servo ombouwen tot lier

• Topicstarter Topicstarter kor van Essen
  • Startdatum Startdatum
K

kor van Essen

Guest
het is me vandaag gelukt om van een normale standaard servo een lier te maken. Dan draait deze dus in plaats van de normale (ongeveer) halve ronde bij volle knuppel uitslag nu 3.5 ronde. Zelf ga ik hem gebruiken als zeilwinch in een nieuwe aanwinst, maar misschien dat er ook nog andere mensen geinterreseerd zijn om dit te gebruiken voor andere toepassingen.

Iemand intresse in een uitgebreide uitleg???

Jazeker hebben we interesse.. is het dan ook mogelijk om er een grotere motor aan te koppelen? sterker enzo.

zeker interesse
heb je een andere pot meter geplaatst?

Gerjan

edit: Kor je site word doorgelinkt naar www.massizzo.nl denk niet dat dit de bedoeling is

en iig het nokje van het eindtandwiel gehaald ;).

je kan de potmeter ook vertraagd aan de uitgaande as koppelen.

je haalt in ieder geval het "nokje" van de uitgaande as en je zou daarna de potmeter van de uitgaan de as halen dan kun je onbeperkt liksom of rechts
maar dit is niet erg naukeurig want het kan voorkomen dat de pot meter verloopt en dan kan je lier langzaam opwinden

ik ben benieuwd
Gerjan

nou, ik zie dat er in ieder geval belangstelling voor is.

Inderdaad heb ik de potmeter vervangen door een meerslagen potmeter ( in mijn geval een 5k potmeter) Deze heb ik op de plaats van de oude gezet en gekoppeld aan het tandwiel wat daarboven zit. Zo moeten er meerdere slagen gemaakt worden voordat de benodigde weerstand is bereikt om stil te staan. Uiteraard moet inderdaad de begrenzing die standaart in de servo zit verweiderd worden. Nadat de weerstand erin zit kreeg ik niet meer voor elkaar de print weer in de behuizing te krijgen, maar dat is voor mij in ieder geval geen probleem. Gewoon een klein doorvoer gaatje gemaakt en daar de verlengde kabels doorheen gevoerd. wel moet dan dus ook de motor worden losgehaald van de print en worden aangesloten aan verlengde kabels. nu maakt de kop van de servo van vol achteruit naar vol vooruit 7 slagen. Foto's volgen nog

We zijn benieuwd naar de foto's!

Vaak wordt bij dit soort wijzigingen de servo/winch wat 'kriebelig'. Als dit het geval is en als het een mij bekend type servo is, kan ik wel vertellen wat daaraan te doen valt. Voor een aankomend-elektronicus is dit een fluitje van een cent...

De foto's:
afb5828.jpg

afb5829.jpg

afb5830.jpg

Groet
Roel

nou, pa bedankt voor de foto's

en Corrien, inderdaad, de lier "sparteld" wel een klein beetje. ik heb een vermoeden dat dit een kwestie is van ergens een condensator tussen zetten, maar ik hoop dat je het me kan vertellen.

type servo is de acoms as-12 servo.

Greetz, kor

Iets dergelijks heb ik ook gedaan voor mijn zeilboot. In mijn geval heb ik een plaatje aluminium genomen en hierop de servo gemonteerd met ernaast een 20 slagen potmeter van dezelfde waarde welke in de servo aanwezig was. Een stukje 3 aderige flatcable er aan gezet en op de potmeter een poelie gemaakt alsmede aan de as van de servo en het geheel gekoppeld met een snaartje van een CD speler. Het is wel even rekenen voor de juiste lengte, en de diameter verhoudingen van de poelie, maar het is goed te doen. Wel moet ik erbij vermelden dat de as van de potmeter gelagerd moet zijn en dat de prijs hiervan hoger lag dan van de gehele servo! Maar het werkt uitstekend en daar gaat het om.

Groetjes Hans.

Van een AS 12 weet ik niet precies hoe en waar er gezocht moet worden. Je kunt eerst eens proberen de elektronische motordemping te wijzigen. Er moet dan gezocht worden naar de meest hoogohmige weerstand(en), die op de print zitten. Dit zijn er 1 of 2 en de waarde moet in de honderden kilo-Ohms liggen. Parallel aan deze weerstand(en) sluit je dan een weerstand aan van de zelfde waarde.
De deadband wordt bij de meeste merken servo's inderdaad met een r-c netwerkje bepaald, waarbij het c'tje het gemakkelijkst aan te passen is. Er zal hier eens in de sloopbak gekeken worden of iemand ooit een AS 12 heeft gedoneerd. Er kan dan gekeken worden waar dit c'tje zit. Je kunt natuurlijk ook alle keramische c'tjes nalopen en er om de beurt een 10nF aan parallel zetten, net zo lang totdat er een positief resultaat is.

Back