Servo met variabele snelheid

Hallo,

Omdat ik met de zoekfunctie niets heb kunnen vinden, stel ik mijn vraag maar hier.
Is het mogelijk een standaard servo of een 180 graden servo aan te passen, zodat de servo op de heenweg op normale snelheid draait en op de terugweg iets langzamer ? Ik gebruik een servo als terugslagmechaniek voor de loop op mijn 1:8 tank en dit werkt in principe goed. Met de servo is de snelheid in beide richtingen natuurlijk gelijk. In werkelijkheid wordt de loop echter snel teruggetrokken en langzamer weer in de vuurpositie gebracht. Vandaat mijn vraag. Een mechanische vertraging (veer) heb ik al geprobeerd maar daar is de servo niet blij mee. Bovendien werkt dat alleen op het laatste stukje van de terugweg.

Groetjes,
Ad

Dat is niet zo eenvoudig, vertragen van de servosnelheid kan je bij veel computerzenders wel instellen, maar slechts naar 1 richting heb ik nog nooit gezien.
Wat ik nu even als eenvoudige oplossing bedenk: zet in serie met de servomotor een Schottky diode, daarmee parallel een weerstand. De Schottky diode heeft weinig verlies (ca. 0.4V), dus 1 kant op draait de servo (bijna) even snel. De andere kant op zal de diode sperren, dan gaat de stroom dus alleen door de weerstand, de waarde van de weerstand moet je zo kiezen dat de servo de juiste (langzame) snelheid heeft. Deze waarde hangt sterk af van de motor en hoe zwaar de servo belast wordt, vermoedelijk moet je iets tussen 1 Ohm tot 10 Ohm gebruiken. Deze simpele oplossing zal wel een nadeel hebben: de kracht van de servo wordt minder :(

Een mooiere oplossing lijkt mij een electronisch circuit tussen de ontvanger en de servo, de kracht van de servo wordt dan niet minder. Of zoiets al bestaat weet ik niet.

De Schottky diode heeft weinig verlies (ca. 0.4V), dus 1 kant op draait de servo (bijna) even snel. De andere kant op zal de diode sperren, dan gaat de stroom dus alleen door de weerstand,
Hier klopt helemaal niet van hoor.
De draairichting van een servo wordt bepaald door een pulslengte (1 tot 2ms) en niet door een stroomrichting in de servokabel.

Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.
Jullie zullen al wel begrepen hebben dat ik niet zo'n ster in electronica ben.
Welk type Schottky diode zou ik hier kunnen gebruiken, er zijn er zoveel ? En zet ik de diode tussen kabel en motoraansluiting (+ of - ?) of over de motoraansluitingen ?

Ik heb maar eenvoudige zenders, MC 10 en MC 12.

Groetjes,
Ad

Ad,

een bepaald type Schottky diode heb ik niet zo bij de hand, een 1A type zal wel voldoende zijn denk ik. Een Schottky diode heeft als voordeel dat het spanningsverlies minder is dan de andere diodes, dus je houdt meer servokracht over.
De diode moet in SERIE met de motor komen, dus zeker NIET over de beide aansluitingen solderen!
Maak een van de aansluitingen van de motor los en zet de diode ertussen, de manier waarop je dat doet bepaalt welke richting op de servo trager wordt, dus als het de verkeerde kant op is, dan moet je de diode omdraaien. Niet vergeten dat je ook nog een weerstand over de diode moet solderen, anders draait de servo niet meer de andere kant op, deze weerstand bepaalt dus hoe langzaam de servo de andere kant op gaat (de waarde van die weerstand moet je dus uitproberen, ik denk iets van tussen 1 tot 10 Ohm).

Ik heb dit niet uitgetest, theoretisch gezien moet het werken, maar je weet het pas zeker als je het uitprobeert :wink:

ron van sommeren zei:
Voor alle duidelijkheid, en misschien ten overvloede, de servo moet dus open.
En dan blijkt dat het servo-motortje rechtstreeks op de print gesoldeerd is ...... :?

Back