Servo Vraagje

Dag mannen,

Aangezien ik de vorige keer zeer goed ben geholpen door de mensen van dit forum hoop ik dat jullie me ook deze keer kunnen helpen.

Vorige keer ging de vraag over een kapotte motor, deze keer over servo's. Ik rijd nu al een tijdje met mijn Himoto truck en ik merk dat de servo die er in zit nogal zwak is, dit is een standaard 3kg servo. Nu zat ik dus een beetje rond te zoeken naar een mogelijke vervanger voor deze servo, hoe het zit met de maat van servo's enzovoort.

Qua maat is het volgens mij niet zo spannend, volgens mij hebben de meeste standaard servo's (ongeveer) dezelfde maat, klopt dat?

Daarnaast bleek dat je analoge, digitale en high-voltage servo's hebt. Aangezien ik een eenvoudige ontvanger met momenteel een standaard servo heb ga ik er vanuit dat ik gewoon een analoge servo moet hebben.

Toen ik een beetje zat te neuzen op de site van Banggood kwam ik onderstaande servo tegen:

TURBO 9590MG RC Bar/boat 13KG Metal Gear Servo - US$7.99

Description:
Brand name: TURBO
Size: 40.7*19.7*42.9mm
Weight: 55g
Operating voltage: 4.8V-6V
Operating speed: 0.16s
Torque value: 13kg/cm
Gear type: metal gears

Metal gears is sowieso een pre, dus dat trok me wel. Alleen vraag ik me af, wat kan ik van zoiets verwachten? Is dit een gevalletje 'drie keer rijden en kapot'? Zeker ook omdat er 13kg/cm beloofd wordt en dan zo'n zacht prijsje, wat denken jullie?

Aangezien ik nogal twijfelde heb ik ook eens op Hobbyking.com geneusd, daar vond ik onderstaande servo, ongeveer gelijkwaardig naar mijn idee:

HK15328A Analog BB/MG Servo 58g / 12.8kg / 0.20s

Spec.
Torque: 10kg/cm @ 4.8v, 12.8kg/cm @ 6v
Weight: 58g
Speed: 0.23s / 60deg @ 4.8v, 0.20s / 60 deg @ 6v
Voltage: 4.8v~6v
Plug: JR style

Features:
Metal Gears
Dual Ball-race

Opnieuw best wel een aardige servo voor best een zacht prijsje naar mijn idee.

Ik weet dus niet zo goed wat ik er mee aan moet, zou de eerst genoemde servo wat zijn? Of kan ik dan net zo goed m'n geld weggooien? Zo ja, wat is een aanrader qua servo? Helaas beschik ik niet over zo'n gigantische beurs i.v.m. studeren, vandaar deze vraag.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en de adviezen,

Arjan

Iets beter maar ook iets duurder :
HobbyKing HK15298 High Voltage Coreless Digital MG/BB Servo 66g / 15kg / 0.11s (EU Warehouse)

Heb zelf de 20kg versie in gebruik in 1 van mn boten en die bevalt heel goed !

Zulke sterke servo's icm een volledig kunststof huis werkt niet zo best , de motoren vragen en leveren een hoop vermogen wat zich vertaald in warmte. Bij een kunstof huis kan die niet of nauwelijks weg en brandt je motor vroeg of laat een keer door. Servo's met zo'n aluminium middendeel hebben dat al een stuk minder omdat het aluminium die warmte van de motor opneemt en afgeeft aan de buitenlucht.

In een zware toepassing als stuurservo van een truck kun je dus beter voor zoiets gaan dan zo'n volledig plastic versie.

Reactie typen op een tablet duurde wat langer ;) :rolling:
Vooral omdat de site van Hobbyking zo soepel draait op mn tablet :nooo:

Zoiets is inderdaad ook nog te overwegen , hangt een beetje af van bandenformaat van de Hi-moto.

Hartelijk dank voor de reacties mannen, fijn dat jullie willen helpen.

Ik heb even naar de opties gekeken die jullie voorstelden, maar dat zijn allebei digitale servo's, werkt dat wel met mijn truck? Op de site van PKRacing kreeg ik de indruk dat je in een standaard truck meestal een analoge servo gebruikt, klopt dat? Of zijn ze uit te wisselen?

(Terwijl ik dit zit te tikken heb ik de site van PKRacing open staan en nu lees ik deze zin: "Overigens werken digitale servo's ook met alle merken standaard zenders en ontvangers, maakt niet uit wat. Digitale servo's werken ook heel goed samen met High Response besturingen" Lijkt me duidelijk...)

Op die site (KLIK) staat ook een tabelletje met 'vereisten' voor een servo. Minimum voor een 1/10 truck is volgens hen 6kg/cm (ik rijd nu dus met de helft) en optimaal +15kg/cm. Is de eerste genoemde optie (9.45kg/cm) dan fijn om mee te rijden?

Nogmaals bedankt voor de hulp,

Arjan

die himoto zal niet heel zwaar zijn, dus bijna 10KG moet voldoende zijn.
overigens vind ik de servo's van Hobbyking zeer goede servo's, zeker voor die prijs. heb er zelf ook al een aantal liggen :)

Bedankt voor de info mannen. De optie die Indoorvlieger aanraadde lijkt me wel wat, alleen zijn er 0 op voorraad. Duur dat restocken lang bij Hobbyking? Of kan ik beter naar een gelijkwaardig iets gaan kijken?

Arjan

Restocken dat verschilt heeeeeeeel erg qua tijden...
De ene keer is het een paar weken maar het kan ook echt maanden duren voor er weer wat binnen komt.

Afhankelijk van hoe graag je wilt rijden moet je dus een keuze maken ;)
Als iets net uit stock is duurt het sowieso een paar weken voor het er weer is , voorraadbeheer is bij de toko die het Hobbyking pakhuis hier in NL runt niet bijster goed te noemen.

Het pakhuis in HongKong wordt wel geregeld aangevuld maar dan zit je nog met het verzenden hierheen...

Turnigy maken relatief goede servos voor die prijs. Helaas heb ik de laatste tijd 2 kapot zien. Maar aangezien de budget, is turnigy het beste wat je kan kopen.
Als het op backorder staat, dan kan je soms lang wacht. Ik wacht namelijk al 3 maanden op een 16t pinion.

Zie de trackstar servos steeds vaker langskomen op t circuit.
En inderdaad, kan heel lang duren met HK...

Wen: kun je niet ergens anders een pinion vinden? (Amain, liquid..)

Zie de trackstar servos steeds vaker langskomen op t circuit.
En inderdaad, kan heel lang duren met HK...

Wen: kun je niet ergens anders een pinion vinden? (Amain, liquid..)

Yewel, alleen die hobbyking pinions zijn de beste kwaliteit/prijs verhouding.
Zo liep een keer een mamba monster 2200kv vast in een xray truggy.
De spur is die 45 euro spur van hudy spring steel en de pinion is de 2 euro ding van hk.
Toen de motor vast liep, werd er 3 tandjes uit de 45 euro spur geslagen en de 2 euro pinion bleef heel!!
Dus sinds toen gebruik ik alleen nog maar hk pinions.

Back