Servo twitch

Nadat ik mijn 6HV gebouwd heb heeft mijn vliegmaat ook een 6HV over genomen van een mede forum lid.

Ik heb toen een nieuwe MSH Brain geïnstalleerd en de setup doorlopen.

Ook heb ik de remaiden voor mijn rekening genomen.
De eerste 10 seconden was alles goed.

Heli toerde mooi op en na het opstijgen hing ze strak in de lucht. Tot plots de heli rechts achterover trok.
Gelukkig had ik nog enige controle en kon ik dit gedeeltelijk tegen sturen. Throttle hold erop en heli zonder schade kunnen neerzetten. Op dat moment leek me al dat ik terug volledige controle had toen de throttle hold erop ging.

Ik ben toen natuurlijk op zoek gegaan naar het probleem.
Mijn eerste idee was trillingen omdat deze toch wel merkbaar meer aanwezig waren dan bij mijn 6hv.

Nu tijdens het testen of de trillingen beter waren kwam ik erachter dat 1 servo een eigen leven begon te leiden.
Zo te zien had het niets met trillingen te maken maar wel degelijk met de elektronica.

Hieronder een 2 filmpjes met het probleem.

[URL="
problem - YouTube[/URL]

[URL="
twich - YouTube[/URL]

Zo, het was een lang verhaal maar ik wou graag de achtergrond info ook delen.


Weet iemand waar ik moet zoeken om dit probleem op te lossen?
Ik heb de servo nog niet uit gebouwd om de kabels te controleren op beschadiging maar dat ben ik zeker nog van plan.

Ik heb de kabels van servo 1 en 3 al eens verstoken in de Brain om te testen of de andere servo dan dit gedrag vertoond maar dat is niet het geval.
Het is specifiek deze servo die dit gedrag vertoond.

Alle ideeën zijn welkom.

Ter info de setup
MSH Brain
full size futaba reciever R6014FS
Savox SC-1258tg op de swash
Gryphon Bec op 6 volt

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het heeft in ieder geval overduidelijk met de motor of esc te maken. Weet niet of de bedrading van de betreffende servo ergens dicht bij de esc of motor ligt? De servo tript namelijk precies met de piepjes van de motor mee.
 
Sorry @Punie:,

maar mijn idee:
ik heb het gehad bij een kleinere heli, alles nieuw,
maar de servo was KAPOT !
garantie, nieuwe servo, probleem opgelost.

groetjes van Uwe
 
Mijn eerste gedachten zijn hetzelfde als die van Danny. Ook al roept iedereen dat je kabels rustig langs de esc kabels op kan leggen blijf ik daar toch voorzichtig mee. In mijn vakgebied krijg ik vaak te maken met emi (electromagnetic interference) en is wel degelijk van toepassing op onbeschermde leidingen.

Wel is het bijzonder dat de servo in het begin wel goed functioneerde. Die zou ik dus even goed doortesten en belasten.

Even de boel goed scheiden en testen. En natuurlijk horen wij graag het resultaat ;)
 
Bedankt voor de tips, ik ga er zo dadelijk mee aan de slag.

De heli deed het de eerste 10 seconden inderdaad erg goed. Ook bij de vorige eigenaar was er geen probleem. Ik heb de heli wel niet vliegend gezien bij de verkoop maar ik heb er alle vertrouwen in dat ie het goed deed.

De kabel van de servo ligt in elk geval niet dicht bij de esc. Net het tegenovergestelde eigenlijk. De servo kabel loopt links boven in het frame terwijl de esc rechts onder buiten het frame zit.
Maar dat hij flipt samen met de piepjes van de motor is inderdaad een feit.
Dat verklaart ook waarom ik weer controle kreeg toen ik throttle hold erop had. (was trouwens mijn eerste geslaagde real life autorotie, dringend tijd om dit echt te leren :) )

Ik ga nu eerst de servo eens uitbouwen en kijken of ie het ook doet als ie op tafel ligt. Daarna op zoek naar een andere servo om te testen.

Als ik meer weet zet ik het hier dadelijk neer.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat ik nog verder moet zoeken.

De servo kabel zat op 2 plaatsen klem.
1 keer tussen het blokje van de geleiding van de belt en het frame en 1 maal tussen tussen het frame en de spacer van de canopy standoff.

De vorige eigenaar heeft heel veel geluk gehad en de huidige nog meer denk ik dat het dadelijk bij de maiden gebeurde en dat de heli zonder schade aan de grond is geraakt.
Dit verklaart volgens mij ook waarom het zolang goed heeft gegaan. Eerst zal er nog wat isolatie tussen gezeten hebben die na verloop van tijd gewoon weg getrild is.


servostoring6hv.jpg



servostoring6hv2.jpg
 
Dat heb ik eigenlijk niet verwacht,
en vervolgens uitgesloten,
en ha ha, ook dat kan,

gelukkig gevonden

..wat ik niet snap, hoe dat kan,
ik bouw eerst mijn heli compleet op,
en dan verstop ik die kabel,
da woord niks meer geschroefd ..

groetjes , Uwe
 
Jup...
Dingen zoals scherpe randjes en schurende ty wraps zijn ook goeie oorzaken voor zoiets
Als ik draden met een ty wrap " lekker strak" tegen een frame aan zie zitten, zonder iets tussen de ty wrap en de kabels, gaan mn haren al een beetje overeind staan
Dat zijn de eerste dingen waar een kabel zijn isolatie verliest, of waar je een kabelbreuk oploopt

Erg prettig dat je iets vond, en je hebt echt geluk gehad..
Geeft ook aan dat een grondige renovatiesessie bij tweedehands heli's eigenlijk een must is
 
Dat had een dure crash kunnen worden.

Ik heb 2 keer een gebruikte heli gekocht en elke keer tot op het bot gestript en opnieuw in elkaar gestoken. Bij een trex 500 kwam ik een losse servo draad tegen op de printplaat.

Dus ff helemaal uit elkaar die heli en helemaal opnieuw goed in mekaar zetten. Evt alle kabels voorzien van sleeves .....alhoewel tegen zon inklemming helpt een sleeve ook niet ;-)
 
Ik denk niet dat ik nog verder moet zoeken.

De servo kabel zat op 2 plaatsen klem.
Ik zou toch ook nog even de motor draden en motor zelf checken. Ik vind het namelijk nog steeds vreemd dat de servo zou reageren op de motorpulsen. Tenzij de trillingen van de motor voor de kortsluiting van de signaal draad zorgde. Je kunt met de multimeter op een motordraad en het frame de continuiteit of weerstand meten om te zien of daar ook iets mis is.
 
Als het mijn eigen heli was geweest had ik hem gestript en opnieuw opgebouwd. Maar de huidige eigenaar had me gevraagd de Brain te installeren en zijn zender te programmeren.

@DannyvG
De tailboom is verbonden met de motorsteun. Kan dit het gedrag van de servo misschien verklaren?

Anders had ik graag wat uitleg gehad hoe ik dit precies kan door meten want dat is echt een vaag punt in mijn kennis. Maar ik wil het wel graag leren.
 
Je kunt met een multimeter de weerstand meten tussen 2 punten. De motordraden mogen geen verbinding hebben met de rest van de motor of het frame. Maar het gebeurt weleens dat te lange bouten in de motorsteun de draden beschadigen of om wat voor reden dan ook er kortsluiting is tussen de motordraden en de rest van de heli.
Maar met een multimeter kun je dit enigszins controleren (1000V doorslagtest is beter)
 
Bedankt, ik ga er mee aan de slag.
Heb op internet een pdf gevonden over meten met de multimeter :-)
Enige wat ik hier al mee gemeten heb is het voltage van de lipo oid. Ik heb dus nog veel te leren.

Eerst eens horen of de eigenaar van de heli nog een vervang servo heeft liggen.
 
vervang servo is nou ook niet meteen nodig...
je moet alleen het beschadigde stukje draad er even tussenuit knippen, en weer netjes solderen. en isoleren met een krimpkous natuurlijk ;-)
Best kans dat er met de servo zelf verder niets aan de hand is

qua multimeter, weerstand meten is een leuke optie
kun je meten of je stekkers etc goed zijn, of een soldering die gewoon ruk is.

Maar draai de bouwten van de motor er eens uit
en meet gewoon eens op hoe dik de ringetjes, motorplaat en de bevestigingsplaat van de motor is. Dat zou bijna exact hetzelfde moeten zijn als de lengte van de boutjes
Zijn ze te lang, draai je de bout in de windingen aan de binnenkant, en maakt de bout (en dus de motorplaat, en dus het hele carbon frame) contact met de motor
Een aangezien die piepjes van de regelaar vaak door de motor veroorzaakt worden...

Het zou zomaar kunnen kloppen..

Dit heeft trouwens niets met de staart te maken..
ergens maakt de regelaar of motor electrisch contact met het frame
kan ook een doorgeschuurde motorkabel zijn, die contact maakt met het carbon van het frame
het frame geeft het door aan de steuntjes in het frame, waar de servodraad weer tussen zat..

Sloop gewoon het ding ff uit elkaar.
alles eraf, electronica, lagers, gewoon alles uit elkaar.
ff grondig nakijken, setje nieuwe lagers op de zwaarbelaste punten, dus alles in de aandrijflijn, kop (exclusief het flybar hevel gedeelte) + staart)
Als je het doet wil dat niet zeggen dat je de verkoper niet vertrouwd.. Zelf als ik 1 van mijn eigen heli´s uit elkaar haal kom ik wel 1 of 2 dingen tegen die op termijn problemen of een crash hadden kunnen geven (erg loszittend boutje, lager wat rot loopt etc)
 
Dat was mijn volgende vraag, of solderen een optie was :-)

Ik ga na het werk nog eens zien waar ik kom met de multimeter. Zal voor straks zijn dus.
 
Een soldering is altijd een zwakke plek. Vooral in een trillende omgeving. Omdat bij het solderen het koper hard wordt en er ook vloeimiddel tussen het litzedraad kruipt is er kans op breuk door trillingen vlak na de soldering.

Je kan daarom het beste de hele servokabel vervangen. Dan moet er op de printplaat op de servo worden gesoldeerd. Daarvoor is handigheid en goed gereedschap nodig.

Durf je dit zelf niet aan, dan is er misschien iemand in je omgeving die je even kan helpen.
 
Bijna ieder servokabel heeft ergens een soldering. In de servo, in de esc, ins de gyro, enz. Het belangrijkste is zorgen dat de boel niet kan bewegen. Ofwel een stuk krimpkous over de drie draden gezamenlijk zorgt voor voldoende ondersteuning. Kan je prima repareren.
 
De draad helemaal vervangen is altijd de allerbeste optie...

Maar in mijn heli's zitten ook her en der wat solderingen, en heb er nog nooit1 los gehad
Nu ga ik ook altijd redelijk enthousiast met krimpkous om, dat zal vast schelen
En doorgaans zorg ik dat het vrij kan hangen, en dus niet strak tegen het frame aanschuurt
 
Maar weer even een update.

Ik heb de servo kabel netjes terug gesoldeerd. Mini krimpkousje rond elk apart kabeltje en dan nog 1 rond de volledige servo kabel.

Servo is intussen ook terug ingebouwd en getest. De rare kuren zijn in elk geval verdwenen. Hij gaf geen krimp tijdens het initialiseren en ook niet tijdens het op toeren van de motor.


Ik heb uiteraard eerst van alles getest met de multimeter. Ik zal proberen het het in mijn eigen leken taal uit te leggen wat ik zoal getest heb.

Ik heb de multimeter op de stand gezet dat hij piept bij contact.
Om te beginnen stekkers van de de motor naar de esc wat uit getrokken en deze 1 voor 1 getest of er contact was met het frame. Dit was niet het geval.
Daarna op de motor as en het frame, ook hier geen piepje.
Vervolgens op de counter bearing van de motor en hier kreeg ik dus wel een piep.
Dat laatste lijkt me logisch omdat de steun 1 geheel vormt met de motorsteun.

Voor zover mijn kennis reikt zie ik hier dus nergens eens probleem.

Ik hoor het graag als ik nog iets kan testen of als ik wat fout gedaan heb.

Zo niet volgt 1 van de komende de de re-remaiden :D
 
Oké, de remaiden is een feit.

Ik ben 3 lipos bezig geweest om de staart goed te krijgen maar helaas heb ik geen goed resultaat kunnen krijgen.

Ik heb de gain in de zender verhoogt tot de staart snel heen en weer begon te gaan.
Daarna een aantal keer geprobeerd de gain stap voor stap te verlagen. Op het laatst stond ie echt te laag wat resulteerde in een langzame wag. Maar bij elke stap bleef er wag in de staart.


In het filmpje hieronder is te zien wat de best mogelijke instelling was die ik kon verkrijgen.
Ik heb ook verschillende toerentallen geprobeerd maar het resultaat bleef ongeveer hetzelfde.
Ook de stops waren echt hard naar mijn mening met wat snelle wag.

Tips zijn altijd welkom :-)


[media=youtube]zIt4cCRPU5M[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top