Servo motor werkt soms niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Daco Bel, 21 jan 2020.

  1. Daco Bel

    Daco Bel

    Lid geworden:
    21 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi!

    Ik ben redelijk nieuw op dit forum en heb een vraagje over een servo motor:
    Op dit moment speel ik met een servo van turnigy de mg952 v2.
    Het probleem is dat wanneer ik de servo motor aanlsuit in de "neutrale" stand, ik hem gewoon kan bewegen, echter, wanneer ik de servo motor aan zet met een uitwijking, dan gaat hij niet naar de neutrale posistie toe, maar maakt hij een tikkend geluid. Wanneer je de servo dan door die uitwijking heen stuur, herpakt hij zich op een of andere manier en doet hij het weer.

    Nu ben ik bang dat de servo een keer "uit valt" en gaat tikken op een gevaarlijk moment, als ik de servo dan niet door die stand heen stuur, dan blijft hij daarin hangen.

    Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen en hoe ik dit zou kunnen oplossen?

    Alvast bedankt!
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    lijkt mij kapotte tandwielen
     
  3. Daco Bel

    Daco Bel

    Lid geworden:
    21 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Amsterdam
    Kunnen de tandwielen kapot zijn terwijl de servo nog wel gewoon goed functioneert als hij in de juiste positie begint?
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja want dan zit het kapotte tandje aan een andere kant. Hij werkt goed tot het afgebroken tandje op het tandwiel aan de beurt is.
     
  5. Daco Bel

    Daco Bel

    Lid geworden:
    21 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Amsterdam
    Mijn excuses, ik heb het denk ik niet helemaal helder uitgelegd:
    De servo kan nog een hoek maken tussen de -90 en 90 graden.
    Wanneer de servo met een hoek van 0 graden opstart, dan kan ik vanuit daaruit de servo helemaal uitwijken.

    Wanneer der servo stroom krijgt en hij start met een hoek van bijvoorbeeld -45 graden, dan kan ik vanaf start vanaf 0 hem niet naar 45 graden toe sturen. Het aparte is dat wanneer je de servo de input geeft naar -45 graden te gaan en dan weer terug, dan wordt de motor weer volledig functioneel en heeft hij weer het bereik van -90 tot 90 graden.

    Is dit een bekend fenomeen?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    potmeter kapot.
    intern is dat vaak een sleepcontactje.
    als het baantje vies is oid, maakt het contact even geen verbinding, en "ziet" de servo niet waar hij zelf uithangt.

    ga je hard over dat punt heen, maakt dat dode puntje nog niet zo veel uit. staat hij daar exact stil, wordt het lastig.

    wil je zekerheid, andere servo erin.
    want het kan inderdaad gebeuren dat hij tijdens gebruik opeens stil blijft hangen..
    en dat dode plekje wordt alleen groter.
     
    Daco Bel vindt dit leuk.
  7. Daco Bel

    Daco Bel

    Lid geworden:
    21 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Amsterdam
    Helder! Bedankt!
     
  8. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    De oude servo kan je mooi uitelkaar schroeven om te kijken hoe het eea werkt.
    Kan je mooi zien hoe het zit met die tandwielen e.d.
     
  9. Daco Bel

    Daco Bel

    Lid geworden:
    21 jan 2020
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Amsterdam
    Ohja, leuk idee!
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Lijkt me onwaarschijnlijk want het zijn metalen tandwielen en de servo is bedoelt voor het "zware werk". Natuurlijk kan daar ook een tandje uit breken maar dan moet je er wel heel gekke dingen mee doen.
    Dat lijkt me een veel plausibelere verklaring. Een beetje vuil in de potmeter kan rare dingen doen. Je kan het schoon proberen te maken maar pas daarbij op met zaken zoals "contactspray". Dat kan goed schoon maken maar helaas laat het zo goed als altijd een dun laagje achter "ter bescherming". Helaas trekt dit vaak vuil aan en sommige spray's kunnen op den duur zelfs oxidatie van de metalen delen veroorzaken. Als je contactspray gebruikt moet je het daarna goed schoon maken. Spoel alles heel goed door met isopropyl alcohol. Zo voorkom je veel mogelijke problemen in de toekomst.
    Als je het echt goed wil doen zet je er een nieuwe potmeter in maar hoe kom je aan zo'n ding? Potmeters zijn te kust en te keur te koop maar probeer nu net dat type wat in die servo zit eens te vinden. :rolleyes: Dat kan heel zwaar tegenvallen. :(
    Ik ben bang dat een nieuwe servo het makkelijkste en snelste zal zijn. ;)
     
  11. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Trekt de servo niet de accuspanning onderuit.
    Je geeft aan als de stand niet gelijk is dan blijft hij staan de servo moet dan op dat moment direct bewegen en een redelijke stroom trekken.
    Als de standen gelijk zijn dan is de servo stroom veel lager.
    Groetjes Ebro
     

Deel Deze Pagina