servo pot meter overbruggen

hallo

ik heb 2 robbe FS 550 BB Carbon gekocht , maar ik zou graag de servo's gebruiken als aandrijving voor een mes-bull van bruder , er zou een manier bestaan om de pot meter van de servo te over bruggen , waarmee ik wil zeggen : als men de draadjes van de pot meter los soldeerd en er een diode of weerstand tussen te soldeen vind de servo altijd zijn nul punt terug , vroeger lijmde ik altijd de pot meter vast op het nul punt , maar er bestaat een manier om dit op te lossen door een weerstand of diode tussen te solderen

wie kan mij hier bij helpen

alvast bedankt

grtjes joeri

Ik denk dat als je de precieze weerstand meet van de potmeter in het nul punt van de servo, dat je daneen weerstand je met precies de zelfde Ohm waarde i.p.v. de potmeter kan solderen. Succes!

dan wel TWEE weerstanden, een potmeter gaat links en rechts om.

En dan wel de weerstand van de potmeterlinks of rechtsom twee keer...

Robert

Ik weet niet of dit werken gaat ... deze servo is "digitaal" ... en of die in de truuk trappen die je met "analoge" servo's wel kunt uithalen ....?

"technisch" kan je de potmeter vervangen door twee weerstandjes van ca. de halve waarde van de potmeter ... of door een instelpotmetertje ....

hallo

ik heb eens gekeken op de pot meter en daar vind ik het volgende terug : B5k ohm , dus als ik het goed voor heb heb ik er 2 nodig van 2,5k of er dicht in de buurt

het is namelijk zo dat ik 2 servo's zou willen gebruiken als aadrijving van de mesbull van bruder

heb dit voordien ook al eens gedaan maar wil nu een goede en verbeterde versie maken

grtjes joeri

HoI Joeri, gaat prima. Je hebt dan zelfs semi-proportioneel aanstuurbare motortjes gekregen. Heb zo ooit robotjes gebouwd.
Waarde van de weestanden is niet cruciaal, maar een beetje in de buurt van de 2.5K blijven is wel handig. 2k2 is denk ik gemakkelijk verkrijgbaar.

Vergeet ook niet om het 'nokje' wat bij het tandwiel zit te verwijderen zodat het 180 graden kan verdraaien..

HoI Joeri, gaat prima. Je hebt dan zelfs semi-proportioneel aanstuurbare motortjes gekregen....

Het is een "digitale" servo, de microprocessor regelt de stroom echt anders naar het motortje dan een analoge servo (de microprocessor "voorspelt" de stroomtoevoer benodigd voor de af te leggen weg van het stuurheveltje) ... als het al gaat lopen gaat het waarschijnlijk heel schokkerig ... een "ouderwetse" analoge servo werk (beter?) ....

hoi dirk

de servo's die ik heb zijn annaloog hoor , ik werk niet met digitale servo's

alvast bedankt iedereen die me hier bij geholpen heeft

grtjes joeri

Back