servo voor roertje heeft meer uitslag nodig

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door erwin298, 12 jan 2016.

  1. erwin298

    erwin298

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    gelderland
    goeie avond,
    het roertje van mijn boot draaid niet ver genoeg. tenminste ik wil korter kunnen draaien. mechanisch heb ik hier geen ruimte voor. zijn er servo's die meer dan 90 graden draaien. als ik 90 graden links en 90 graden rechts kan is al ruim voldoende. maar nu met beide kanten 45 graden kom ik te kort.
    dus mijn vraag zijn er servo's die tussen de 60/90 graden per kant op draaien?
    na een poosje googlen kwam ik hier niet duidelijk achter en zie ik vooral verbouwde servo's
    ik ben zeer benieuwd.

    mvg erwin
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.566
    Je hebt niet meer, maar minder ruimte nodig! Plaats de stuurstang die van het servo komt, bij het roer dichter bij de roeras en je hebt meer uitslag.
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.922
    Locatie:
    Lelystad
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.277
    Locatie:
    Betuwe
    Een roer met een uitslag van 40 graden of meer is geen roer, maar een remklep.
    Het sturende effect is dan minimaal.
    Tenzij dat je roer in een (meedraaiende) tunnel zit, waar ook de schroef zich in bevindt.
     
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor een enkel roer is een uitslag van 45 graden meer dan voldoende. Net al Roel stelt zal meer uitslag alleen maar remmend werken. Het stuureffect van het roer kan worden verbeterd door een balansdeel voor de roerkoning (=as waar het roer om draait) aan te brengen. Op die manier "vangt" het roer meer schroefwater en heeft de roerservo het gemakkelijker. Je kunt het roer nog wat efficienter maken door er aan de achterkant een stukje rond aan te zetten of een stukje hoeklijn. Op die manier dwing je het schroefwater nog wat verder de bocht om. Met een dubbel roer heeft het wel zin om verder te kunnen draaien dan 45 graden. Het binnenste roer maakt dan 90 graden en het buitenste ongeveer 80 t.o.v. de scheepsas. Wordt in de binnenvaart gebruikt. Gr. Klaas.
     
  6. erwin298

    erwin298

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    gelderland
    Bedankt voor de reacties.
    Het gaat om een voerboot voor het vissen. Mn vorige draaide namelijk korter om zn as. Dus dat zou ik nu weer willen.
    De servo zit haaks op het roertje en doormiddel van een stangetje verbonden.
    Die servo is idd een oplossing. Ik ga hem eens bekijken.
    Ik zou mijn servo nog 180% kunnen draaien ten opzichte van het roertje en dan het roertje inkorten zodat de slag groter wordt.
    Bedankt voor de reactiea.

    Mvg erwin
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.277
    Locatie:
    Betuwe
    Een 180graden servo gaat niet helpen. Zonde van je geld.
    Een roertje inkorten ook niet; dan heb je minder sturend oppervlak; er wordt minder water afgebogen = minder roer-effect.
     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarschijnlijk bedoelt Erwin het armpje op de roerkoning Roel. Er ontstaat wel het risico dat je het armpje te ver aantrekt en het recht in het verlengde van de trekstang gaat staan. En dan blokkeert de boel bij terug draaien of gaat het roer zelfs de verkeerde kant op. Verwacht het meeste effect met mijn vorige advies. Maar het is jouw boot natuurlijk en je moet dat doen wat jezelf het beste lijkt. Ondervinding is ook een goede leermeester. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  9. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    72
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    ik heb het opgelost met tandwielen ,bij mijn luxe motor kon het roer iets meer dan 90 graden ,bij het model ging dit niet maar het ligt er nu tegen aan ,en met de bedieneng dit afgeregeld ,maar een roer dwars werkt niet echt ,mar tja in de binnenvaart ging dat zo vroeger, ben nu bezig met 4 roeren in allemaal verschillende standen zodat je een kwart cirkel krijgt ,hadden we op een passagiers schip ,een heel uitgevogel maar tot nu nog niet gelukt.
     
  10. erwin298

    erwin298

    Lid geworden:
    12 jan 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    gelderland
    Goeiemorgen.
    Nogmaals bedankt voor de reacties.
    Klaas, wat houd een balansdeel precies in. Ij zag op google een ronding aan het einde aan je roer. Ga je daarsoor sneller/beter kunnen sturen?

    Mvg erwin
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erwin, Een balansdeel van een roer is het gedeelte dat voor de roerkoning (as) zit. Niet meer dan 1/3 van het roer voor de as zetten. Het ronde eindje of een stukje hoeklijn achter aan het roer dwingt het loslatende water nog een bochtje te maken en drukt je boot net iets beter de bocht om. Dus het roereffect wordt iets groter.
    Het balansdeel zorgt ervoor dat er meer van het schroefwater door het roer de goede kant op gaat. Tevens zorgt de druk van het schroefwater op het balansdeel dat het roer gemakkelijker kan worden bewogen. Dat vindt de servo die het roer bedient wel lekker. Mocht je nog vragen hebben, laat dan maar weten. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina