Servo vastgelopen tijdens vlucht (mini Fireworks)

Hallo medesmijters,

Het (DLG) virus heeft mij nu eindelijk te pakken!!!!
Vandaag de doop van mijn mini fireworks. Wat een fijn kistje :yes:
Na een klein beetje trimwerk en de conclusie dat er nog iets ballast uit de neus kan (altijd fijn) de akku bijgeladen voor een nieuwe sessie.

De eerste 3 pogingen gingen goed, door mijn gebrek aan ervaring en de redelijk harde wind hier, geen lange vliegtijden, maar een redelijke indruk van de te verwachten prestaties gekregen!
Ik merkte al snel dat mijn manier van gooien al snel een bijna loop tot gevolg heeft........ De hoek moet nog anders.
Maar ai, daar sloeg het noodlot bijna toe. Na een rustige worp draaide hij in een loop achterover en was daar niet meer uit te halen.
Met kunst en vliegwerk de FW heel aan de grond gezet.
Wat bleek? de hoogteservo stond vast in de uiterste stand........ Ik gebruik 2 diamond 5.2 servo's.
Gelijk de spanning van de akku bekeken (onder belasting) die was prima. Dus maar naar huis.
Na 10 minuten nogmaals geprobeerd, en ja hoor, daar liep de servo weer keurig naar het middenppunt.
Wat is dit nu?????? De hele boel een poos aan laten staan en reelmatig gestuurd, geen problemen.
Zou het kunnen dat de servo's de krachten op het roer toch niet aankunnen??
Iemand een suggestie / idee?
Zijn mijn servo's dus te licht??? Wat zou er dan in moeten??

Alle mogelijkheden zijn welkom!

Alvast bedankt

Groetjes

Martin

PS
als ik het gooien goed onder de knie heb, zal ik mijn Zlog er eens instoppen, kijken hoe hoog ik dan kom 8)

voor een mini moet het genoeg zijn lijkt me. Ik heb crappy 4.3grams van 4 dollar in mijn mini zitten en die houden het prima.
Ik heb wel een keer bij een heli gehad dat hij in de uiterste stand bleef steken. Later deed hij het ook weer goed. Bleek toen dat er een tandje kapot was van een tandwieltje, maar dan zo dat hij pas in de uiterste stand voor problemen kan zorgen als er dan kracht op zit. Dus met grondtesten zie je dat niet... irritant...

Heb je foto's van jouw mini? ben benieuwd, of heb je ze al ergens gepost?

Hi Sietse,

Bedankt voor je antwoord.
Ik hoop niet dat er een tandje af ligt........ na 15 vluchtjes!

Gewoon nog maar een keer een slinger geven denk ik.
Ja een heel leuk kistje, bij deze de foto's.
Gewenst gewicht is net niet bereikt, maar ben vooralsnog tevreden.

mini%20fw%201.jpg

mini%20fw%202.jpg

mini%20fw%203.jpg

mini%20fw%204.jpg

Vanavond nog een vluchtje misschien

Groetjes
Martin

Hoi Martin,

een aanrader is de Dymond 4.7. Deze servo is licht, sterk, betrouwbaar en heeft een laag stroomverbruik. Ik gebruik 4 van deze servo's in m'n full size modellen dus ze zijn zeker sterk genoeg voor een mini.
Met z'n voorganger de Dymond 5.4 heb ik regelmatig problemen (tandwielen en electronica) gehad.

P.s. De D4.7's werken ook prima op 3.7 V (3 NiMH's of 1 Lipo).

Bas

Martin,

Ik sluit me aan bij Bas; D47 is de betere optie, beslist voor mini.

Heb ook andere Dymonds geprobeerd; digitale D62(oid, heb ze niet meer) en de D37. Deze zijn kwalitatief beduidend minder dan de D47. Zelfs met de D60 heb ik meer betrouwbaarheids problemen in de vleugel van full-size dan met de D47.

Met mini's ook nooit problemen gehad met de D47.

Mooi kistje trouwens! Gooit het een beetje met die kleine winglets?

Peter

Hallo Peter,

Ik heb het gisteravond nog even geprobeerd en hij liep WEER vast......
servo open gemaakt, en ja hoor, 2 tandjes eraf @#$%^^ :evil: :evil:
En het waren nagelnieuwe servo's.......
Ok, overtuigd, ik ga D 47 bestellen bij Staufenbiel. Ik heb nu alleen problemen met toegang tot de site. (misschien later)

Mooi kistje trouwens! Gooit het een beetje met die kleine winglets?

Ja echt wel, maar ik moet wel zeggen, ik heb ABSOLUUT geen ervaring in het gooien/lanceren op deze wijze, maar het voelt heel solide en zeker aan.(ondanks mijn grote handen/vingers haha)
Alleen doordat hij snel achterover wil met het gooien, denk ik dat ik een soort start setup maak op de zender, waarbij ik door een drukknopje op de zender mijn hoogte roer iets down geef. Volgens mij voorkom ik dan bovenstaande en moet ik dan hoger kunnen gooien..... Of is er een andere lees betere optie hiervoor, behalve vaak oefenen :wink:
Hij wil zowieso achterover, terwijl hij met zweefvlucht niet overdreven op zijn staart hangt.

Groetjes

Martin

De D47 is inderdaad een goede servo. Is gelijk aan de X31 van Schweighofer. Daar is hij zelfs 1 euro goedkoper!!
Tja we blijven Nederlanders natuurlijk :wink:

Martin,

Je kunt idd met preset/vliegfase werken als hij niet helemaal doet wat ie moet doen tijdens de start. Op de mini's die ik gebouwd heb, heb ik steeds geluk gehad; deze hebben geen preset nodig voor stijgfase, en gebruik ik ook geen vliegfases. Je kunt ook nog misschien met het zwaartepunt spelen; dit geeft meestal ook redelijke verandering in het startgedrag. Mijn eerste idee zou zijn als ie zo hard achterover gaat tijdens de start, om het zwaartepunt iets verder naar achter te proberen. (wel oppassen dat je dit niet te ver doet)

Met de full-size gebruik ik twee mogelijkheden: de vliegfase en de preset functie.

Met vliegfase kun je 3 fases appart trimmen (dus tijdens de start meer down trimmen, evt andere kielvlak stand). Wel onthouden voor het smijten om de 3-standen schakelaar van je zender in de juiste vliegfase te zetten (ik doe dit meestal uit gewoonte al tijdens aanvliegen).

Met de preset functie kun je met het indrukken van een verende knop aan de zijkant van je zender een bepaalde gefixeerde stand van de roeren programmeren, welke opgeheft wordt na het loslaten van de knop. Ik gebruik, na advies van Arno (bedankt nog) dit nu om tijdens de draai zelf de roerstanden iets optimaler te zetten (iets up en iets meer tegenroer van kielvlak) Dit laatste lijkt met voor mini echter zeker niet nodig vanwege de veel kleinere massa-traagheden. Je kunt natuurlijk wel deze functie ook gebruiken om iets down te trimmen.

Succes,

Peter

Leon,

Ik heb 16 september wel in mijn agenda gezet, maar dan als kijkerd..............
Moet nog even zien hoe het met mijn werk loopt.
Servo's zijn inmiddels al besteld in Duitsland :wink:

Groetjes en wie weet tot de 16e

Martin

Dinsdag de servo's in huis gekregen. De D47s, oooo wat zijn die snel zeg!!
Gelijk het zwaartepunt iets verder naar achter gebracht (weer iets lood kwijt :wink: )
Vanavond ondanks de wind, maar eens een gooi gedaan.............
Ik kom zonder inspanning al wat hoger als bij de eerste poging.
k merk wel dat ik nog veel moet oefenen, er komt veeeeeel meer kijken bij de swing als dat ik dacht.
Beetje scheef/onbalans en hij gaat alle kanten op, of je verliest gelijk weer veel hoogte met corrigeren, maar.......... wat is dit GAAF!!!!!!!!!!!!!!!
Ben heel benieuwd als er een beetje thermiek is, wat er dan gebeurd. Ik zie hem nu al regelmatig de tip goed oplichten.....
Wat ik wel lastig vind is dat hij ondanks zijn geringe gewicht, toch aardig snelheid blijft houden, ook met zweven......
O ja, zoals het nu gaat stel ik nog geen preset in. Ik denk dat het met name aan mijn smijt techniek ligt.
Ik heb nog een instructie DVD liggen, die zal ik nog maar eens bekijken, leer ik vast nog van 8)
Mijn eerste voorzichtige conclusie is, dat ik dit veel fijner vindt vliegen dan de highlight destijds. Maar ja, daar had ik van begin af aan veel problemen mee

Besmet met het virus??????????

ABSOLUT

fun fun, en nog eens fun

Groetjes
Martin

Voor de volgende keer.. als een servo een keer geweigerd heeft oid, gelijk vervangen. Niet 'losmaken' en dan weer gaan vliegen, want dat is vragen om ellende. Een servo moet werken, doet hij dat niet, dan in de rommelbak voor onderdeeltjes (tandwieltjes) maar niet weer gebruiken!

KLeine update,

De D4.7s voldoen prima!!!
Ze reageren lekker snel, niet dat je dat echt hard nodig hebt, maar wel leuk.
Ik heb het zwaartepunt, zoals Peter al aangaf iets naar achteren gebracht.
Dit geeft wel betere resultaten met de start, maar dan krijg je (volgens mij automatisch vanwege verschuiving CG) het idee dat het model erg op zijn staart vliegt.....
Ik heb nog niet meegemaakt dat hij lelijk wil uitbreken, maar volgens mij zit ie er af en toe dicht tegenaan.
Ook de snelheid valt mij nog enigzins tegen(erg snel...), of hoort dat zo????
Misschien moet ik nog meer wennen aan deze manier van zweven.........
Ik probeer van het weekend de Zlog eens, om te zien hoe hoog ik nu gooi.
Jaja de lamme arm is er hoor ECHT wel. (ik weet dat mijn techniek niet je van het is, maar dat komt nog wel hahaha)
Ik merk wel dat als je een beetje hoger gegooid hebt, het net is alsof moeder aarde iets minder hard aan het model "trekt"
Geen extreem lange vliegtijden, maar je merkt het wel!!

Kortom leuk leuk leuk.
Als ik ook maar enigzins de kans heb, dan kom ik in Vlaardingen ff kijken. (mini fireworks mee????)

Groetjes
Martin

Back