Servo reverse maken zonder zender reverseknop

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ShadesInBlack, 21 mrt 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Is er een eenvoudige manier om een servo reverse te maken zonder de reverse schakelaar van op de zender te gebruiken? Ik wil namelijk met een Y aansluiting 2 servo's op 1 kanaal zetten, maar ze moeten tegenovergesteld van elkaar bewegen. De reverse knop zou ze beiden gewoon de andere richting op doen draaien.
    Ik hoop op iets eenvoudigs zoals in de servo 2 draadjes omsolderen of zo?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    "Vroeger" was het vrij simpel om de draairichting van een servo om te draaien. In de servo moest je dan 2 keer 2 draadjes omwisselen en dan het 0 punt weer goed afstellen. Feitelijk was dat toen de enige manier om een servo draairichting om te draaien. Je moet dan de draadjes naar de motor omwisselen en de buitenste draadjes van de potmeter omwisselen. Let op, het middelste pootje van de potmeter moet blijven zitten!
    Met veel moderne servo's kan dat helaas niet meer omdat de motor en soms ook de potmeter op de print gesoldeerd zijn. De aansluitingen omdraaien kan dan niet. Wanneer de potmeter met draadjes is vastgemaakt en de motor op de print kan je de motor lossolderen, 180° draaien in de behuizing en weer vastsolderen. Dan draait de motor de andere kant op. Dan de buitenste draadjes van de potmeter losmaken en omwisselen. Zit de potmeter op de print gesoldeerd dan zal dat niet kunnen dus kan je deze manier van omkeren niet gebruiken.
    De enige andere manier is bij één servo een elektronische omkeerschakeling te monteren. Bijvoorbeeld DEZE. Er zijn er meer te vinden en waarschijnlijk ook nog goedkoper. ;)
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Niet alle merken servo's hebben ook een dezelfde draairichting dus je kunt ook op zoek naar een servo met een andere draairichting.

    En is het mechanisch niet mogelijk door de hevel 180 graden te verdraaien?
     
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok. Verschillende goeue suggesties. Mechanisch oplossen deed ik voorlopig door de servo ondersteboven te monteren. Maar niet zo elegant. Ja gewoon verschillende merken proberen is makkelijk idee. Ik kijk even in mijn voorraadjes...
     
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Je kan toch eenvoudige servo reverse printje er tussen zetten
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nooit van gehoord, maar idd , even googlen en ik zie het nu ook. Het oorspronkelijke probleem is minder prangend geworden ondertussen, maar komt wellicht nog terug. Dan is zo'n inverter wat ik zocht!
     

Deel Deze Pagina