Voor mijn Just Friendly f 5 j had ik bij lindinger 4 servoos gekocht en wel de Master DS 3012 BB MG die 3,2 kg/cm zouden trekken. Helaas wat veel speling en toen de knoop doorgehakt en Graupner Des 567 BB MG gekocht. Opgave op de verpakking 5,7 kg stelkraft bei 4,8 volt. Proefstand gemaakt en 2 flessen met water gevuld op 1000 gram ieder en op een cm van de as een haakje in de servo arm. Helaas trekt de servoo wel 2 kg op 1 cm maar vervolgens op 1,5 cm niet meer. Dat zou 3 kg/cm zijn. Graupner geeft bij 4,8 en bij 6 volt Stelkraft en Haltekraft aan. Ik neem aan dat Stelkraft de waarde is die deze servo kan trekken. Dit zelfde met Savox servoos die ook ongeveer de helft van de opgegeven waardes haalden. Wat doe ik verkeerd ???? Groeten Wim
Dag Wim, wat wil je eigenlijk meten? uit je beschrijving maak ik op ik dat je de getallen deelt ipv vermenigvuldigt. De stelkracht is in kgcm ipv kg/cm. En eigenlijk is stelkracht geen kracht maar een koppel. Dat betekent dat 2kg op een afstand van 1 cm een koppel geeft van 2kg*1cm=2kgcm. Het servo met 5,7kg stelkracht (koppel) moet 5,7 kg op 1 cm moeten kunnen verstellen. Of 1 kg op 5,7 kg. Of 2 kg op 5,7/2=2,85 cm. De snelheid van het stellen staat ook in de specs. Check of dat belast of onbelaste snelheid is.
Ze schrijven altijd : stelkracht = x kgcm Maar in de praktijk is dat altijd de houdkracht, de kracht die ze nog net kunnen blokkeren voordat hij tegen de motorkracht in toch terugdraait ... Vuistregel: de stelkracht is ongeveer 0,5 x de opgegeven kracht. Overigens denk ik dat je op een Just Friendly die 3,2 kgcm helemaal niet nodig hebt. En als je die wel nodig zou hebben, fluttert zo'n houtbouw allang uit elkaar. Als er eenmaal 3 kg op een roertje staat, wat denk je dan dat er op de hele vleugel staat ... Nauwkeurigheid is wel een dingetje. Met metalen tandwielen kom je dan altijd uit op de duurdere servo's (KST, Savöx, Graupner DES, Futaba S3150, ....) Kunststof tandwielen zijn net iets eenvoudiger strak te maken, omdat die onder lichte voorspanning gemonteerd mogen worden.
Het moet 3kg·cm zijn Wim, want koppel is het product van kracht en hevellengte (dat massa niet hetzelfde is als kracht negeren we even). 3kg/cm betekent 3kg per cm, bij een hevel van 10cm zou de servo dan een 'kracht' 30kg kunnen leveren, en bij 0,1cm een 'kracht' van 0,3kg. Terwijl het juist andersom is, hoe langer de hevel, hoe kleiner de kracht. Calculate the required torque of your servo: www.ecalc.ch → toolbox → control surface moment
Bij kranen maken ze die fout ook, maar gebruiken het gewoon https://www.cobouw.nl/bouwbreed/nie...t-torenkranen-uitdrukken-in-tonmeter-10180734 Groeten Arie
[12,18€ 32% OFF]Emax ES3054 17g 3.5kg 0.13sec Metal Gear digitale servo voor RC Airplane (ES3154 verbeterde versie) RC Parts from Speelgoed en Hobby's on banggood.com https://banggood.app.link/httpzyVgMV
]Emax ES3054 17g 3.5kg 0.13sec Metal Gear digitale servo voor RC Airplane (ES3154 verbeterde versie) RC Parts from Speelgoed en Hobby's on banggood.com https://banggood.app.link/httpzyVgMV[/QUOTE] Mijn vraag in post 1 op 31 maart was waarom op servoos of verpakking ervan de stelkracht en houdkracht bij 4,5 en 6 volt gegeven word die lang niet gehaald word. Als ik op 1 cm van de as een gewicht van 2 kilo nog kan tillen maar op 1,5 cm niet meer dan kunnen jullie het koppel noemen maar voor mij doet de servo niet wat er opgegeven word. De Master, Graupner en Savox halen hun opgegeven waarden niet. Hoe testen jullie dit ????? Groeten Wim
Hi Wim, Mooi om te lezen dat je Servos aan het testen bent want ik nam die waardes voor de werkelijke waarden. Ik begrijp uit Dirk's opmerking dat je van een Servo met 5kgcm mag verwachten dat hij (b.v.) 2,5kg op een cm heen en weer kan bewegen en 5kg nog net op z'n plek weet te houden (maar niet meer omhoog kan bewegen). Dus misschien kan ie nog een extra klein cola flesje erbij bewegen . En ja. Je er nog wat kilo's aanhangen voor ie "door z'n hoeven zakt"? Misschien zou je dit kunnen testen? Ik ben erg benieuwd! Groet Q
Ga eens naar de Albert Heijn, koop een pak zout, en kijk op de verpakking. Daarop staat met koeie letters "GEZOND !!!! bevat 0% suikers". Daarom! Fabrikantenpraat!
Nou ik vind het wel dat er een groot verschil is tussen jou voorbeeld van een pak zout en de technische gegevens van een product. We weten allemaal dat er in de reklame wereld graag dingen mooier gemaakt worden, maar ik verwacht toch wel als ik iets koop dat het aan de technische specificaties voldoet. Als een fabrikant een stelkracht en een houdkracht van een servo opgeeft, verwacht ik ook dat hij dat kan doen.
Een beetje chargeren mag toch wel?! Maar realiseer je ook dat dit toch onder de noemer 'speelgoed' valt. Zodra je met serieuze zaken of bedrijfsmatig aan de slag gaat wordt het verhaal vast wel een stukkie anders (realistischer), maar dan wordt er ook van jou (als ontwerper) wat meer verwacht dan "ik denk dat 3,5 Ncm wel genoeg is". Als jij dan niet kunt aantonen dat je WEET welke krachten op dat roer komen te staan, zeggen ze doodleuk dat je de verkeerde servo hebt gekozen, want de krachten waren kennelijk groter. Maar zelfs dan, de fabrikant zal de boel altijd zo gunstig mogelijk presenteren ...
Ik vlieg geen wedstrijden maar daar is de kracht die de servo kan (niet zou moeten volgens de fabrikant) in samenhang met gewicht zeer belangrijk als het om top prestaties gaat. Ik kan mij niet voorstellen dat wedstrijd piloten blindelings geloven wat de fabrikant zegt. Hoe doen die dat? Groeten Wim
Ervaring! Er zijn ooit twee fransozen geweest die zeer correct een hele trits aan servo's echt goed hebben getest. Zoek maar eens op "servormances". Helaas maar begrijpelijk zijn ze er na de 2e of 3e update mee gestopt. Maar die dataset+vergelijkings tool kun je nog steeds downloaden. Dan krijg je een goede indruk.
Ik heb wedstrijden gevlogen en in snelle hotliners (F5B) stopten we gewoon mini servo's, Graupner DES428 en 448 en soortgelijke. Als je deze modellen niet kent, denk aan de maten van roeren van een F5J kist maar dan met snelheden van 300+ de roeren 45 graden naar beneden kunnen zetten. En welf kleppen bij de landing onder een hoek van bijna 90 graden (en landen is vanaf zo'n 60 km/u). De 448 doet 4 kilo zegt Graupner. Nooit getest maar ook nooit problemen. Op hoogte had ik een 428 en die doet 2 kilo. En bij 350+ km/u bleef het prima sturen. Kracht is niet de belangrijkste factor, veel belangrijker is dat hij mooi soepel stuurt en terugkeert naar de middenstand. Als je goedkope servo's pakt dan zie je vaak dat hij stotterend van eindstand naar eindstand gaat. Dus de stapjes zijn te groot, resolutie is dan laag. Je moet je niet blindstaren op wat de fabrikant schrijft. Onder ideale omstandigheden, in laboratorium omstandigheden zal hij de specs wel halen. Maar voldoet hij dan ook in de praktijk? GJ
Even back to basics. Beginnen bij fabrikant. Terecht wijst Dirk op het verschil tussen houdmoment (Stall Torque) en dynamisch moment. De meeste fabrikanten geven alleen het houdmoment op, want dat is hoger en daarmee marketing technisch beter. Bij Grauper ist dat ietsje anders: https://www.graupner.com/Servo-digital-DES-567-MG-12-mm/7923/ Holding torque 4.8V, approx. [Ncm]: 121 Holding torque 6.0V, approx. [Ncm]: 140 Torque at 4.8 V, approx. [Ncm]: 57 Torque at 6.0 V, approx. [Ncm]: 69 Dus zou het ´dynamisch´ draaimoment inderdaad 5.7kgcm moeten zijn, op 4.8V. Als je je bevindingen met die van de fabrikant wilt staven, zul je wel zeker moeten zijn dat je test overeenkomt. Op 1 cm en gewichten is al een redelijke indicatie, als is 1cm al lastig meten, je zit er snel een 0.5mm naast (5%). Op 2-3cm en met een lager gewicht verhoogte je nauwkeurigheid aanzienlijk. Dan de spanningsverzorging. Zoals je in de bovenstaande specs al ziet maakt de spanning een groot verschil. Even worst case, maar als je een oud en klein 4 cellen NiMh packje hebt, een schakelaar met lange draden en dan via de ontvanger richting servo de spanning verzorgt, zal die onder belasting lang geen 4.8V meer zien. En dus de specificatie niet halen. Heb je een goede BEC, afdoende dikke en directe bedrading, zal dat natuurlijk stukken beter zijn. Maar dan nog is het de moeite waard eens te meten wat voor spanning er op de servo staat bij de volle belasting. Blijft natuurlijk dat veel specificaties onder druk van marketing overdrijven. De werkelijk kracht van servo´s is alleen na tests vast te stellen. Gelukkig is er een fanatieke Fransman die heel veel servo´s getest heeft: http://www.aeroglide.net/derniere-version-de-servormances/