servo veranderen in motortje en regelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door robin hood, 27 nov 2005.

  1. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    hallo allemaal
    Iemand zij tegegn mij dat je een servo kan veranderen in een regelaar en motertje door de pot meter er uit te halen.
    Allen weet ik niet wat een pot meter is en wat het doet zou iemand dat mij kunnen uitleggen ?
    alvast bedankt :D
    robin hengeveld
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dit is voor een deel waar. Behalve het veranderen van de potmeter moet je er echter nog enkele andere dingen aanpassen. Als je geen kennis van de elektronica hebt en ook niet over de juiste gereedschappen beschikt kan je er beter niet aan beginnen.
    O ja. De potmeter is het ronde ding onder aan de as waar het servo armpje aan zit. Deze moet je vervangen door een instel versie waarmee je de middenstand dan met de hand in kunt stellen. Zoals gezegt moet er nog meer aangepast worden voordat je hem echt als snelheidsregelaar kunt gebruiken.
     
  3. bombarst

    bombarst

    Lid geworden:
    14 sep 2003
    Berichten:
    803
    Locatie:
    Zuidbroek(GR)
    Wat zou er nog meer aangepast moeten worden dan>??

    Ik wil nml een micro servo gaan nemen voor in een micro schip!

    Arnold
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als je het motortje "los" gebruikt ... hoef je niets te veranderen ... alleen de nulstand=stilstand is wat gepiel, tenzij je maar één kant op wilt draaien, dan kan een dikke diode in de motorleiding opnemen dusdanig dat hij in de "achteruit" spert ...
    wil je twee kanten op dan kan het motortje spontaan gaan draaien (en altijd naar de verkeerde kant :-( ...
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Je moet de "deadband" condensator en de "pulsstretcher" condensator of weerstand aanpassen.
    De "deadband" condensator moet je aanpassen omdat je anders geen echt 0 punt hebt als je knuppel in de middenstand staat. De motor zal bij de kleinste knuppelbeweging al voor of achteruit gaan draaien en bijna nooit stil staan.
    De "pulsstretcher" condensator of weerstand moet aangepast worden omdat je anders geen regelbereik hebt. Als je de knuppel bijvoorbeeld maar 2mm naar voren beweegt zal de motor al volgas vooruit gaan draaien. En volgas achteruit als je de knuppel maar 2mm naar achteren beweegt. Dat regelt dus niet echt lekker.
    Ik heb even op het internet gezocht en twee voorbeelden gevonden. Als je verder gaat zoeken moeten er wel meer te vinden zijn denk ik.
    De sites vindt je HIER en HIER.
     
  6. als je een computerzender hebt kun je het heel makkelijk goed instellen, die moet je dan wel hebben.

    Ik heb dat ook een keer gedaan, maar al die diodes enzo die had ik niet nodig, wel handig want daar weet ik niks van. Ik heb gewoon de potmeter losgekoppelt en het nokje op het laatste tandwiel weg gevijlt.

    Robert
     
  7. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    hallo allemaal
    ik heb wel wat vertand van electronica maar dit gaat toch echt boven mijn kennis :lol: .
    maar wat robert zij ik heb dus een comp zender een robbe cm-rex
    maar robert wat bedoel jij met nokje dat ding dat zorgt dat het tandwiel niet veder draait.
    dus ik maak hier op uit dat je er nog wel alle tandwielen tussen had zitten?
    mvg robin hengevld
     
  8. neoblader

    neoblader Guest

    Ja aleen het nokje op het laatste wielje moet je wegvijlen, hierdoor kan de servo oneindig draaien, mits je ook die andere aanpassingen hebt gedaan.
    Dus ja alle tandwielen blijven zitten, tenzij je geen vertanding wilt hebben.
     
  9. Ja ik had de tandwielen er nog op zitten, maar als je de print en de motor uit de servo haalt en draaden tussen de motor en de print zet zal het ook wel werken.

    Ik kan me voorstellen dat inplaats van de potmeter er ook een weerstand of diode ofzo op kan, maar daar weet ik niks van. Je kunt als de potmeter goed staat hem vast zetten met bijvoorbeeld nagellak, dat heb ik wel eens gehoord.
    Waar wil je het voor gebruiken? of is het gewoon voor de lol?

    Groeten Robert
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Met een computerzender kan je dat NIET instellen. Het probleem zit echt in de servo. Die is namelijk zo gemaakt dat hij zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk kracht naar de nieuwe positie gaat als je de stuurknuppel beweegt. Als je de knuppel maar een heel klein stukje beweegt moet de servo dat ook doen. Als je de knuppel eerst 2mm moet bewegen voordat de servo dat gaat doen heb je een probleem, dat stuurt echt niet fijn.

    Omdat de potmeter de stand van de servo terug meldt naar de regelelektronica zal de servo stil blijven staan als je de knuppel niet beweegt. Om de elektronica en motor als motor en regelaar te kunnen gebruiken moet je de potmeter loskoppelen van de motor. De tandwielen verwijderen en de potmeter met nagellak vastzetten is een mogelijkheid. Het probleem is nu alleen dat met de knuppel in de middenstand de motor heel moeilijk stil te krijgen is. De kleinste beweging van de stuurknuppel zal de motor al laten draaien. Dat kan je alleen oplossen door de deadband condensator of weerstand aan te passen. Daarme zal er rond de middenstand van de stuurknuppel een groter gebied ontstaan waarbij de regelelektronica van de servo niet reageert op een verandering van de knuppelstand. Je krijgt dan een duidelijke stand van de stuurknuppel waarbij de motor echt stil staat en blijft staan.

    Om de servo zo snel mogelijk te laten lopen en met zo veel mogelijk kracht zorgt men ervoor dat de motor al volgas wordt gezet bij een hele kleine verandering van de knuppelstand. Ook dat regelt niet fijn, de knuppel 1mm vooruit is halfgas en 2mm is al volgas (dat kan ook 2mm en 4mm zijn dit is maar een voorbeeld). Door de pulsstretcher condensator of weerstand aan te passen maak je het regelbereik van de stuurknuppel groter. Als je de juiste waarde hebt uitgevogeld kan je de hele knuppelweg gebruiken om van nul naar volgas te kunnen regelen.

    Met deze veranderingen kan je de servo elektronica samen met een servomotortje prima gebruiken als aandrijving van een klein bootje of autootje. Denk er wel aan dat je niet te veel kracht kan verwachten van de motor. De elektronica kan je dan vrij snel opblazen omdat die daar niet voor is gemaakt. Door een paar FET's of gewone transiostoren te gerbuiken die de motor aansturen kan je dat probleem ook voor een heel groot deel oplossen. In één van de linkjes die ik al heb gegeven staat het schema van zo'n schakeling.
     
  11. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ernst,

    Als gewoonlijk: :thumbsup: super info!
    Bedankt.
    Ook de links (vooral de 2e) zijn nuttig.

    Wim
     
  12. Ernst,
    Toch werkte het bij mij zoals ik het had gezegt, het was een robbe futaba fs100 servo. Dat hij moeilijk stilstaat klopt wel, maar dat van de uitslag niet (bij mij). Bij mij was volgas gewoon volle uitslag, na wat geprul met de zender. Maar misschien dat dit alleen bij deze servo zo is.

    Groeten Robert
     
  13. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ik denk dat de oude Servo's er geschikter voor zijn dan die je tegenwoordig koopt.

    Bij oude Servo's kan je alles Demonteren niets op de print alleen kabeltjes.

    Ik heb de oude Hobbybladen niet meer, daar is het vroeger eens in beschreven, het was alleen de Potmeter die vervangen moest worden.

    Een gedeelte van de Potmeter zit in de behuizing op de uitgaande As van de Servo vandaar het vervangen van de Potmeter.

    Ik heb het zien werken in Modellen zoals bijvoorbeeld een Smit Rotterdam 1 : 200 daar wordt het ook niet overbelast met die kleine Scheepsschroeven en je kunt natuurlijk meten hoeveel Stroom de Motor trekt en hier een Kleine Glazen Zekering tussen zetten.

    Dat is Ma en geen Amp werk.

    Maar heb je geen oude Servo's ja dan heb je een probleem en gebruikte op Ebay kopen lijkt mij ook niet zonder risico's.

    Maar oude Servo's zijn de S 12, S 8 en RS 10
     
  14. robin hood

    robin hood

    Lid geworden:
    31 okt 2004
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Arnhem
    hallo allemaal
    bedankt allemaal voor de informatie.
    ik wil het nergens in gaan gebruiken maar ik was aan het nadeken voor een mini speedbootje maar dat betekent dat hij dus niet achteruit hoeft te lopen allen vooruit ik weet niet of dit er wat mee heeft te maken
    mvg robin hengeveld
     

Deel Deze Pagina