Servo kapot gecrasht

Als je een goede sim heb zoals Phoenix bijvoorbeeld. En je kan een looping daarin doen. Dan is het alleen een kwestie van Nadoen in het echt, dus dan weet je hoe het werkt. Wat wel kan zijn is dat het een duimerror is ;) Jeregelt je throtlestick en bent wat gespannen omdat het je eerste loop is, daarom druk je zonder dat je het merkt de staart wat weg.

Op internet zag ik juist dat je aardig snelheid nodig had, want dan kwam je niet stil te staan boven in...
Ik denk dat dat meevalt omdat je toch voorwaarts beweegt op dat moment. Mijn eerste looping was ook op snelheid en ik doe het nog wel zo omdat ik ze toch tijdens het vliegen maak.

Op snelheid kan je wel de pitch laten zoals je is, of misschien iets meer, dan elevator naar achteren, pitch gaande weg naar mid-stick(aan de top) en terug. Als je teveel elevator gebruikt wordt het meer een flip of een combinatie van een loop en een flip wat toch een kwestie van oefenen is. Als het niets wordt best gewoon doorsturen zodat de heli weer rechtop komt en je verder kan vliegen.

Kan aan mij liggen, maar ik zie je staart niet echt wegdraaien...ja misschien een tikkie door het sturen omdat je wat nieuws deed (heli gaat ook snel uit beeld helaas).

Het lijkt meer op een flip dan een looping..... flooping dus ;)

Suc6 met oefenen !

Het is ook moeilijk te zien.

Ik heb 2 sims:

-Realflight G4.5
-Clearview RC

Op alle bij de sims kan ik gewoon loopings maken, op z'n kop vliegen en ga maar door.
In het echt is het natuurlijk altijd weer anders.

Ik heb vandaag de heli ook een half uur aangehad en gekeken of de staart iets deed. Na het half uur heb ik geen beweging gehoord.

Ik hoop dat dinsdag de laatste onderdelen binnen zijn zodat ik snel weer kan vliegen en waarschijnlijk weer een nieuwe poging kan wagen.

Dit keer: een stuk dichterbij, iets hoger en wat groter maken (dit keer was die wel erg klein waar door het meer op een flip leek inderdaad:p)

Hopelijk gaat het dan wel goed:)

Heb vandaag de laatste 2 servo's en de bladen binnen gekregen.
Net de eerste testvlucht gemaakt en ook weer veilig aan de grond gekomen.

Het geluid is heel anders. Het lijkt wel of de motor veel minder toeren maakt als die opstijgt. Eerst was het een aardig had geluid maar nu hoor je amper nog wat...
Zal vast wel goed zijn.

De heli is ook helemaal trillings vrij hoewel er nog een aardig groot bladspoor in zit. Hoe ik dit oplos heb ik al in een ander topic gevraagd.

Hopelijk heb ik er dit keer wat meer vlieguren plezier mee:D

Ander geluid? Heb je andere gears als eerst? In principe mag je toerental niet veranderd zijn. Of je hebt je thotle curve, of pinion aangepast?

Heb wel bijna alle gears vervangen maar alle tandverhoudingen zijn het zelfde gebleven.
De trotthle of pitch curves heb ik ook niet veranderd.

Gisteren heb ik het ook weer geprobeerd in idle up en dit ging allemaal erg goed!

Gisteren heb ik het ook weer geprobeerd in idle up en dit ging allemaal erg goed!
De loopings? of gewoon het vliegen op zich?
Ik heb vandaag weer eens gevlogen met m'n 450 en om terug te komen op m'n eerdere posting, die 450 mist toch wat momentum die je bij grotere en dus zwaardere heli's hebt. Ik denk dat een grotere heli daarom dan gemakkelijker een looping maakt zonder eerst een sprintje te trekken. Door voor de looping wat snelheid te maken met die 450 ging het mij wel gemakkelijker af.

Niet vergeten dat een loop erg veel van de staartaandrijving vraagt.
Mijn Hk450 gaat tollen bij het uitkomen van de loop, de aandrijving trekt dat niet en slipt aan alle kanten.

Het vliegen ging weer heel goed.
Wel zijn de bladhouders los getrilt maar GELUKKIG zijn de bladen er niet af gevlogen.
Ik zal morgen eens gaan kijken of ik dat bladspoor eruit kan krijgen.
Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.

Ik zal binnenkort dan nog een keer de looping gaan proberen.
De snelheid zal ik wat verminderen en ook iets dichterbij.

Zijn er verder nog tips?

Ja, niet m,et bladspoor gaan vliegen. Dat geeft trillingen en de gyro pikt dit op en gaat dan ook raar doen.

Ow, en als je bladspoor wil oplossen. Wat ik altijd doe. Zet de throtle stick op half gas. Ik pak de heli met de zijkant naar me toe en zet de flybar in het verlengde van de heli. Dan hou ik de flybar haaks op de hoofdas zodat ze samen een perfect kruis vormen. Kijk nu op het uiteind evan het blad dat naar je toe gericht staat. Je zou moeten zien dat je nul graden pitch hebt, maar onthou vooral in welke hoek hij staat. Draai nu het andere blad naar je toe, en herhaal de procedure. Bedenk je dan hoe het eerste blad stond en hoe deze staat. Aan de hand daarvan verstel je 1 blad zodat ze gelijk komen. Markeer het blad dat je versteld hebt met een puntje van een stift. Verstellen doe je trouwens in principe met de bovenste ballinks die aan je hoofdbladhouder zit, maar als dit te grote uitslagen zijn dan pak je de lange ballink die van de swash via een bovenste mixarmpje naar het zelfde blad leidt. Ow ja, en altijd 360 graden draaien een ballinkje. Nooit een halve slag. Een ballink oogje kan er namelijk maar op 1 manier op gedrukt worden.

Als je dit gedaan hebt dan hover je de heli, en controlleer je je bladspoor nogmaals. Is het minder dan ben je op de goede weg. Verdere verstellingen doe je alleen aan het gemarkeerde blad! En onthoud dat de bovenste korte ballingstangetjes meer verstellen dan de lange die van de swash naar hetzelfde blad leiden via het bovenste mixarmpje. Dus fijnafstelling doe je met de lange.

Nu snap je het principe wel denk ik :) Hoop ik ;)

Laatst bewerkt:
Ik ga het nu even proberen.
Ik kan alleen aan de lange bal linkjes draaien want de korte zijn aan beide kanten 1 geheel.

Ik zal kijken of het lukt:D

Het ziet er naar uit dat het gelukt is.
Heb op 1 van de bladen aluminium folie gedaan en zo kon ik zien welk blad onder en welke boven was. (met zaklamp geschenen)
Het aluminium zat onder en het andere blad dus boven.

Ik heb het bal linkje van het bovenste blad die aan de swash vast zit 2 slagen kleiner gedraaid.
Ik heb toen de heli een klein beetje laten draaien in de huiskamer en als ik zo keek, zat er vrijwel geen bladspoor meer in.

Als ik vanmiddag weer terug ben uit school, ga ik het buiten proberen en dan zal ik het uiteindelijke resultaat zien.

Net al 4x gevlogen en het ging weer perfect.
Had een sleuteltje meegenomen zodat ik de linkjes kon verstellen.
Het bladspoor is er nu volledig uit en de heli vliegt weer perfect.

Heb hem ook alweer op z'n kop gehad maar ik durfde hem nog niet door te trekken:D
Eerst maar is wat oefeningen op snelheid doen en kijken hoe die daar op reageerd.

Back