servo kaduuk?

• Topicstarter Topicstarter Kapitein Koek
  • Startdatum Startdatum
K

Kapitein Koek

Guest
Heb een vraag, laatst toen ik mijn boot uit het water haalden bleek ie het roer te lekken.
Dus ik ff het water eruit gieten, alleen werd de servo toen nat.

Sindsdien werkt de servo niet goed meer, in het begin als ik gewoon aan het varen ben werkt de servo gewoon goed, maar na een minuut of 5/6 begint de servo steeds langzamer te draaien :?: :( :?: ?!?!?
Het roer gaat steeds slomer heen en weer en op een gegeven moment stopt de servo ermee.
Later als ik de batterijen in de accubox weer vervang voor anderen, werkt de servo weer gewoon 5/6 min. goed en gebeurt hetzelfde weer...

Wie o wie weet wat het probleem zou kunnen zijn??!? 8O

Mijn ontvanger was ook nar geworden maar na deze weer droog te hebben gefont deed ie het gewoon weer.
De andere servo van het gas werkt dus wel goed, alleen de andere niet...
De gasservo is NIET natgeworden en de batterijen waren ook niet leeg...

Een hopeloze modelbouwer...

niet dat ik er veel van weet maar misschien kan je eens je servo opendoen. mss dat het mechanisme loos is.
ik heb nog geen servo opengedaan dus weet niet hoe het eruit ziet waarschijnlijk veel tandwielen....
:oops:

Heb ik al gedaan hoor, de servo loopt niet aan ofzo en de tandwiel zijn nog gewoon goed en de servo wordt ook niet warm ofzo tijdens gebruik!
Zelf week ook niet wat et zou kunnen zijn...

ik zou zeggen ga er eens mee naar je modelzaak en kijk eens wat ze daar zeggen.

heb je de servo toen hij openlag ook eens gecontroleerd totdat hij het begaf?

Ja dat heb ik ook al gedaan!
En trouwens mijn dealer hier in Driebergen neemt niet eens de moeite eens te gaan kijken.
Het is een heel commercieel ventje, een keer heb ik daar een lader gekocht, die was kapot gegaan, dus ik terug naar de winkel, me lader werkt niet goed meer want me accu was verbrand (in rook opgegaan), die gast zei ja moet em maar nie zo lang aan de lader hangen! Zeg ik: 'tis toch een delta-peak!' dat ding koste bijna 90 gld. na 2 weken was deze lader kapot en kon ik naar me garantie fluiten, dus begrijp maar dat ik de moeite niet neem daarheen te gaan.

Zijn hier geen andere expperts aanwezig op het forum?

....out of inspiration....

w8 totdat er iemand anders reageerd wnat ik zou niet weten wat er zou kunnen schelen

mss een andere winkel opzoeken.

als hij het oppeens weer doet als je een nieuwe (volle) accu aansluit... kan het te maken hebben met de spanning

reageren (eventuele) andere servo's ook langzamer?

of is het een ander type servo? en loopt je roer wel soepel?

dit zal het trouwens wel niet zijn... meestal als je accu leeg is, gaat je servo raar doen (bij mij)

Je schrijft dat er water langs je roer lekte. Er is dus water door de roeraskoker omhoog gekomen in de boot. Kan het dan zijn dat de metalen roerpen vol zit met roest en daardoor zeer zwaar gaat in die messing roeraskoker. Effe uit elkaar halen en schoonmaken en opnieuwproberen.

Nee, die pen is n iet geroest hoor, volgens mij licht het aan de electronica maar dat weet ik niet zeker.
Het servomechanisme is gewoon nog goed.

Het zou trouwens ook niet kunnen wat jij zegt, wan tin het begin werkt de servo gewoon goed, later gaat ie steeds langzamer heen en weer.

Zou er ergens sluiting kunnen zitten?

Het zou ook nog eens aan mijn ontvanger kunnen liggen, maar het gaskanaal werkt volkomen normaal.

?!?!?!....

Oli4,

Het kan heel goed zijn dat de elektronica in de servo door het water is aangetast. (Sloot) Water zit vol met allerlei al dan niet natuurlijke verontreinigingen en is een vrij goede geleider voor stroom. Door het water kan een vorm van kortsluiting in de servo ontstaan zijn. Door die kortsluiting kan er stroom via de verkeerde weg weglekken waardoor de transistoren die de motor aan en uitschakelen te warm worden en na verloop van tijd kapot gaan.
Door het water kan ook oxide (zeg maar een vorm van roest) in de servo ontstaan. Als je hem openmaakt kan je dat herkennen als een groene, soms witte, aanslag op het printje of aan de pootjes van de onderdelen op het printje. Ook hierdoor kan de servo elektronica kapot gaan.
Die oxide kan ook in de ontvanger ontstaan en daar problemen veroorzaken. Om dat te testen kan je gewoon de servo voor het gas en het roer eens omsteken als dan de gas servo langzaam wordt zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de ontvanger. Blijft de roerservo problemen geven dan zit het dus in die servo.
Als er geen definitieve schade is ontstaan dan kan grondig schoonmaken van de print en de onderdelen erop de problemen oplossen als dat niet helpt dan moet er nieuwe elektronica in de servo. Een nieuwe servo zal eenvoudiger en waarschijnlijk goedkoper zijn.

Als je besturing nat wordt dan is grondig schoon en droog maken van het grootste belang. Denk niet "alles werkt nog, schoonmaken doe ik later thuis wel". Helaas doet het water meestal langzaam zijn vernielende werk en als je het merkt dan is het vaak al te laat.
Als je een bad hebt gehad maak dan alle servo's en de ontvanger open. Als er duidelijk geen druppel water in is gekomen dan kan je hem weer dichtschroeven als er iets water in is gekomen moet je het er goed uitblazen (een compressor zou mooi zijn). Daarna met een goed warme fohn (100oC)alle overgebleven vocht er uit dampen. Als er groene of witte uitslag op de print ontstaat moet je dat met een harde borstel (oude tandenborstel) goed wegpoetsen.
Normaal gesproken zal je dan geen problemen krijgen en zal alles weer goed en veilig werken.

De printplaat van de servo en ontvanger waren niet geoxideerd, eerst deed de ontvanger en servo helemaal niets meer.
Na deze schoon gespoten te hebben en te hebben gedroogd met een fohn, deden ze het weer.

Ik zal de kanalen eens omwisselen en kijken of de gasservo hetzelfde doet.

schoon gespoten????
je wil toch niet zeggen dat je ze daarna met water hebt schoongemaakt :?

GreetZ Kor

Met de compressor natuurlijk!
Sorry, was een beetje onduidelijk!

Kor,

Wees niet zo verbaast! Als je vies water in je ontvanger en of servo's hebt gekregen kan je dat het beste met schoon kraanwater er weer uitspoelen. Daarna goed laten uitlekken en droogblazen. Als laatste met een fohn van ongeveer 100oc alles goed warm stoken om de laatste restjes water weg te krijgen en klaar is Kor!
Je moet het natuurlijk wel zo snel mogelijk doen om te voorkomen dat de boel gaat oxideren. Ook moet je heel zeker weten dat je al het water eruit hebt voordat je de boel weer aansluit en gaat testen.

Maar ik doe het toch liever met de compressor!
Lijkt me wel het beste zo!

Ernst,

is het niet verstandig voor het drogen met een fohn de elctronica uit spoelen met alcohol? Dat neemt immers goed water op en verdampt zonder residu.
Dat zeldzame geval dat ik met "onderwater electronica" te maken hed heb ik dat gedaan en de witte uitslag die overblijft na alleen waterspoelen blijft weg.

Hans Delemarre

Spoelen met zuivere alcohol kan goed maar helaas is niet alle kunststof die in een ontvanger gebruikt wordt bestand tegen alcohol. Elko's kunnen bijvoorbeeld hun "jasje" kwijtraken. Ook de kunststofhouders waar de servo stekkers in gestoken worden kunnen wel eens aangetast worden.
Gebeurt dat niet dan is alcohol prima te gebruiken. "Vroeger" gebruikten we bij Fokker Freon hiervoor. Dat tast vrijwel niets aan en maakt printen schitterend schoon. Helaas is dat een stof die de ozon laag aantast dus mag dat niet meer gebruikt worden.

Joepie, me servo doet het weer!

Ik had er gewoon een paar dagen niet mee gevaren en opeens doet ie het weer?!?!?

Waarom weet ik niet, maar misschien is het ondertussen nog eens allemaal goed gedroogt.
Het probleem is in ieder geval verholpen!

Dank jullie wel!

Back