Servo kabel samenvoegen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door DENBIKER, 16 jul 2021.

  1. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Mag je de zwarte kabels van verschillende servo samenvoegen en de rode ? Om dan alleen de signaal draad apart in de ontvanger steken
    Het betreft een vleugel met 4 servo aan te sluiten met een 1 x - 5 polige stekker dus drie x signaal draad en 1 x rode en 1x zwarte
    Alvast bedankt

    mvg
    Robert
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, dat werkt. De zwarte en rode draden zijn in je ontvanger ook met elkaar doorverbonden.
    Let wel even op de stroomsterkte die door die ene zwarte en rode kabel moet van de ontvanger naar de stekker van je vleugel. Daar moet nu stroom voor 4 servo's door, dus kies daarvoor desnoods wat dikker (servo)draad.
     
  3. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Ok bedankt dan kan ik verder ,ik durfde de stekkers er niet afknippen maar nu wel
    gr
    Robert
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Zou het in dit geval nog mooier zijn de plus en min van alle gecombineerde servos los te voeden?
    Uiteraard moet diezelfde voeding dan wel ook de ontvanger voeden.
    Wanneer je het zo zou doen met externe connectie voor voeding dan voorkom je dus dat de stroom van alle servos (in dit geval 4) door 1 servo stekker op de ontvanger moet.

    Voor zover ik weet is een servo stekker ontworpen voor een piek belasting tot 2A, daar kom je met 4 servos vlot aan.

    Lijkt mij een soor bus-bar principe, de voeding scheiden van de signalen.
    Ik heb het zelf nog nooit zo gedaan, maar denk dat ik het in een groot vliegtuig wel zou overwegen.
    Wellicht is dit het principe van een powerbox.
     
  5. DENBIKER

    DENBIKER

    Lid geworden:
    28 mrt 2015
    Berichten:
    11
    Misschien de vier stekkers gewoon in de ontvanger de signaaldraden apart en de rode en zwarte samenvoegen tot 1 punt namelijk een multiplex Mpx stekker om dan aan de andere zijde terug te splitsen naar de genoemde servo dan kom ik met een 6 punt mpx stekker mooi rond
    ( is maar een idee van mij )
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Op die manier voorkom je in ieder geval dat 1 servo stekker in je ontvanger 4 servos moet voeden, dus kan een oplossing zijn.
    Maar ik bedenk het ook maar.... nog nooit zo gedaan.
    Dus laten we zien of er ervaringsdeskundigen zijn.
     

Deel Deze Pagina