servo uitslagen en hoeken bepalen voor ailerons

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Erik Janssen, 7 feb 2019.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ik zit wat te stoeien met de uitslagen van de ailerons.. ik wil ze ook gebruiken voor de rem en dan is er nogal wat uitslag nodig.

    Nu heb ik in het verleden wel eens een site gevonden waar je gemakkelijk een paar maten in kon geven en dan de uitslagen kon bekijken.

    Maar ik kan die site in de verste verte niet meer vinden. Op Google kom ik wel wat ingewikkelde xls bestanden tegen, maar die bedoel ik niet, gewoon simpel, volgens mij was het een oost Europa site.

    Weet iemand hier iets wat dit kan benaderen?
     
  2. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Stel je endpoints zo in dat je maximale uitslagen hebt. Grote uitslag voor ailerons naar beneden is belangrijk voor effectieve remkleppen.

    Tijdens het vliegen is het fijn om veel uitslag op de ailerons te hebben om je model onder controle te houden. Expo kan helpen om toch precies te sturen met minimale uitslag (elke stuurbeweging werkt als een rem dus hoe kleiner je uitslag hoe efficiënter je vlucht).

    Een belangrijk aspect van ailerons is differentiatie. Dat betenkend dat tijdens het sturen de ene aileron meer uitslag heeft dan de andere. In termiek stand (ailerons staan een paar mm down) kun je de aileron die naar beneden gaat minder uitslag geven dan de aileron die naar boven gaat. Dit heeft als voordeel dat het toestel niet overtrekt tijdens het sturen. Daarnaast voorkom je dat de vleugeltip in de buitenbocht waar al een paar mm termiekstand op staat nog veel meer uitslag gaat geven wat resulteert in drag.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Deze?
    www.ecalc.ch
    → toolbox
    → control surface movement

    Verschillend uitslagen naar boven en beneden op de ouderwetse manier. Hier is 45° als neutrale stand gekozen. Uitslag bij links sturen is daardoor 3 keer groter dan uitslag bij sturen naar rechts.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2019
  4. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    @ron van sommeren ...Wel zoiets , maar dit gaat over de krachten en niet over de uitslagen.

    Ik probeer er achter te komen of de uitslagen in de paar graden up en down wel te handelen zijn omdat er daarnaast ook nog een uitslag van 40 graden down gegeven moet worden.
    Met andere woorden.... wordt de servo uitslag niet te klein in het besturingsgebied.

    :weetnie: lastig uit te leggen wat ik precies bedoel. daarom wil ik het inzichtelijk maken. dit voorbeeld heb ik gevonden maar dat is met Processing software, moet volgens mij gewoon in excel kunnen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
  6. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je I shems, interessante site.
    Het verhaal is wel wat ik zoek, maar ik wilde het in bewegende beelden zien. Heb het uiteindelijk wel gevonden maar daar moet ik een programma voor installeren.

    maar er staan meer interessante artikelen op die site, dank je.
     
    l shems vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina