) staat hoW to make your own speed controler...van.. jawel servo-electronica!!!

Rokraft 50 is ook een optie, heeft een speciaal regelbereik voor langzaam, voor en achteruit, en kan 5 ampere aan.............Peet................8)

Back