servo verloop kabels shema gezocht

• Topicstarter Topicstarter Roger B.
  • Startdatum Startdatum
R

Roger B.

Guest
Hoi,

Ik heb een Robbe Economic ontvanger, de stekkers van de servo's die daarbij horen hebben 3 polen, 2 zitten dicht bij elkaar, een zit er iets verder van af. de kabels zijn rood/zwart/wit. de stekkertjes hebben uitstekende pennetjes als pooltjes.

Ik heb nu nieuwere servo's, en begrepen dat de economic stekkers niet meer gevoerd worden, hieraan zitten stekkers met 3 gaatjes......

Kan iemand me vertellen hoe de kabels moeten liggen van het ene naar het andere systeem om de nieuwe servo's via een verloopkabeltje op de oude ontvanger aan te sluiten?

wit op wit/rood op rood/ zwart op zwart werkt wel, maar de sticks van de zender werken dan in spiegelbeeld.

De draadkleuren van servosnoeren kun je in de volgende modelbouw-faq vinden: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=22

Als de draairichting van de servo's andersom is, heb je geen servo's van Robbe-Futaba aangeschaft. Bijvoorbeeld de servo's van het merk Graupner draaien precies tegengesteld aan die van Futaba.

Een Economic zender kent geen servo-reverse. Bij een verkeerdom draaiende servo zit er dan ook niets anders op, dan de stuurknuppel 180 gedraaid te monteren. Als je dit met de gasknuppel doet wel de instelpotmeter, die op de aan-uit schakelaar zit, iets omhoog buigen. Als deze namelijk de gas-potmeter raakt, gaat de Voltmeter opeens heel anders aangeven!

Kyosko T5 zei:
wit op wit/rood op rood/ zwart op zwart werkt wel, maar de sticks van de zender werken dan in spiegelbeeld.
De aansluitingen kloppen, een andere manier is er niet. Wat bedoel je met het laatste? Is de richting van de servo's de verkeerde kant op?
Als dat zo is moet je dat in je zender omdraaien. Heeft je zender dat niet dan zal je de servo zo moeten monteren dat je ze wel kunt gebruiken want de moderne servo's kan je niet meer van draairichting veranderen.

Bij die economic kan je de oude connectors eruit solderen en pinheaders in de plaats solderen, dan kan je gewoon de huidige futaba en JR connectors er zo op prikken, zwart zit dan aan de buitenrand.

hallo

Roelof en hedde da al is zelf geprobeerd da los solderen van die connectors aan zo een ont vanger

als corrien dat nu zou voorstellen en schrijven van breng de ontvanger ff binnen dan zou ik het normaal vinden .(maar dat doet hij dus niet)
en de rede is dood eenvoudig
da is tot mislukken gedoemd want dat is dubbelzijdig gesoldeerd en dat krijg je nevver mooi los
en hoe ik het weet awel ik heb da bij een 2 kanaaltje willen proberen (ik heb er zo nog 5 liggen)
resultaat ontvanger naar de vuilbak
het betse resultaat krijg je door er servo verlengkabeltjes AAN te solderen
ontvangertje open maken
dan zie je twee doorlopende banen
de midelste is de +
diegenen die het verst naar buiten zit is de -
en die naar het midden van de print wijzen zijn de witte draden de impulsen
en deze methode heeft wel succes van slagen
je krijgt dan een ontvanger met losse stekkertjes aan waar je niewe servo stekkers kunt in steken .
ik doe de aansluitingen in mijn eco en andere race boten allemaal solderen om geen slechte of losse contact verbindengen te krijgen
ik heb zo al eens een boot in spetters gevaren door een losgetrilde stekker van men roer servo (daar is nog een topic over geweest NIET???)

sportieve groeten raf

Prrrffff...... ik heb er al zoveel omgebouwd, van de Economic en de FM-SS joekels.
En dat dubbelzijdige is geen probleem...

Wat ik dus heb gedaan, maar wat het geschetste probleem naar voren bracht....

2 verlengkabeltjes voor servo's gekocht

deze in tweeën geknipt

Stekkertjes van de economic-servo's geknipt

"contra stekkers" van de verlengkabels aan de stekkertjes van de servo's gesoldeerd (wit=wit/rood=rood/zwart=zwart)

en stekkers van verlengkabeltjes aan de servo's gesoldeerd..

(in mijn ogen zouden dan de oude servo's op nieuwe ontvangers moeten kunnen en nieuwe servo's op de verlengkabeltjes op de oude ontvanger.)

Helaas draait de nieuwe servo dus precies tegengesteld aan de orginele

Hoe gaat dat omzetten in de zender in zijn werk en weet iemand of dit met een robbe economic kan

@Kyosko T5
Als je een vraag stelt, moet je natuurlijk wel alle antwoorden lezen, te beginnen bij het eerste :wink:!
Ik heb daar al opgegeven, dat je bij de Economic zender de kruisknuppel 180 graden moet draaien: 4 parkers losdraaien, knuppel met de trim naar boven (stuur) en/of met de trim naar binnen (gas) opnieuw monteren en de desbetreffende servo draait tegengesteld...

Probeer niet de draairichting door omsolderen van draden voor elkaar te krijgen, want dit werkt niet bij deze zender.

Dat stuk begreep (en begrijp) ik niet....

of we hebben het over een andere zender...

ik heb zo'n dood simpele... 2 kanalen (een voor- achter, een links- rechts)

ik ken de juiste termen niet maar euhhh... kruisknuppel klinkt als zo'n stik die je zowel links-rechts als voor-achter en alles daaromheen kunt bewegen..?

Lijkt me als ik zo'n stick met trim 180 verdraai dat de trim aan de andere kant zit..... daar zit geen uitsparing in de behuizing....

(zoals je wellicht begrijpt heb ik de zender nog niet los geschroefd..)

Kyosko T5 zei:
Dat stuk begreep (en begrijp) ik niet....
Als iemand op dit forum een onbegrijpelijk antwoord geeft, moet je vragen wat er wordt bedoeld. Als regel ligt het probleem dan bij de beantwoorder en niet bij de vraagsteller:

Een kruisknuppel kan inderdaad in twee richtingen bewegen. Bij de 2kanaals Economic is dat niet zo, dus ik had het beter een stick o.i.d. kunnen noemen ( :oops: ).

Als je de zender goed bekijkt, zie je dat de trim opgenomen is in de behuizing van de stick. Je kunt de stick dus in z'n geheel draaien zonder last te hebben van uitsparingen. Ook de interne bedrading is lang genoeg. Je krijgt alleen een probleempje als je de gasstick omdraait: op de aan-uit schakelaar zit een potmeter (waarmee de Voltmeter wordt ingesteld) die je dan iets omhoog moet buigen.

Oke, jan, ik heb inmiddels de stoute schoenen al aangetrokken en in elk geval de kap aan de achterkant van de zender losgeschroeft vanochtend(voordat ik ging werken nog ff snel).

Ik had dus inmiddels je uitleg begrepen (gezien dat de sticks als losse vierkante unit in de behuizing zijn geschroefd en ook gemakkelijk te draaien zijn.

Hoedanook, hartsikke bedankt voor de (achteraf, als je het gezien hebt)toch duidelijke uitleg.

Tot de volgende vraag :roll:

Hoi,

Doet hij ook het gas omdraaien? :D
Anders kan je de potmeters ompolen van je zender :idea:
en dat is bij elke zender verschillend (helaas) :cry:
En als je een computerzender hebt kan je ze reversen.

Groeten Hans

Jan had het perfect verteld, in mijn zender kan ik heel simpel de stick unit per 90graden verdraaien en dus door hem 180 graden te verdraaien het probleem oplossen.

Ik heb de servo's ook even goed bekeken

De stuur-servo is een robbe futaba en die werkt in de goede richting,

De gas/rem servo is een graupner (zoals Jan al voorspelde) en die werkte dus achterstevoren.

Besturing werkt weer goed.

Back