servo tot motor

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door bruderboer, 4 apr 2010.

  1. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    weet iemand of je een servo gebruikt als motor (popmeter losgekoppeld) ook een eindpunt kan geven door een breekcontact, maar dan wel weer de andere kant op kan laten draaien. Heb nu een digtale 2,4ghz zender welke zo nauwkeurig dat ik geen marge in de popmeter meer heb, servo begint nu soms ineens langzaam te draaien door de precisie van digitale ontvanger.(servo niet digi)
    ik heb een meganisme met een spindelaandrijving welke door een servo wordt aangedreven i.v.m. de kracht in de vertraging welke ik nodig heb.
    of kan ik ook de hele print loskoppelen van de servo en het motortje in de servo direct via een goedkoop regelaartje aansturen zodat ik een normaal nulpunt heb? (weet hiervan niet de gevolgen).

    of heeft iemand een ander soort oplossing via een bepaalde motor?
    Mag dan niet langer zijn dan 4 cm incl. vertraging en in diameter niet groter dan 25 mm.
     
  2. Mario87

    Mario87 Guest

    dan zou je er een condensator of weerstand op moeten zetten.
    uitleg: Wie baut man ein
     
  3. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    nieuwe vraag.......

    Probleempje.........?

    Al vele servo's heb ik gesloopt en tot spindel motor gebruikt en andere aandrijf doeleinden.'
    In al die gevallen heb ik de tandwielkast intact gehouden omeen sterke vertraging te behouden.

    Nu heb ik een (grote) servo geheel gesloopt en de motor voorzien van een wormwiel aandrijving om een asje aan te drijven.
    Maar.....het geval is dat tot een zekere opvoering van snelheid de motor mooi loopt maar op zeker moment in een storing schiet waarbij de motor heen en weer staat te hyperen met een half slag en het geluid van een scheerapparaat ontstaat. wanneer ik de stik op de zender verder druk slaat hij over dit punt heen en gaat dan naar volle snelheid, echter terug naar nulstand blijft hij in een hyper heen en weer staan zoeken.
    Alleen als ik de stik in reverse (achteruit) druk en heel langzaam terug laat gaan naar nulstand ben ik het probleem soms kwijt.

    Het is een oude robbe RS100 servo van een jaartje of 20 oud welke ik op een nieuwe FASST 2,4 ghz ontvanger heb staan.
    Kan het zijn dat de servo te oud is voor deze nieuwe techniek?
    Of ben ik dingen aan het proberen die niet kunnen?

    Ik kan namelijk geen snelheidsregelaar vinden welke zeer compact is en ook op ontvanger accu functioneerd vanwege de lage spanning.
    (moet allemaal in een "Bruder - Linde Heftruckje passen)

    Heeft iemand hier een antwoord cq oplossing voor?

    Vr.gr. Sander
     
  4. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Probeer een printje van CTI die je kan gebruiken als snelheidsregelaar maar volgens hun ook prima werkt als servo electronica. Het type weet ik niet. Of het past bij het project ook geen flauw idee eerlijk gezegd.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de oude robbe gebruikt andere pulsen dan de hedendaagse elektronica.

    Tegenwoordig is het signaal van 1.0 - 2.0ms met als middelpunt 1.5ms.
    vroeger was het en dit doe ik even uit mijn hoofd dus pin me er niet op vast.
    1.3ms als middelpunt waardoor en je middelpunt verschoven ligt en je max uitslagen veranderd zijn. feitelijk overstuur je de servo
     
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Hoi als het aantal omw niet uit maakt ,kun je een regelaar aansluiten rechtstreeks op de servomotor ,en de servo elektronic eruit laten, kun je bij alle soorten servo`s gebruiken , omw wel belangrijk dan een potmeter extern met een tandwiel (afh omw) er op monteren .
     
  7. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)

    Zo'n idee kreeg ik al omdat ik met alle andere omgebouwde servo's geen problemen ondervind waarvan de oudste 1 jaar oud is.
    Jammer van dat oude beesje, dan maar een nieuwe servo er aan laten geloven.



    CTI heeft wel regelaartjes maar deze hebben als ondergrens 4,8 V wat erg kritiek komt op ontvangeraccu stroom van 4,8 V.
    Bij enige afname van voltage ben ik dan al bang voor problemen van blokkeren van de regelaar..........?

    Bedankt voor de info
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    dat valt wel mee.
    de ondergrens is voornamelijk voor de BEC voeding. en overige 5v stuur elektronica aan boord.

    maar veel goedkoper is heto m even een nieuwe servo te kopen.
     
  9. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    't gaat een nieuw servotje van 8 euries worden.

    Verder is het wel grappig zo'n heftruckje even in 3 dagen rc klaar te hebben.......:D
    Functioneerd goed, van een oude printer de tandsnaar met aandrijving gebruikt voor het hefmechaniek en dat werkt best lekker op de kop van een servotje. niet te strak spannen zodat hij op het eidpunt net over zijn tandjes springt ter beveiliging en de rest steld niet zoveel voor.
    Alleen wel een kunst er 4 celletjes in te krijgen, 4 ALDI Nicl cellen aan elkaar gesoldeerd in de juiste vorm en wat plastic wegzagen hier en daar. De schakelaar onder de stoel gepropt zodat de stoel de schakelaar wordt..........:rolleyes: en karren maar.....:banana:
     
  10. bruderboer

    bruderboer

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Zuidbroek (gr.)
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina