servo in een plotseling kapot waarom?

• Topicstarter Topicstarter Fabbe
  • Startdatum Startdatum
F

Fabbe

Guest
hallo mensen,
ik heb laatst de rhino servo gekocht maar die ging weer naar een uur rijden kapot(hij dee helemaal niks meer) de servo was best warm ik weet niet of dit normaal is.

wat is er met de servo gebeurt?

Als de servo echt warm is geworden is er toch iets niet goed gegaan :(
Ik ben bang dat er iets is doorgebrand. of een los contact.

even zelf openmaken of opsturen naar fabriek/reparatiedienst.

ik denk dat ik wel garantie heb

de onderkant van de servo was heet

als ik hem zelf openmaak wat moet ik dan doen

Toch geen gevalletje van 6V op de servo?
Of liep de servo ergens vast/te zwaar?

Anders garantie lijkt me.

Vraag maar eens aan Corrien hier op het Forum.
Hij kan 3x per jaar op vacantie van dit soort reparaties. :wink:

Ook al zegt de fabrikant vaak anders, de meeste servo's gaan hier snel van stuk.

Heb je van te voren of je besturing/stangen licht lopen? Als dat met weerstand gepaard gaat, trekt de servo veel stroom.
Gecontroleerd of de servo zijn volledige slag kon maken, zonder tegen een blokkering aan te lopen? Want dan trekt hij nog meer stroom.

Als bovenstaande niet het geval is (dus servo goed ingebouwd en afgesteld): ook van 6Volt hoort de servo niet zo snel kapot te gaan. Niet openmaken want daarmee vervalt de garantie.

Even zoeken op gebruiker 'corrien' en 'servo*' (als hij zich hier al niet meldt).

Servo inleveren bij de winkelier of zelf opsturen naar de servicedienst. Niet vergeten het aankoopbonnetje er bij te doen, want dat is nodig voor de garantie.
De servo wordt dan doorgestuurd naar Duitsland en naar verwachting zal Multiplex wel weer zo goed zijn om een nieuwe te verstrekken.

De zoveelste servo, die door overbelasting defekt is geraakt en die dus weggegooid kan worden. In de servo zit een Speed 300 motortje, dat bij normaal gebruik bijna onverwoestbaar is. Bij (zware!) overbelasting brandt het echter door, waarna ook de elektronica verbrandt. Dit laatste voel je aan de onderkant. Zoiets is dan 'gevalletje-hopeloos'.

Ik ga niet meer vertellen, dat servo's op 6 Volt tien keer zo snel stuk gaan als op 4,8 Volt. Dit heb ik hier op het forum al vaak genoeg gedaan, het wordt toch niet geloofd door de autorijders en ik krijg er ook nog eens conflicten door.

:offtopic: , dus niet voor jou bestemd, Fabbe: in het laatste heb ik helemaal geen zin, dus ik stuur ze wel door en beantwoord vriendelijk de telefoontjes, waarin gevraagd wordt hoe het mogelijk is, dat de servo kapot ging, waarom er niet onmiddellijk een nieuwe gegeven wordt door de winkelier, waarom er geen betere kwaliteit wordt geleverd ( :? ), hoe lang het duurt voordat-ie terug is, vervolgens meerdere keren of 't ie al terug is en tenslotte (als 't ie teruggestuurd is) waarom 't ie het weer maar 1 uurtje uithield. M.a.w.: ik word een beetje
sad.gif
van sommige 1 : 5 rijders.... :wink: !

8O
Corrien zei:
Ik ga niet meer vertellen, dat servo's op 6 Volt tien keer zo snel stuk gaan als op 4,8 Volt. Dit heb ik hier op het forum al vaak genoeg gedaan, het wordt toch niet geloofd door de autorijders en ik krijg er ook nog eens conflicten door.

:offtopic: , dus niet voor jou bestemd, Fabbe: in het laatste heb ik helemaal geen zin, dus ik stuur ze wel door en beantwoord vriendelijk de telefoontjes, waarin gevraagd wordt hoe het mogelijk is, dat de servo kapot ging, waarom er niet onmiddellijk een nieuwe gegeven wordt door de winkelier, waarom er geen betere kwaliteit wordt geleverd ( :? ), hoe lang het duurt voordat-ie terug is, vervolgens meerdere keren of 't ie al terug is en tenslotte (als 't ie teruggestuurd is) waarom 't ie het weer maar 1 uurtje uithield. M.a.w.: ik word een beetje
sad.gif
van sommige 1 : 5 rijders.... :wink: !
Erwin Lokhorst zei:
Vraag maar eens aan Corrien hier op het Forum.
Hij kan 3x per jaar op vacantie van dit soort reparaties.

Volgens mij is dat ook geen overbodige luxe, als Corrien goed wil blijven functioneren :wink: .

Gr.A.

maar kan ik dan op mijn auto rhino gewoon een 4,8 volt baterij op zetten (mijn ontvanger kan het wel)

Zowel de servo's als de ontvanger kunnen met 4,8Volt worden gevoed. Ik adviseer dit altijd aan alle beginners en aan alle niet-wedstrijdrijders.

Je houdt op deze manier je servo's langer heel en de rij-tijd wordt ook nog eens een stuk langer (zeker zo'n 25%).

Back