Servo stand verkleinen

Hallo hobby vrienden

Ik heb een oude zender (robbe mars)
Wil met een 1 van de twee schuiven een servo aansturen maar de slag is te groot,zijn er mogelijkheden om dit te veranderen met electronica, zodat ik zelf kan bepalen hoever ik de servo slag kan los sturen

Groetjes
Klaas

Het schuifkanaal is met een 3polig stekertje aangesloten op de print. Als je het middelste draadje doorknipt en een instelpotmeter van 50k opneemt in deze draad kun je de uitslag naar believen reduceren.
Bij zo'n instelpotmetertje verbind je de middelste aansluiting met de linker. Vervolgens sluit je hierop één kant van de draad aan(maakt niet uit welke kant). De andere kant van de draad komt op de rechter aansluiting van de instelpotmeter.

Kleinere hevel op de Servo monteren, dan wordt de uitendelijke slag iets kleiner.
Of/en een langere hevel op het aan te sturen ding. Met Corrien's methode gooi je kracht en nauwkeurigheid weg met het badwater, die gebruik je als je een variable uitslag wilt hebben.

Ron, je begrijpt zijn probleem niet helemaal (zie vanaf 2e stukje)

Je kan ook twee weerstandjes in serie met de buitenste draden solderen.
De waarde hiervan moet 2keer zo groot zijn als de weerstands waarde van de schuif regelaar. Ik dacht iets van 18k. (de schuifweerstand is dan 10k).
Is eigenlijk wel krom dat robbe de regelaar zelf niet aanpast. Nu valt 80% van het bereik buiten de servo slag.

Dit komt omdat de draai potentiometers van de sticks in de zender maar een klein stukje draaien dus maar 20% van de volledige weerstand baan gebruiken.
De uitgang van de stick is bij de 5V referentie dan ook maar 2-3V. Hier is de zender dan voor gemaakt.

De schuif weerstand kun je gewoon helemaal tot het einde schuiven, dus hier komt leuk 0-5V uit. Maar onder de 2V en boven de 3V heb je hier niets aan waant je servo draait dan iets meer dan 90graden en stopt.

Laatst bewerkt:
De schuif weerstand kun je gewoon helemaal tot het einde schuiven, dus hier komt leuk 0-5V uit. Maar onder de 2V en boven de 3V heb je hier niets aan waant je servo draait dan iets meer dan 90graden en stopt.
Als dit waar zou zijn, zou de ontvanger op tilt gaan nadat eerst de servo tegen zijn eindblokkering is gelopen. Bij een dergelijk oud type zender is er namelijk geen automatische begrenzing op de maximale uitslagen. In de geschetste situatie zou het kanaal óf zo klein kunnen worden, dat het verdwijnt óf zo groot kunnen worden, dat de ontvanger reset.
De lineaire kanalen van deze zender hebben dan ook een potmeter, die een maximale slag kan maken van 60 graden, net zoals een kruisknuppelpotmeter dat kan (als ook de trim wordt meebewogen).
Bij een schakelkanaal zou je eveneens problemen krijgen met te kleine en te grote kanaaltijden als je schakelaars rechtstreeks op de ingangen zou aansluiten. Om deze reden moeten deze van een weerstandje van 22k worden voorzien (bij de Mars Rex 120k!) en zitten er op de hoofdprint spanningsdelers op alle ingangen.

Back