servo vraagje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guyken, 8 nov 2016.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Welke servo's behoren nu tot de top in F3P competitie ? Ik heb momenteel een Hitec op aileron zitten en hij centert niet goed genoeg naar mijn goesting ?
     
  2. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    't Is niet omdat het een Hitec is dat hij per definitie goed centreert... Hitec maakt ook budget servo's die misschien wat minder goed centreren.
    JR DS 318 is een goede rolroerservo (digitaal), maar niet de goedkoopste en niet van de lichtste meer (maar meer dan voldoende voor toestellen rond 100 gr).

    Voor hoogte en richting hoeven het geen digitale servo's te zijn, voor rolroeren is het wel aangenaam.
    Spektrum 2020's en 2010's (als ik me niet vergis) worden regelmatig gebruikt in lichte toestellen (onder 80 gr), ook Turnigy D1290P zijn goede servo's (voor hoogte en richting voldoen ze zeker).
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Bedankt voor de info Hans . Het is vooral voor op de rolroeren en voor op mijn Disney 100% die rond de 110gr is .
     
  4. m.v.h.w.

    m.v.h.w.

    Lid geworden:
    10 sep 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Hoekse Waard
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Idd :eek:
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Ivm de grote roeren van indoor modellen is een servo die goed centreert van groot belang, anders blijft je model als een dronken eend door de lucht gaan.. :D


    dymond 4.7 zijn al jaren een goede servo voor bv hoogte en richting,
    voor aileron idd de JR DS318

    Misschien kunnen de huidige indoor vliegers hun servo keuze hier aan toevoegen.?
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Voor het agressievere acro/3D werk (of het toppunt van dronken eend vliegen :) ) met een Ramiel, Ram of Eraser bvb is de DS318 zowat de meest gebruikte / beste keus. Het kost wel wat maar eens je van de respons geproefd hebt wil je niets anders meer.

    Qua budgetservo vind ik de DS65HB van HK zeker niet slecht voor zijn geld. Ik heb ze op een tweede Ramiel zitten en die doen het ook vrij aardig. Wel heb ik er al een paar gestript, en heeft er eentje al de bibber, iets wat ik met de 318's nog niet voorgehad heb na honderden vluchten.
    Ik kies voor dergelijke toestellen wel altijd voor twee rolroerservo's.

    Voor F3P zijn ze eigenlijk overkill qua gewicht (tenzij 1 op de twee rollen).
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Het zal dus een DS318 worden want ik krijg mijn Hitec nog steeds niet goed . Ofwel links teveel ofwel rechts teveel en nooit 2 x gelijk dus :mad:
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    ook voor precisie modellen is een snelle servo nuttig. je wilt niet hoeven 'wachten' tot een servo op zijn maximale uitslag is.
    bij indoor modellen hebben de roeren vaak 45 graden uitslag en wil je de maximale servo weg gebruiken voor de stel nauwkeurigheid.
    vooral bij figuren naar beneden (b.v. halve vierkante lus) waarbij je dus onderin in een korte reactie flink up moet trekken is dit te merken.
    een te langzame servo zorgt ervoor dat je geen nette hoek kan vliegen, je roer komt immers niet in de maximale uitslag.
    Maar er komt ook nog bij dat de weg terug naar 'neutraal' dus ook lang duurt en het model daardoor een soort golfje/hupje maakt als deze weer rechtuit mag gaan vliegen.

    We gebruiken ook vaak de dymond 4.7 servo's rechtstreeks op 2S lipo met 1 diode er tussen om toch iets spanning te droppen.

    Dat leverd voldoende sterke, snelle en precise servo's op.

    de DS318 is uit zichtzelf al snel

    Je kan bij een serieus indoor model beter nog even op de motor besparen, dan op goede servo's.... :D
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Nou ben ik weer aan het twijfelen daar de DS 318 in Belgie niet op stock is , de Dymond wel . Welke zou nu best zijn op aileron ?
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij Bert gaat het nog even duren eer ze op stock zijn, maar als je wil kan ik je wel depanneren Guy, ik stuur je een apart berichtje.
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Graag , als het kan Dries THX .
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Wel vandaag de hitec vervangen door ds 318 . Wat een verschil zeg , top . Nu nog eens invliegen :yes:
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Welke servo (vergelijkbaar met de ds 318), naast de Dymond 4.7 , kan direct op 2S lipo?

    Erik
     

Deel Deze Pagina