Servo stroom gebruik

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
D

Danny van Dijk

Guest
Kan ik stellen dat de servo gewoon in rust is (en ook dus weinig stroom verbruikt) als ik de stick half beweeg en hem daar laat staan? Of zorgt de draaiweerstand in de servo voor een hogere afname ondanks dat de servo motor niet loopt.. Ik heb niet zoveel verstand van electronica. Waarschijnlijk voor jullie experts een "domme" vraag.

Een servo beweegt, of een servo beweegt niet. Voor een beweging is stroom nodig, en als de servo stil staat zal er dan ook geen stroom door de motor lopen.
Dus als jij je knuppel halverwege helemaal stil kan houden, loopt er net zoveel stroom als dat er loopt wanneer de servo in de middenstand (stil) staat.

door de draaiweerstand (pot-meter) loopt overigens ook geen grote stroom. Je servo electronica gebruikt dat ding als 'plaatsbepaler' van de servohevel. Welke wordt vergeleken met de knuppel stand (servo signaal) waarna hij 'concludeert' of de motor linksom, rechtsom, of niet moet draaien. (en meestal een aantal tussenliggende waardes ;))

Onbelast klopt dit verhaal,maar als je de servo belast zal hij wel meer stroom gebruiken om die stand vast te houden.

Helemaal met een digitale servo.

Maar dan staat de motor ook niet meer stil , je kan hem horen als je de servo belast.

Het was in mijn geval de bedoeling dat ik de servo een bepaalde instelling geef dmv een schakelaar. Dus hij blijft wel op de positie staan. Er wordt slechts een kleine kracht uitgeoefend ten opzichte van de gebruikte servo.

Danny

Ik heb het verbruik van drie servo's en een ontvanger een keer gemeten.

Dat was een Robbe FMSS met drie Futaba S-3001 servo's.
En dat kwam op 90/100 Mah gemiddeld bij continu bedrijf.
Een stilstaande servo moet dus nog minder gebruiken.

Het beste is om het te meten natuurlijk.

Ik kan er geen gegevens over vinden bij Futaba en Robbe.

Zoals Joost het beschreven heeft geldt voor alle servo's van alle merken. Hoeveel stroom een servo gebruikt is ook afhankelijk van de kracht die hij moet leveren. Hoe meer kracht hoe meer stroom, dit kan kortstondig oplopen tot wel 800mA. Als een servo bijvoorbeeld op halve uitslag staat maar niet meer beweegd dan gebruikt hij ook maar heel weinig stroom (max 50mA). Staat er kracht op de servo dan zal hij iets meer stroom gebruiken om de servo op z'n plaats te houden. Dat zal niet zo gek veel meer zijn als in stilstand. Als dat wel zo is dan zal de servo geen lang leven beschoren zijn want de motor en de tandwielen moeten konstant kracht leveren. De motor wordt warm net als de electronica, in het ernstiste geval brandt de boel door.
Digitale servo's schijnen meer stroom te gebruiken dan "normale" servo's. Ik ken ze (nog) niet dus kan ik hier niet zo veel over zeggen. Ik denk echter dan wat de manier van stroomgebruik aangaat er geen verschil is. Als de servo beweegt gebruikt hij (veel) meer stroom dan als hij stil staat.

Een servo moet ook altijd zijn volle uitslag kunnen halen. Wordt de slag beperkt, door bv. een te geringe roeruitslag, dan vreet hij stroom en zoals gezegd zal deze dan ook geen lang leven beschoren zijn.

Groetjes Hans.

Zoals ik het zie (misschien wel verkeerd?), zal op een stuurvlak, zeker als het model in beweging is, een externe kracht worden uitgeoefend, die door de servo moet worden tegengewerkt. Hiervoor is stroom nodig. Bij mijn digitale servo's bleek mij zelfs, dat ze, als er enige wind op het veld staat, begonnen te "brommen zodra ik de ontvanger aanzette, gewoon omdat er dan, vooral op het richtingsroer, windkracht kwam te staan. Omdat een digitale servo constant staat te corrigeren om de exacte uitslag te verkrijgen, zal hij dus ook altijd stroom verbruiken. Dit is volgens mij dan ook de reden dat digitale servo's meer stroom verbruiken.

Zeker geen domme vraag danny.

Een servo is een regelsysteem met terugmelding.
De werkelijke stand van de servo wordt (doormiddel van een potmetertje) doorlopend vergeleken met een de gewenste stand.
Zodra er verschil is komt de motor in actie.
Bij een analoge servo is dat afhankelijk van de afwijking. Die afwijking wordt vrij eenvoudig versterkt en naar de motor gestuurt.
Beetje afwijking, beetje stroom. Meer afwijking, meer stroom (en meer kracht).
Een analoge servo zal daarom altijd een beetje toegeven aan de kracht.
Ook zal het laatste stukje van de beweging langzamer zijn.

Een digitale servo gooit bij de kleinste afwijking meteen de energiekraan vol open en stopt daar niet mee tot de gewenste positie weer exact is bereikt. Dit heeft Paul dus ook gemerkt.

Digitaal is dus sneller en nauwkeuriger, maar dat kost wel meer stroom.

Vergelijk het maar met autorijden.
analoog = soepel rijden. rustig optrekken en remmen.
Digitaal = "sportief" rijden. Altijd met piepende banden optrekken en hard remmen. Sjonnies rijden digitaal.

In FMI heeft een goed artikel gestaan waarin digitale en analoge servos werden vergeleken. Hierbij werden twee types gebruikt van JR die mechanisch en wat motortje betreft identiek waren. Alleen de electronica was verschillend. De een digitaal en de ander analoog. De analoge was wel een kwaliteits servo. En wat blijkt dan? Als de digitale servo een kracht levert van 10 Newton dan is de stroom die daarbij wordt verbruikt exact even groot als bij de analoge servo die 10 Newton kracht levert! Met andere woorden de digitale gebruikt niet meer stroom dan een analoge servo maar hij stuurt veel nauwkeuriger en besteedt meer kracht om kleine afwijkingen te corrigeren. Een analoge servo die eenzelfde prestatie zou leveren neemt niet minder stroom op in deze situatie! (er vanuit gaande dat beide servos dezelfde motor hebben en dezelfde tandwieleen, zoals in die test werd gedaan) Alleen het feit dat een digitale servo nauwkeuriger is en beter bijstuurt bij kleine afwijkingen maakt dat deze meer stroom verbruikt! De analoge servo houdt het wel voor gezien bij een echt kleine afwijking....een digitale niet. Precies zoals bovenstaand al gezegd.

Hans Delemarre

Ik ben beslist geen goede vlieger maar ik denk te merken dat ik digitale servos gebruik. Het vliegtuig zit strakker aan de sticks als je begrijpt wat ik bedoel (zij heer O. tegen de jonge heer T.P...)

Hans Delemarre

Paul,

Dat brommen en soms hoogtonig zoemen van de digitale servo's heeft te maken met de hogere aansturingsfrequentie van het motortje (ongeveer 330 Hz) en de veel kleinere deadband die de 1 microseconde benadert. De puls uit de ontvanger is vaak niet zo stabiel dat dit binnen het oplossend vermogen van de servo valt waardoor deze voortdurend staat bij te sturen....Met een digitale pulsgenerator (quarz gestuurd) is dat brommen vrijwel altijd verdwenen al staat het vliegtuig op de grond in de wind. De enige combinatie bij mij die werkelijk stil is bestaat uit een PCM Futaba ontvanger met JR digi servos.

Hans Delemarre

Heb het stroomverbruik van mijn hotliner eens gemeten door een uur lang te gaan hellingvliegen in zeeland. met vier hitec hs 85 mg en windkracht acht is het stroomverbruik 350 mAh per uur. wel is frappant dat de maximale stoomafname boven de 1 Ampere ligt als je alle vier de servo's tegelijk nodig hebt in de volle uitslag.

Jeetje wat veel.

Ik kom met drie Futaba S-3001 amper boven de 100Mah.

Even offtopic: Hans, je hoeft je berichten niet in meerdere keren te posten hoor. Ik zag je het ook al doen in een ander topic maar er is geen limiet aan de lengte van een bericht hoor, gewoon doortikken :idea: . En als je 2 minuten later nog iets te binnen schiet kun je gewoon je eigen bericht met een klik op 'wijzig' aanpassen :D .

Back