servo in de weg bij inbouw 450 in romp Air Zermatt

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jannus, 24 mei 2020.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb een Align T-Rex 450 Sport en wil deze in een romp bouwen van Air Zermatt. Zou volgens van beschrijving van HeliArtist AS350 Ecureuil (Air Zermatt) moeten passen maar er zit één swash plate servo in de weg. Die is 6 mm te hoog. Zie plaatjes. Wie weet een oplossing om deze anders te monteren.
    swiss air (Custom).jpg
    servo 450 pijl (Custom).jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een probleem bij deze romp.
    Heel lomp gezegd zijn er twee opties: een opening in de romp maken waar die servo heel lelijk doorheen piept, OF de servo een nieuw plekje geven, maar dat is niet heel erg makkelijk.
    Forumlid "Bree" heeft dat gedaan, als ik me goed herinner (de forumnaam goed herinner bedoel ik, want ik wéét dat hij die ombouw gedaan heeft).
     
  3. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Heb me suf zitten prakkiseren voor een nieuw plekje van de level servo maar zie dat nog niet.
    Als de servo arm recht onder de swashplate aansluiting gepositioneerd moet blijven, blijft de servo hoe dan ook even ver naar buiten uitsteken lijkt me ?/!!
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kun je de servo niet verder naar binnen plaatsen? En dan een vernuftige knik of 2 in de link?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Die servo hoort toch aan de binnenkant van het frame te zitten.
     
  6. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    De Servo hoort volgens het manual daar waar hij nu zit. Maar ik denk ook dat binnen monteren voor mijn probleem de beste oplossing is. Dat kan niet zo maar want dan moet het frame een stuk uit elkaar getrokken dus losgemaakt worden. Maar dat moet dan maar.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je hoeft ook geen rubbertjes te gebruiken, dat scheelt ook weer. Ja, je frame moet dan uit elkaar. Jammer maar het is het proberen waard.
     
  8. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Als ik het zo bekijk dan is een schaalmodel heel mooi maar je kan nergens makkelijk meer bij voor afstellen en repareren.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het allemaal niet precies meer, maar er staat me inderdaad iets van bij dat Robert het frame weer uit elkaar moest halen omdat die servo tussen de platen geplaatst moest worden, en hij heeft ook zelf een stuur"stang" moeten maken.
    Dat is geheel correct, en dat is deel van de uitdaging.
    Ik heb ook al eens voor een 450 schaalheli een heel nieuwe servo locatie moeten verzinnen, en met extra duw/trek stangen, kniehevels en kogellagers en zo de stuurbeweging naar de tuimelschiijf moeten leiden. Dat had wel een andere reden, maar mischien kun je iets met het idee op zich:
    IMG_1902.JPG
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zo iets doen ze dan bij die rompen
    Elevator Servo Mount.jpg

    En als je staart servo niet past:
    Tail Servo Mount.jpg

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
  11. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Ziet er ingenieus uit. Zo soort oplossing overdacht ik ook. Wacht nu op nieuwe tandwielen voor de Align DS410M servo om die dan aan de binnenkant te plaatsen.
     
  12. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Zie bij de 10 mm oplossing van Arie welke ik ook voornemens ben dat de riem vervangen betekent de hele boel uit elkaar halen. Dus die riem vervang ik maar meteen. Zag beschadigingen.

    Overigens is de Align servo lager dan die ik als vervanging had gemonteerd vandaar dat ik de Align weer na reparatie terug zet waardoor de servo hoorn redelijk recht onder de swash plate komt te zitten en ik geen opvul en zo nodig heb.
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel veel rompjes hebben de nare eigenschap staartlastig te zijn, zonder de ruimte om de accu verder naar voren te leggen. Iedere gram lood verkort je vliegtijd, want voor iedere 10 gram extra heb je een volle Watt extra vermogen nodig, heel ruw gezegd voor iedere 15 gram trek je 0,1A meer uit je accu.

    Daarom verplaats ik de hekservo altijd naar de voorkant. Dat kan wat gepiel zijn, en vaak kun je geen rechte stuurstang gebruiken, maar mijn ervaring is dat een 2 mm carbon staf buigzaam genoeg is om zonder problemen en zonder verdere ondersteuning of geleiding goed functioneert.
    Die stuurstang zal langs de romp glijden, maar dat gaat bij mij bij minstens een model al zeker 7 jaar goed...
     

Deel Deze Pagina