Servo`s monteren voor vario swashplate

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door ekas, 27 apr 2020.

  1. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik ben een Hughes 500 aan het verbouwen van 2-blad naar een 5-blad, nu wil ik de swashplate aansturen in een X-aansturing alleen hoe moeten de servo`s gemonteerd worden, want de servoarm komt tegen de montagesteun van het frame aan.
    Op de eerste foto zoals het moet komen (die servo komt er niet in), op de 2 de foto zoals de rechter servo nu zit alleen de arm moet andersom, maar dat kan niet.
    Heeft iemand misschien een foto van een X-aansturing van een Vario
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 1.jpg
      1.jpg
      Bestandsgrootte:
      200 KB
      Weergaven:
      278
    • 2.jpg
      2.jpg
      Bestandsgrootte:
      193,8 KB
      Weergaven:
      290
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Awww… dang! Dat is een oud Hangmechaniek... daar kan dat niet bij, dat is daar ook oorspronkelijk nooit voor ontworpen. Dat mechaniek had oorspronkelijk de servo's voor in de romp geplaatst, en deed de swash aansturing via kniehevels
    Je kunt, maar dan moet je wel hele goede servo's gebruiken (S9206 of vergelijkbaar) een driepunts-aansturing toepassen, of je moet met elders geplaatste servo's en kniehevels gaan werken.

    Je zou de servo's wel kunnen plaatsen zoals jij wilt, maar in dat geval zul je zelf nieuwe ophangpunten voor het mechaniek moeten fabriceren, en dat moet je wel goed doen, want de complete heli hangt min of meer aan die twee punten. De voorste twee ophangpunten verwerken meer de stuurkrachten.

    Een andere optie is om voor het staande mechaniek te gaan, maar dan moet je de romp ombouwen, en dat is best een grote klus.

    Persoonlijk zou ik denk ik voor de drie-servo optie met stevige servo's kiezen.
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Arie
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Arie
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
  5. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Het frame op de eerste foto heb ik gewoon even gebruikt om de maat voor een nieuwe hoofdas te meten, en om te kijken hoe ik de servo's er in kon krijgen.
    Het halve frame op de 2de foto daar hoort inderdaad de moto nog aan, en daar heb ik de servo's rechtstreeks ingebouwd en dan in een + aansturing.
    Hier zaten eerst kniehevels aan maar dat heb ik omgebouwd want de aansturing naar de carburateur was er met geen mogelijkheid in te krijgen, bij mij zit de carb. namelijk in het achterdeksel.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    OK, tja eigenwijze motor

    Maar zit er dan aan de binnenkant ook zo'n balk?

    Arie.
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh wacht, jij gaat een x opstelling doen ipv +

    Wat is daar de reden van, kan je zender dat aan dan?

    Arie.
     
  8. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    ik weet niet wat voor balk je bedoeld.

    Sake.
     
  9. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Als je een +-aansturing gebruikt, moet je de tuimelschijf in de zender "scheef mixen". Als je een x-aansturing gebruikt, kun je vaak min of meer zonder mixers toe. Want bij Vario kun je beter niet de stuurstangen van de rotorkop scheef zetten. Maar als je zender de mogelijkheid tot virtuele tuimelschijf verdraaiing kent, zijn beide opties bruikbaar, + en x
    Dit is de reactie van brutus op een vraag van mij over de inbouw van de servo`s
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is voor een Vario multiblade gewoon makkelijker, omdat bij die rotorkoppen 45 graden offset in de aansturing zit. Dan heb je geen electronische verdraaiing nodig.
     
  11. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    OK,

    Je eerste regels over het hoofd gezien,
    Foto's van twee mechanieken, en ik zat verkeerd te adviseren

    Ik ga het weer verder volgen.

    Moet nog eens kijken hoe die verschuiving werkt. Doe het zelf met 3 punts straks.

    Groeten,

    Arie
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt van je zender af. De verschuiving heeft overigens niks met het aantal bladen te maken, maar met de lengte van de blad-arm, en die is hetzelfde ongeacht het aantal bladen.
    Sommige zenders hebben een specifieke mixer voor die verschuiving, maar andere niet, want je kunt het zelfde bereiken met twee vrij programmeerbare mixers. Gewoon rol op elevator mixen, en elevator op rol mixen in gelijke aandelen, alleen moet je met vrije mixers even opletten dat je de richtingen goed hebt staan: Voor een linksdraaiende Vario, als ik me goed herinner, moet je links rol zodanig meemixen dat je een gelijk aandeel elevator "down" krijgt, en down elevator zodanig dat je een gelijk aandeel "rol rechts" krijgt.
    Pin me daar niet op vast want ik doe dat uit mijn hoofd, ik zal dat vanavond na het werk even beter uitzoeken.

    Het kan zijn dat je BeastX echter ook een dergelijke functie heeft, en zo ja, dan moet je NIET in je zender klooien maar alles via de BeastX doen.
    Als de BeastX die functie NIET kent, dan gaat het tricky worden, want dan moet je de BeastX fysiek scheef in je heli monteren met de gewenste hoek, en alsnog in je zender die verschuiving programmeren.

    Alles kan, maar ik weet niet of dat allemaal zo feestelijk of vertrouwenwekkend is.

    Wat je ook doet, ik zou toch sterk afraden om de boel mechanisch recht te breien door de tuimelschijfmeenemer te verzetten, want ik heb geen flauw idee hoe lang die meenemer tegen de extra zijdelingse krachten opgewassen is.

    Als het een troost is: Van alle multiblade systemen is de drieblads het prettigst met de hand te vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2020
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als ik zo de handleiding van de Beast lees, dan doet die dat idd zelf,
    Wil alleen weten hoe het werkt, maar ga zeker geen bijzondere trucken uithalen.

    Arie
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou er niks aan de hand moeten zijn. Gewoon je zender op "standaard" laten en de handleiding van de BeastX volgen. Die dingen zijn in de loop der jaren natuurlijk ook veel geavanceerder geworden.
     
  15. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Dit zijn de swash instellingen van mijn zender, dan moet ik dus H-4X gebruiken.
    Ga proberen om de ophanging te veranderen om toch 4 servo`s in X opstelling te gebruiken.
    Moet nu eerst op onderdelen van Vario wachten, vind het trouwens stom dat ik de onderdelen niet rechtstreeks in Duitsland kan bestellen, want dan had ik ze al binnen en moet nu bijna 2 weken wachten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      180,1 KB
      Weergaven:
      168
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ??? Bij mijn weten kan dat???

    Voor zover ik weet, heeft Wob ook een direct lijntje naar Vario...
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Naar mijn weten heeft de beastx niet de mogelijkheid van virtuele tuimelschijf verdraaiing. Ik ben het tenminste nog niet tegengekomen. De Spirit heeft die optie nl wel in de geavanceerde opties. Bij de Spirit moet je ook de draairichting van de rotor opgeven. Ook die optie kent de beastx niet. Misschien de plus versie maar die heb ik niet dus kan dat niet beoordelen
     
  18. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Je kunt wel in Duitsland bestellen, maar wanneer je het land invoert komt er te staan afhalen bij je lokale dealer.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dan is dat blijkbaar veranderd? Ik heb in het verleden wel vaker rechtsstreeks van Vario uit Duitsland gekocht.
     

Deel Deze Pagina