Servo stuk, Welke potmeter voor hitech HS 705MG ??

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hallo modelbouw vrienden.

Welke potmeter heb ik voor deze servo nodig. HS 705MG
De originele is door roest naar de maan :oops:

Moet ik nog speciale potmeter gebruiken of kan het ook wel een wezen die ik hier bij de electronica winkel om de hoek kan halen...
Ik kan me nog eens iets herinneren van lineair en logaritmishe...

Op het stickertje achter op staat iets van j 0 5a , maar de a is niet helemaal duidelijk, 5k weerstand komt in me op, maar goed verder ook eingelijk niet...

Iemand die me kan helpen ???

Alleen de potmeter is door roest naar de maan?
Ik denk dat je de servo beter kunt afschrijven. :cry:

Als je hem toch perse wilt repareren:
Waarschijnlijk heb je nog zo'n servo? even meten aan een goede potmeter?
Zonder vergelijk zou ik dan gaan proberen met eerst een potmeter(uit het voorraadbakje) van 10K dan 5k etc.
Niet direct in het mechaniek opnemen, maar alleen in de schakeling (om te proberen).

Maar: :teacher: ( :wink: ) Ik zou hem wegmikken, de elektronica tenminste.

Groetjes, Erwin

Erwin Lokhorst zei:
Alleen de potmeter is door roest naar de maan?
Ik denk dat je de servo beter kunt afschrijven. :cry:

Als je hem toch perse wilt repareren:
Waarschijnlijk heb je nog zo'n servo? even meten aan een goede potmeter?
Zonder vergelijk zou ik dan gaan proberen met eerst een potmeter(uit het voorraadbakje) van 10K dan 5k etc.
Niet direct in het mechaniek opnemen, maar alleen in de schakeling (om te proberen).

Maar: :teacher: ( :wink: ) Ik zou hem wegmikken, de elektronica tenminste.

Groetjes, Erwin

Yep, er is water in het bovenste deel blijven zitten, ik vermoed dat het condens is geweest. De print zelf is echt helemaal netjes, en daar is geen spoor van te zien. Probleem ligt hem inhet asje, die draait zeer zwaar door de roest.

Uiteraard heb ik getest of het alleen de potmeter was, door ff handmatig de borstels over de graffiet banen te halen, en dat was verder prima
(ik had de potmeter uitelkaar gehaald)

Helaas is dit de enige jumbo servo die ik heb....

De desbetreffende potmeter is in de modelbouwwinkel verkrijgbaar. Als men ze niet voor Hitec heeft, dan vragen naar een Futaba-servopotmeter. Dit zijn de zelfde als de HS705 heeft.

Back