Servo Winch; welke heb ik nodig?

Hallo Mensen,

voor school maak ik als profielwerkstuk een bestuurbare zeilboot. we gaan een boot maken van ongeveer een meter lang. iets wat me nog niet helemaal duidelijk is, is welke sailwinch ik nodig heb. je hebt namelijk sailwinches met verschillende sterktes, en ook nog verschillende turns. ze zijn er van 1/2 Turn tot bijv. 12 Turns. waarom zit hier zo'n groot verschil in? ik bedoel; als een 12 Turns het zeil strak krijgt, hoe doet de 1/2 Turn het dan? hoe krijg je met zo'n kleine uitslag het zeil toch strak? en hoeveel kracht moet de Sailwinch kunnen leveren?

alvast bedankt! ;)

Jelmer

Servo site: http://www.2ehandsrc.nl/N_frame.html?http://www.2ehandsrc.nl/Speciale-servo_s-Winch-N_grp_17_88-1.php
(zit hier een goede bij? deze winkel is namelijk vrij goedkoop en ik koop hem daarom graag hier)

Hallo Jelmer,

Een beetje meer informatie kan geen kwaad, anders is het een vraag in de categorie: "Ik ga een auto kopen, welke banden heb ik nodig?..."

Welk type zeilboot ga je bouwen? (Link naar een ontwerp, of een foto?)
Van welk materiaal wordt de boot gemaakt?
Hoeveel zeil komt er op te staan?
Moeten de zeilen snel ingehaald en gevierd worden of moet de winch veel kracht kunnen leveren en is iets langzamer geen probleem?

Groeten, Jan.

Hallo Jelmer,

Een beetje meer informatie kan geen kwaad, anders is het een vraag in de categorie: "Ik ga een auto kopen, welke banden heb ik nodig?..."

Welk type zeilboot ga je bouwen? (Link naar een ontwerp, of een foto?)
Van welk materiaal wordt de boot gemaakt?
Hoeveel zeil komt er op te staan?
Moeten de zeilen snel ingehaald en gevierd worden of moet de winch veel kracht kunnen leveren en is iets langzamer geen probleem?

Groeten, Jan.

we gaan hem zelf ontwerpen, dus we weten het nog niet precies. We gaan er geen wedstrijd zeilboot van maken dus heel snel hoeft hij niet te zijn. Ik denk dat we de boot van triplex gaan maken. Ik denk dat hij redelijk op de basic-jolle gaat lijken.

Wat die servo's betreft, op de link die je aangeeft, zijn allemaal servo's met meerdere slagen en trommel, behalve de laatste in het rijtje (de 805BB) heeft met 60° maar heeft ook geen trommel.

Wat je ziet is een cirkelvormige schijf, maar is dus geen trommel waar een koordje om heen draait.

(kijk even op HS-805MG - Hitec RCD daar staan meerder foto's van deze winch)

Op deze schijf kan je een lange arm monteren, pakweg 15 cm lang, met 60° (in de praktijk bijna 90° trouwens) haal je al snel 20 cm lijn binnen, wat zeker op iets kleinere boten genoeg is.

Hoeveelheid lijn en kracht is volledig afhankelijk voor de grote van je boot, en je zeiloppervlak.

Persoonlijk zou ik voor de Hitec HS 785 gaan, goede winch, sterk, meerslagen, kan gerust in een ruime keuze aan boten gebruikt worden, kan je ook gebruiken moet je beslissen om toch net iets groter te bouwen.

Wat die servo's betreft, op de link die je aangeeft, zijn allemaal servo's met meerdere slagen en trommel, behalve de laatste in het rijtje (de 805BB) heeft met 60° maar heeft ook geen trommel.

Wat je ziet is een cirkelvormige schijf, maar is dus geen trommel waar een koordje om heen draait.

(kijk even op HS-805MG - Hitec RCD daar staan meerder foto's van deze winch)

Op deze schijf kan je een lange arm monteren, pakweg 15 cm lang, met 60° (in de praktijk bijna 90° trouwens) haal je al snel 20 cm lijn binnen, wat zeker op iets kleinere boten genoeg is.

Hoeveelheid lijn en kracht is volledig afhankelijk voor de grote van je boot, en je zeiloppervlak.

Persoonlijk zou ik voor de Hitec HS 785 gaan, goede winch, sterk, meerslagen, kan gerust in een ruime keuze aan boten gebruikt worden, kan je ook gebruiken moet je beslissen om toch net iets groter te bouwen.

als eerste hartelijk dank voor de reacties,

deze staat ook tussen de servo's van de link, en deze heeft een trommel die 180 graden (1/2 slag dus) maakt. deze heb je ook in de 360 graden versie. deze heeft toch echt een trommel, die gebruikt wordt als lier. :confused:

dan heb ik nog een vraagje over de Hitec HS 785, want u zegt dat ik dan moet beslissen om toch net iets groter te bouwen, wat bedoeld u hier precies mee? moet ik de boot groter maken dan? waarom? hoe groot?

Laatst bewerkt:
Heb het inderdaad achteraf ook gezien, het nut van een winch die slechts 1/2 of 1 omwenteling maakt ontgaat mij volledig, maar gezien de prijs verbaast het mij ook niet echt.

En ik zeg helemaal niet dat je groter moet bouwen, ik bedoel dat als jij zelf groter zou willen bouwen, dat je dat dan ook kan, en dat die winch nog wel krachtig genoeg zal zijn dan.

Back