servo/ retracts langzaam laten bewegen

• Topicstarter Topicstarter RicoJ
  • Startdatum Startdatum
R

RicoJ

Guest
Hé forummers....

Ik hoop dat er een electronica-geek op dit forum is die mij kan helpen. Ik heb een beetje electronica basiskennis, en nu ben ik een intrekbaar landingsgestel aan het maken maar ik zou dat graag met een normale servo langzaam willen laten bewegen. De aansturing vanuit de zender gebeurt gewoon door een potmeter dus zou je zeggen dat met wat weerstandjes, condensatortjes en een schakelaar het toch simpel moet zijn om dit te realiseren in de zender. Of eventueel iets van een timer.
Heb al flink gegoogled en het enige dat ik tegen ben gekomen is een unit voor in het vliegtuig zelf op basis van een PIC. Helaas heb ik geen PIC programmer dus dat houdt dan snel op en natuurlijk extra gewicht in het vliegtuig is nooit leuk.

Iemand enig idee???

groeten,

Richard

Een PIC kan ik wel voor je programmeren. Laat maar weten als het nodig is.

Wat betreft het aanpassen van de zender, dit is niet met een paar weerstandjes geregeld. Afhankelijk van het type zender zul je hier zelf wat voor moeten (laten) ontwerpen, waarschijnlijk het handigste om dat te doen met een microcontroller zoals de PIC of een AVR.

succes

Haak

Ik stem zeker en vast voor de PIC oplossing.
Als jij niets fatsoenlijk vindt, kom dan met een beschrijving van wat je wenst, en hoe het verschilt van wat bestaat, en je vindt wel een of meerdere vrijwilligers om het te ontwikkelen en voor iedereen beschikbaar te maken.

Philippe
Brussel

www.jdm-nivelles.be

Wellicht ten overvloede:
Er bestaan kant en klare apparaatjes die je tussen de servokabel zet, om de beweging van de servo te vertragen.
Zenders uit de hogere prijsklassen hebben overigens de mogelijkheid ingebouwd om een vertraging op een aantal kanalen te zetten.

Ter info:
Een servo wordt aangestuurd dmv een blokgolf. (1-2ms hoog, 20ms pulsbreedte)

Groeten,
Gerben

Beter: servo signaal :
1-2ms breedte, komt terug (soort van periode) na 20 msec. Hoogte (spanning): 4.8v ongeveer (gedurende de 1-2 ms, dus positief signaal)

Philippe

Helaas kan mijn zender (MC12) dat niet maar ik wilde graag iets inbouwen waarmee dat zou kunnen. Ik heb zelf een kanaal extra ingebouwd door er gewoon een extra potmeter in te zetten. Nou ben ik ondertussen iets verder en dit lijkt er een beetje op, het is een soft-start systeem:

Applying ac power to the circuit in Fig 1 causes it to gradually increase the power to the ac load, effecting a "soft start."
The components connected to 555 timer IC1's pin 2 provide a trigger synchronized with the ac input's zero crossing. In conventional 555 fashion, R1, R2, and Cdetermine IC1's period. However, the RC delay network connected between IC1's pins 1 and 5 causes IC1's period to approach its full value only gradually, rather than instantly at power-on. Select a resistor-capacitor combination that suits your load.

IC1's pin-3 output, via the transistor Q1, drives the Motorola MOC 3021 triac driver. Any general-purpose, small-signal, npn transistor works in the circuit. (DI 1578)

http://www.reed-electronics.com/ednmag/archives/1994/101394/21di7.htm

Die van Clifftech had ik inderdaad al gevonden, en 43 dollar vind ik een hoop pegels. En.... ik zocht eigenlijk naar een oplossing voor in de zender.

grtz,

Richard

Via dit forum terechtgekomen bij: http://www.dionysusdesign.com
Voor 12 en een halve euro incl verzendkosten een rate reducer gekocht, daar kan je het toch bijna niet voor maken. Ongeveer net zo groot als 2 servostekkers. Dus niet in de zender helaas. Nou eens kijken hoe snel dat 't hier is.

grtz,

Richard

Misschien is dit een alternatief?
Ik weet dat je de snelheid van de digitale servo's van HiTec kunt programmeren. Hoe 'langzaam' je de dan kunt maken weet ik niet. Deze optie betekent echter wel: relatief kostbare servo's en een HiTec servo programmer kopen/lenen.

Jock

Gisteren binnengekomen: 2 stekkertjes met een printje ertussen, 1 gram! dat kan ik nog wel hebben in het vliegtuig.

grtz,

Richard

Back