Servo kapot gecrasht

Hoi,

Na ongeveer een jaar gevlogen te hebben was ik gisteren van plan om m'n eerste looping te vliegen met m'n Trex 450 Pro.
8tjes vliegen ging al goed enzo dus ik was er klaar voor.
Vol gas vooruit en ik trok hem door en na al over de helft te zijn, dwarrelde de heli naar beneden toe. Ik gaf nog vol pitch omhoog maar er gebeurde niks.

De heli kwam met een klap neer en het was weer even gebeurt voor voorlopig.
Vandaag alles na gekeken en dit is de schade:

Staart krom, Main gear versleten, Torque tube gear versleten, Main shaft krom, Flybar krom en van alle 3 de swash-servo's de tandjes kapot en 1 servo in z'n geheel kapot.

Als ik de kapotte servo aansluit, wordt deze heel heet en begint de motor te schokken. Dus deze is denk ik kapot. Maakt denk ik kortsluiting.

Ik heb nu al 1 nieuwe servo besteld (dezelfde) en van de andere 2 vervang ik de tandjes. Ga ik het nu nog merken dat 1 servo nieuw is en de andere al ruim een jaar oud zijn?

De servo's zijn dus al ruim een jaar oud, zou het dan zo kunnen zijn dat er te veel kracht op de tandjes kwam en dat de tandjes van de servo's het begaven?

Alvast bedankt voor de reactie's

Dat merk je niet, dus maak je daar geen zorgen om. Ik denk dat je bladas ook krom is als ik de schade zo hoor.

Hoi Laurens

bedankt voor je reactie.

Bedoel je met de blad as de Feathering shaft?
Hier dacht ik ook al aan maar ik weet niet hoe ik dit kan controleren?

Groet,

Laatst bewerkt:
Als je alles goed in elkaar zet in principe niet

Maar een check kan nooit kwaad

Heb me er ondertussen in verdiept en ik begrijp hoe ik hem weer moet terug zetten. Ik weet alleen nog niet wanneer en hoe ik de pitch meter moet gebruiken.

Maar zou het zo kunnen zijn dat er te veel kracht op de servo's kwam en deze het begaven?

Dat is met een zware crash altijd mogelijk, helemaal als je het gas niet hebt dicht getrokken op moment van impact met moeder aarde...

Heb recent mijn trex 450 pro in een MD500 body de grond in geboord en dankzij de mg tandwielen was ook een swashservo door de impact overleden... Stuurhevel zat muurvast in de hoek :p

Haha hier dus het zelfde probleem met de servo:)

En ik was inderdaad vergeten de throttel hold schakelaar over te halen:(
Dom, dom dom dom en ga maar door!
Ik denk doordat ik gewoon zo zenuwachtig was dat ik er niet meer aan dacht.

(Gelukkig) is er ook gefilmd en ik heb deze net heel goed bekeken en ingezoomd enzo.
Ik zie dat de heli door trekt en zodra die op z'n kop hangt, draait de staart 45 graden naar rechts van achteren gezien.
Omdat het allemaal zo snel ging en de heli aardig ver weg was, heb ik dit niet in de lucht kunnen zien en zo gaf ik de verkeerde input.

Ik heb dit ook wel eens als ik aan het hoveren ben, ik vlieg gewoon een beetje rond of hang stil en dan heel snel draait de staart 45 graden naar rechts en hij blijft hangen.
De gyro (GP750) staat in head lock dus dit zou helemaal niet mogelijk horen te zijn. Alle tandjes zitten er gewoon op dus hij kan geen tandje overslaan.
Zou het dan toch in de gyro zitten?

Ik baal echt ontzettend dat het door dit probleem komt.
Voor de eerste keer probeer ik een looping (op de sim al 100den keren geprobeerd en het ging altijd goed) en dan draait de staart en hij stort neer.

Zou dit probleem aan de gyro kunnen liggen?

(Filmpje ga ik z.s.m. posten)

Hier het filmpje van de crash: B-p--R16-1g[/media] looping Trex 450 Pro goes wrong - YouTube

Vandaag alle schade op genomen en het blijkt dat alle 3 de servo's de klap niet overleefd hebben. Hopelijk komen maandag de andere 2 binnen zodat ik maandagavond misschien alweer de eerste testvlucht kan maken.

Het probleem met de gyro weet ik nog steeds niet.
Ik ga gewoon vliegen en dan kijk ik wel hoe die reageert....

Laatst bewerkt door een moderator:
Potdomme..........dat is balen voor je.
Ik weet nog met het maken van mijn allereerste looping dat de zenuwen er goed inzaten.
Maar in jouw geval dan gelijk de heli prakken is echt klote.
Hoop dat je haar weer net zo strak vliegend krijgt als tevoren.
Mag ik vragen: toen jij die looping inzette........zat jij toen in Idle Up te vliegen?
Want ik denk dat de Crash van jou werd veroorzaakt door een stuurfout.
Heb je filmpje gezien en acht de kans erg klein dat op het moment van de looping er plots een servo de geest gaf.
Kan altijd natuurlijk, maar de kans hierop op zo'n moment is erg klein.
Sterkte met de heropbouw van je mooie Rex.
Vr Gr Erwin

Als je staart 45 graden draait en je raakt de controlle kwijt ( dat begrijp ik uit het filmpje) Dan is het verstandig om nog meer aan je orientaties te gaan werken op de sim. Je moet zo oefenen dat je in elke orientatie de juiste reflex/ eerste reactie hebt om de heli weer te corrigeren. Dan kan er eigenlijk weinig fout gaan. ook viel me op dat je erg laag de looping oefent. Probeer het hoger, dan heb je meer tijd voor correctie. En het is het beste dat je de looping probeerd in het voorbijgaan aan jezelf niet dat hij van je af vliegt. Een looping opzich is heel makkelijk.

Aanvliegen ( niet volgas, maar wel iets vaart maken)
De elevator achterover trekken terwijl je wat gas bijgeeft om de klim te maken.
Als de neus van de heli omhoog staat in de klim heb je je gasstick op half gas staan.
Als de heli op zijn kop hangt heb je je gasstick net onder halfgas staan.
Als de heli met de neus naar beneden uit de looping komt, heb je je gasstick weer half staan.
En als hij weer rechtop komt ga je weer naar iets boven halfgas.

Ligt het nu aan mij , of doe je dit ontzettend ver weg :eek: ?
jammer tho :(

Toen ik de looping inzetten, zat ik inderdaad in idle up. Ik deed ook precies zoals het moest, bijna vol gas aanvliegen, als de neus omhoog staat half en op z'n kop onder half. Helaas kon ik niet verder :(

Ik denk ook niet dat er een servo kapot is gegaan in de lucht maar de klap op de grond heeft de schade veroorzaakt.

Aan een stuurfout heb ik ook al gedacht, maar als ik normaal aan het hoveren ben en een beetje aan het spelen in de lucht, heb ik ook nog nooit een stuurfout gemaakt dus dit sluit ik uit.

Ik vloog achteraf wel een klein beetje ver weg voor een wat kleiner model. De volgende keer zal ik dichterbij vliegen als ik een nieuwe poging waag. Omdat ik denk ik ook zo ver weg vloog, heb ik niet echt kunnen zien dat die die draai maakten dus ik kon ook niet zien hoe de heli hing.

Ik denk zelf dat het aan de gyro(GP750) gelegen heeft. Heel af en toe met hoveren schiet die ook wel eens weg met de staart. Misschien tijd voor een nieuwe gyro?

Wat bedoel je met de 'tailmod'? Misschien verhelpt dit het?

Inmiddels zit die alweer bijna helemaal in elkaar.
Alleen nog op 2 nieuwe servo's wachten (de ander had ik al binnen gekregen) en ik moet nog even de feathering shaft nakijken of die nog recht is. Hopelijk dinsdag aan het einde van de dag de eerste testvlucht maken.

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
kijk even op helifreak.com in de finless bob sectie of de 450 pro sectie. Finless heb een reeks bouwvideo's van de 450 pro gemaakt en ook een paar video's over de tailmod. Zou ik zeer zeker doen.

Hier dus :

Trex 450 Pro build videos - HeliFreak

En oefen op de sim inverted flight. Als het bovenin de looping verkeerd gaat. Is het dan makkelijker om terug te rollen naar normal flight.

Orientaties oefenen!!!

Ik heb dit ook wel eens als ik aan het hoveren ben, ik vlieg gewoon een beetje rond of hang stil en dan heel snel draait de staart 45 graden naar rechts en hij blijft hangen.
De gyro (GP750) staat in head lock dus dit zou helemaal niet mogelijk horen te zijn. Alle tandjes zitten er gewoon op dus hij kan geen tandje overslaan.
Zou het dan toch in de gyro zitten?
Als het dus in hover ook gebeurd zonder dat je stuurt kan je orientaties oefenen tot je een ons weegt, wat geen kwaad kan, maar dat zal dit probleem niet oplossen.
Een poging het probleem te vinden:
Komt het weg draaien vaak voor? elke minuut eens of vaker? Je kan alles gewoon eens aan zetten en niet gaan vliegen om zo te zien of de staartservo dan ook plotseling beweegt.
Misschien zit die staart-bladhouder niet goed op de staart-as waardoor die kan slippen?
Trilling kan ook een probleem zijn.

Ik zal vandaag weer eens even goed gaan simen.
De filmpjes zal ik ook straks even gaan bekijken.

Ik zal de heli straks naast me zitten onder het simen, dan zal ik kijken of de staartservo af en toe beweegt.

Ik heb je video nog eens bekeken en weet niet of je iets hebt aan mijn comentaar ;) maar ik zie dat je bij 22 seconden goed op weg bent naar een looping en dan bij 23-24 lijkt het wel of je minder elevator en dan opeens negatieve pitch geeft waardoor de heli bij 25 seconden wat op z'n kop buiten beeld verdwijnt. Die negatieve pitch heb je eigenlijk niet nodig bij een looping en veel snelheid op zich ook niet.
RC heli flight school v1.1 learning to fly 3D RC Helicopters |

Ik heb ook nog eens even goed gekeken, en je hebt inderdaad wel een beetje gelijk...
De heli drukt zich inderdaad een beetje weg in de lucht, maar dit maakt opzicht niet uit met het weg draaien van de staart.

Op internet zag ik juist dat je aardig snelheid nodig had, want dan kwam je niet stil te staan boven in...

Back